jans

Alla inlägg under februari 2020

Av Jan Sandström - 3 februari 2020 19:13

Jo jag vet att mina 60cm i stugan

 

inte är mycket för Anders som har 2 meter. Pinnen i stugan jag gjorde i ordning är 150 cm lång och det är 10 cm mellan varje tejp, 20 mellan svarta och vita.


Men nu ska det var uppehåll några dagar och idag har jag svetast fast skyddet över ljuddämparen på Anders slunga.

 


Men jag hann med en promenad idag och det var fint väder men isigt, knöligt och eländigt men med broddar gick det fint och sedan blev det semla och kaffe.


Av Jan Sandström - 3 februari 2020 08:54

Måndag den 3/2


Dagens värden blev bra och dåligt

6,3 mmol    och vikten 80,4 kg  

 

Men med tanke på lördagens 60-årsfest och så igår med pizza hos Erik är det senare värdet, vikten inte så konstig.

Men det tar jag igen bara jag går och skitet lite   

 

Eljest åkte jag igår upp till stugan och skottade igen och det behövdes, skönt i alla fall att det inte varit så blött som här i stan.

Solen sken och vädret var toppen.

     

På väg hem kom en företagsbil som hade bråttom, det var inge 80 km/h som den höll.

Dålig reklam för INDUSTRIexperten.

Det är en sådan gång man väntar och hopp på att nån blåvit bil ska stå längre fram.

 

På väg hem ringde jag Inger och sa att jag passar på att åka till Stöcksjö där jag hämtade några grejor till Anders slunga och där hade dom just skrapat vägen så när slungan stod på släpen körde jag bort lite där också, men där var det mest vatten under en frusen yta.

 

Tankade och passade på att köpa två semlor och här hemma var Peter och Anna.

Inger var ute och klättrade i snöhögen med Emil.

 

Senare åkte ungdomarna iväg och lite senare beställde vi pizzor

 

som hämtades på Parkens Pizza på vägen till Erik där vi alla åt och pratade.

De andra pratade mest, jag hittade en tjock Kalle Anka jag läste i soffan efter maten. 

Jag var hungrig då det inte blev någon lunch för mig så det blev hela pizzan för mig.

 

Senare hem och kaffe medan jag började se lite TV i rummet men flyttade hit till kontoret då filmen inte var nån höjdare.

Den gick på TV3 och heter Snatched.

 

Senare isäng och jag somnade tydligen ifrån ljudboken enligt Inger, och så kan det vara.

Hade värk men har sovit och haft konstiga drömmar. klättrat på stege och sorterat sopsäckar då jag höll på att ramla ned på nått konstigt sätt. Då vaknade jag i morse.

Gunnar har velat ut en gång vid halvtretiden.


Idag fortsätta fixa på Anders slunga, innan jag gick isäng bytte jag ut en brytbult där fram i skovelhjulen.

Idag ska jag svetsa fast skyddet på ljuddämparen som lossnat tidigare år och sedan blir det säkert nått mer.


Det ska bli en solig fin dag så beroende på hälsenan kanske det blir en promenad för nu har vägen säkert frusit och blivit fast, inte bara vatten.

Men det kan bli Stöcksjö och byta termostaten OM den kommer till Kjelle på Avion idag.


Nu skiner solen och ute är det -5,4° här utanför fönstret.

Väderstationen visar att solen värmer.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-03 09:30:10

Temperatur: -3,7 °C
Lufttryck: 1007,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 1,1 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: -3,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 19,2 mm
Året: 45,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,4 °C
Klockan:
00:42
Temp - Max:
5,4 °C
Klockan:
12:12
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
08:24
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
21:49
Lufttryck - Max:
1007,2 hPa
Klockan:
09:21
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
1000,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
986,7 hPa
Klockan:
06:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:18
Sol upp: 08:13
Sol ned: 15:34
Skymning: 16:29
Dagsljus: 09:11 tim:min
Dag längd: 07:21 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 17s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:14
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut.

          

Av Jan Sandström - 2 februari 2020 15:46

Åkte till stugan och på vägen efter Hissjö såg jag något som rörde sig snabbt på vägen, någonting vitt hoppade omkring och det var en liten hermelin, 5-10 cm lång och jag blev rädd att jag skulle köra på den.


  Man kan se den några sekunder in i filmen på vänster sida just vid det yttre hjulspåret.

Jag kan inte markera bättre då dom tog bort Moviemaker från Windows och jag hittar ingen funktion att rita i Foto.


Lite senare kom jag fram till Tavelsjö och solen sken på berget.

     


Men lite senare när vägen gick uppför blev det dimma och dis.

 


Den lättade och i stugan var det så skönt och fint men jag skulle hem igen, körde till Stöcksjö och hämtade några grejor till Anders slunga som jag ska fortsätta meka med.

Nu ska vi snart åka och äta pizza hos Erik, Peter Anna och Emil är här och vi har fikat.


Av Jan Sandström - 2 februari 2020 08:19

Söndag den 2/2 2020 ett "magiskt" datum som även kan skrivar 2020-02-02

Att dessutom mina tvillingar (2 st) fyller 2 år idag är väl inget man blundar för.


GRATTIS Alex och Harry på tvåårsdagen säger farmor o farfar.


GRATTIS även till svägerskan Birgitta som fyller 60 år idag,


men dig firade vi ju igår med en trevlig fest jag skrev om lite i gårdagskvällens inlägg 

Hemma igen. där det också finns ett par videosnuttar, dock inte från festen.

Gårdagen blev jobbig med blötsnö som mer var som vatten och allt under senaste dagarna har gett tillbaka min hälsena som är öm och irriterande då jag ibland knappt kan gå.


Sent hem och jag skrev ett inlägg efter att ha tömt och uppdaterat bilkamera och GPS.

Gick isäng och har drömt mycket men även haft värk, känner mig ändå skapligt utsövd.


Och det var synd om Anders, han skickade en bild igår som visar vem som drack upp hans öl.

 

Eller om hon bara drack vatten.


Upptäckte tidigare igår när jag skruvat ihop snöslungan att det ramlat ned en bricka så nu får jag ta isär och göra om en del innan jag ger mig ut och försöker köra bort innan allt fryser på till is, men det är kanske för sent.


Upp vid åtta och ute har jag -2,8° 

Vindstilla för vimpeln ligger tätt efter stången och idag meka med slungan, försöka skotta och så ska det bli fest med barnen hos Erik.

Vi ska köpa pizza eller nån thaimat men jag vill ha svensk mat, pizza.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-02 08:30:11

Temperatur: -2,1 °C
Lufttryck: 987,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från WSW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -2,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 19,2 mm
Månaden: 19,2 mm
Året: 45,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,5 °C
Klockan:
03:11
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
11:51
Temp - Min:
-2,2 °C
Klockan:
08:27
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
23:52
Lufttryck - Max:
987,7 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Max:
1004,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
986,7 hPa
Klockan:
06:42
Lufttryck - Min:
987,1 hPa
Klockan:
21:40


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:20
Sol upp: 08:16
Sol ned: 15:30
Skymning: 16:26
Dagsljus: 09:06 tim:min
Dag längd: 07:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:08
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är mina morgonbilder.

     

Nu dricka upp mitt kaffe och så ut till snöslungan.

 





Av Jan Sandström - 1 februari 2020 23:14

Ja då har vi varit på 60-årskalas då Ingers lillasyster firade men hon fyller först imorgon.


Men häromdagen åkte jag till stugan och skottade, fick lite vårkänning på vägen dit och hem.


Dom var ute och kapade av plogkanterna och det brukar ske först senare på våren.

Lägg märke till att jag mötte polisbilen efter sista omkörningen.


Men ikväll körde vi till Åbrånets Lomousine där vi firade.

Fast jag var inte riktigt nöjd med köttet, först var det på tok för rött och oklart enligt mig och så fick jag några skivor med sega senor i. Men det var kanske bara otur.

Förrätten var dock supergod liksom tårtan och kaffet och så väldigt trevligt sällskap.

 

Vägen dit var slaskig, snöig, spårig och eländig på sina ställen, främst efter Gräsmyr.

När vi åkte hem hade dom plogat vägen men då blev det dis och dimma samt varning för kreatur på vägen, vilket dem även går ut med och varnar på radion.


Det är då inte lätt att se dem, gör du det?

 

Nu blir det i alla fall kväll och vi hörs imorgon.

Godnatt.


Av Jan Sandström - 1 februari 2020 20:14

Snart dags att åka hem men först kaffet.

Mer om dagen kommer imorgon.

Av Jan Sandström - 1 februari 2020 08:41

Lördag den 1/2


Igår var det skottdag.

Ja alltså inte den som kommer sist i februarii år utan jag skottade snö.

Först upp till stugan där det gick ganska bra att köra bort snön och efter Vindelvägen (363an) höll dom på att kapa plogkanterna så det är hopp om en vår.

Men det snöade och väl hemma igen blev det en snabb lunch innan jag åkte till Stöcksjö, där var det också snö så jag startade Andes slunga och körde av där också men jäklar så tung snö det var och 1-2-3 dm hade det kommit beroende på var det drevat.

Jag var totalt slutkörd när jag väl lastat hans slunga på släpen och åkte hemmåt.

Väl hemma tinade jag med värmepistolen först bort en massa snö med som satt fast innan jag körde in den i garaget för vidare översyn.

Sedan blev det kaffe och soffan med en kelen Gunnar på magen.


Inger kom hem och jag kunde inte avhålla mig från att kika på snöslungan igen där jag smorde och justerade lite.

Min slunga håller på att bli riktigt dålig så det blev nätet och söka delar men fastnade på nya slungor.

Kopierar bara från gårdagens inlägg jag gjorde.


Hittade den här, en nyare variant av den jag har.

Snöslunga Ariens Deluxe ST 28 DLE

Granngården säljer den för endast 24990:-

Jo det finns billigare slungor men inte lika bra.


Men jag ska se om jag får tag på delar till min gamla som jag haft i tio år i julas.

Det är några lager som behöver bytas och så lite svetsjobb och det kan jag göra nu.

Lagerbyten blir till sommaren om den håller ihop till dess.


Nu har jag läst av mätarna och det blev bra siffror under januari och nu väntar sängen.

Är slutkörd efter snöskottningen som var tungjobbad fast det gick med maskiner.


Kollade lite mer på nätet och slungor, Ariens då och det finns faktiskt en batterislunga av det tyngre slaget.

Ariens AMP 24 Electric Model 916003 Two Stage Snow Blower

Priset ligger på runt 25 000:- för en sådan.


Hittar inte igen den igen men den laddas på 7 timmar och har upp till en timmes skörtid och priset var 24990:- flr den också.

Men mest sökte jag reservdelar till min och där måste jag nog plocka isär först för att se att jag får tag på rätta delarna.

Det behövs även svetsas på den och det ska jag se om jag kan göra idag.


Vi såg lite TV medan vi åt middag, valar såg vi om och jag lärde mig lite nytt, sedan såg Inger nått annat och jag läste av mätarna och skrev in statistikvärden i datorn.


Gick isäng tidigt och ljudboken tog slut, somnade men vaknade av mer värk. Hade ju ont hela kvällen och höger häl samt händerna värker och jävlas.

Vaknat flera gånger men har ändå sovit och drömt om att vi flyttat.


Upp normaltid och frukost samt tidningsläsning.


Ska kika på slungorna och se om jag kan/orkar göra något och i eftermiddag åker vi iväg på 60-årskalas en bit utanför stan.

Det är Ingers lillasyster Birgitta som firar med familjen och närmaste släktingarna.


Det har snöat nu på morgonen men nu vet jag inte om det regnar, måste nog ut och köra bort lite mer av eländet.

Fåglarna ska ha mer mat och ute är det +0,8° med sydlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-02-01 09:00:11

Temperatur: 1,1 °C
Lufttryck: 996,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,9 m/s från SSE,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: -2,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 1,5 mm
Dygnet: 6,3 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 6,3 mm
Året: 32,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,1 °C
Klockan:
08:56
Temp - Max:
1,0 °C
Klockan:
16:48
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
01:07
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
02:16
Lufttryck - Max:
1004,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1010,2 hPa
Klockan:
12:04
Lufttryck - Min:
996,8 hPa
Klockan:
08:56
Lufttryck - Min:
1004,5 hPa
Klockan:
23:51


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:23
Sol upp: 08:19
Sol ned: 15:27
Skymning: 16:23
Dagsljus: 09:00 tim:min
Dag längd: 07:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 14s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:05
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut.

         














Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards