jans

Alla inlägg den 23 februari 2020

Av Jan Sandström - 23 februari 2020 07:44

Söndag den 23/2


Igår åkte jag och Erik till Anders i Stöcksjö där vi skulle hämta några saker längst ned på hans tomt.

Så det var delvis därför han skulle följa med med sin bil, i och för sig har även Anders fyrhjulsdrift men han är mest borta och jobbar så vi stämde träff där.

Lite besvärligt väglag var det men tur att vi tog det igår.


 

När grejorna var instuvade i garaget här hemma och borden i Eriks förråd så var kaffesugen och bordslampan jag lagat till väninnan Maria låg i bilen, när den ändå var varm åkte jag förbi henne där det blev fika och en pratstund.


Det började det regna, och det regnade och regnade tills regnet blev vitt.

Då snöade det lappvantar ett bra tag så marken blev vit och slaskig.

Så det var skönt att få vara inne och det blev en stund på soffan med Gunnar som jag tycker varit mer kelsjuk än tidigare. Jag tror han saknar Inger.


Lite allmänt pyssel under dagen och senare, gjorde pytt i panna till middag och då såg vi Herkules: The Thracian Wars 

Efter den blev det Netflix och 

Skyscraper från 2018

även den med Dwayne Johnson fast nu hade han tappat ett ben


Sedan var det dags för sängen då det skulle bli en tidig morgon men jag har sovit riktigt uselt inatt. Haft värk i flera av lederna, tår, knän, fingrar och lite överallt har det kört och molat.

Men kvart i sex startade klockradion och lite senare hämtade jag Inger på JVSTN där hon kom från Jönköping.

Gunnar som gick ut när jag åkte satt och väntade ute på altanen och nu sover de andra två på sängen.


Jag har fått frukost och duschat, ska ge fåglarna där ute mat och sedan funderar jag på att åka till stugan och skotta lite snö eller åtminstone titta till den nu när det ska bli fint väder, det är redan en fin morgon.


Solen har stigit upp och gulsparvarna är ute och letar frön på marken men det har ju snöat och frusit på så dom ska få lite mer mat.

Sådär, nu har dom fått en skopa blandfrö, solros och lite jordnöttet, dom tycker nötskrikan om. Kanske därför den heter så.


I alla fall är nysnön hård som is och nu har jag +,01° i skuggan och med lite sol kommer det nog att bli blött.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-23 08:00:09

Temperatur: 1,4 °C
Lufttryck: 982,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från W,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: -2,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 6,0 mm
Månaden: 82,5 mm
Året: 108,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,6 °C
Klockan:
04:54
Temp - Max:
5,5 °C
Klockan:
10:38
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
06:38
Temp - Min:
0,3 °C
Klockan:
18:26
Lufttryck - Max:
982,5 hPa
Klockan:
07:54
Lufttryck - Max:
995,6 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
979,0 hPa
Klockan:
00:46
Lufttryck - Min:
976,1 hPa
Klockan:
17:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:20
Sol upp: 07:09
Sol ned: 16:38
Skymning: 17:27
Dagsljus: 11:07 tim:min
Dag längd: 09:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:07
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 15:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så här ser det ut där ute.

     


Det kom bara snö här i stan men stugan skulle ändå behöva snyggas till fast det kanska har frusit ihop så att det inte går att köra slungan.

 

   


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards