jans

Alla inlägg den 24 februari 2020

Av Jan Sandström - 24 februari 2020 08:51

Måndag härliga måndag den 24/2 och bara 10 månader kvar till julafton.   


Igår blev en tidig morgon då jag åkte iväg och hämtade inger från tåget som kom kvart över 6 från Jönköping där hon varit nästan en vecka hos barnbarnen Harry och Alex. Tomas och Saras barn alltså och föräldrarna var också hemma.


Det var en skön vecka men skönt att "få hem" henne igen.

Vi åkte en sväng till stugan där jag körde bort lite snö med snöslungan och dagen var skön.

Vi satt ute på altanen och åt/fikade lite innan det bar av hemmåt igen och då var djuren ute på vägen mellan Hundsjön och Tavelsjö.

Alltså renarna eller några av dem för det var bara ett tiotal.


Här hemma bev bestämt att Emil och Anna skulle komma och äta våfflor så jag åkte till Ersboda där jag bytte bil.

Tog Peters och ställde min på deras P-plats. Peter var sjuk så han ville inte komma till oss.

Men jag pratade med Maria och Erik som även dom ville komma och äta men innan vi körde hem blev det ett snabbt besök på NetOnNet där Anna köpte något.


Trevligt och gott var det och till slut skulle Emil hem så det blev omvänd resa, jag körde hem dem i deras bil och tog min hem igen.


Här blev det en film jag spelat in och vi såg den tillsammans, om en tjej som fick ärva en hund, ouppfostrad bortskämd sådan med allt vad det innebar. Lärare var hon också men det löste sig med hunden och eleverna.

Patrick (2018) heter filmen

Jag kom på det till slut men efter filmen blev det Norge och de två sista avsnitten på Severin i säsong 3.

Äkta norsk slow-tv


Lite koll i datorn och så sängen, inatt har jag sovit, hmm normalt. Alltså lite halvdåligt men ändå sovit.

Idag  inget speciellt på dagordningen, jo lite snickeriarbete har jag som ska göras.

Ska fixa två urrammlingsskydd   , två vinklade brädor eller skruva ihop två brädor i 90° vinkel mot varandra.

Man sätter den under madrassen i sängen så den sticker upp och blir ett skydd så att inte små barn ramlar ur sängen.

En enkel lösning som jag använt mig av tidigare och nu ska vi ta med det till Tärnaby dit vi ska senare i vår med barnbarnen från Jönköping, Alex och Harry som ska bo med oss i en stuga Inger hyrt.

Men det blir en senare historia här i bloggen.


Det är gråmörkt idag men enligt prognoserna ska det klarna upp och bli fint, men dom har ju haft fel förut så varför skulle det stämma idag.

-0,8° och det blåser kallt där ute, tycker även det drar här inne så det blir tröja på mig snart.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-24 09:00:10

Temperatur: -0,3 °C
Lufttryck: 1003,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 33 %
Vindstyrka: 6,5 m/s från NNW,
i byarna 10,9 m/s
Kyleffekt: -6,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 88,2 mm
Året: 114,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,1 °C
Klockan:
03:44
Temp - Max:
6,1 °C
Klockan:
13:44
Temp - Min:
-0,4 °C
Klockan:
08:09
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
23:18
Lufttryck - Max:
1003,2 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Max:
994,8 hPa
Klockan:
23:58
Lufttryck - Min:
994,6 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
979,0 hPa
Klockan:
00:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:17
Sol upp: 07:05
Sol ned: 16:41
Skymning: 17:29
Dagsljus: 11:12 tim:min
Dag längd: 09:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 29s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:09
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 17:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser bilderna ut.

   


Fåglarna har det inte lätt att hitta mat, dom hackar och försöker få fram frön och nötter som ligger inbäddade i isen ute på tomten.

Så jag vill inte tänka på alla druren ute i skogen som har maten under istäcket.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards