jans

Alla inlägg den 7 mars 2020

Av Jan Sandström - 7 mars 2020 07:29

Lördag den 7/3


Nu är det livat i huset igen   

Barnbarnen är här.


Men igår fick jag först åka till stugan och köra undan 20 cm snö innan Peter med familj kom dit.

Sedan till stan och söderut till Stöcksjö, då jag hade slungan på släpen så körde jag även undan 20 cm där också.

Men jag gick och justerade termostaterna i Anders gäststuga så nu väntar jag bara på att tempen ska stabilicera sig.

Trodde inte den skulle sjunka så här mycket.

 

Men den far då inte upp och ned hela tiden.


Väl hemma igen och slungan i cykelboden och släpen på sin plats blev det lunch ute på altanen, det blev även kaffe ute och jag läste boken men sov nog även en stund.

Gunnar var ute men ville inte ligga i mitt knä, kanske lika bra det för en Norsk skogkatt som gått i djup snö var snöig och blöt under magen.


Gick in och Erik kom förbi på en snabbvisit efter att han också varit i stugan och fotat, och lekt med Emil.


Inger kom hem och efter/under en lätt middag blev det TV där vi såg om världens högsta bro som finns i Kina.

Det var Omöjlig ingenjörskonst och Beipanjiang-bron i Kina reser sig 565 meter över en bergsklyfta

Efter det ett avsnitt på en serie om "konstiga hus" och nu i Israel.

The World's Most Extraordinary Homes 

 Inger gick till sitt och jag fortsatte på Netflix och 

Penn & Teller: Fool Us

Trolleri alltså och vissa trick är verkligen fantastiska.


Tomas och barnen kom och jag gick isäng, det gjorde även barnbarnen och senare kom även Inger isäng.

Ja jag gick kanske inte så bokstavligen direkt isäng utan vi han prata lite.


En liten stund med en ny ljudbok, Mårtenssons Homandeckare "Mord i Venedig" är det nu.

Sedan har jag sovit gott efter Alvedon och Voltarenet.


Upp tidigt, faktiskt före de små liven men nu är det full rulle här ute i hallen. Som när Emil är här, leksaker över hela golvet.

Som det ska vara med barn i huset.

Hörde att grannhuset har en köpare på gång, en barnfamilj med barn på 1 och 3 år så det blir kul det också.


Idag ska vi vara med familjen men det blir också en sväng och titta till Peter o Annas katter Norton o Bella. Jag får se om jag måste kolla på värmen hos Anders.

Ejest packa inför kommande fjällresa vi ska göra nästa vecka.

Tänk om vi kunde få sånt här väder med sol och, nåja kylan kan jag undvara men igår var det likadant, kallt på morgonen men under dagen ordentligt med takdropp då jag satt ute på altanen.

Nu -11,6° i skuggan utanför fönstret, så var det igår också men nästa vecka spås det lite snö och mulet men även temp runt nollstrecket.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-03-07 08:00:11

Temperatur: -8,1 °C, solen värmer.
Lufttryck: 1021,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från NE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -8,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 115,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,1 °C
Klockan:
07:56
Temp - Max:
5,0 °C
Klockan:
12:15
Temp - Min:
-13,8 °C
Klockan:
06:47
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
06:35
Lufttryck - Max:
1021,3 hPa
Klockan:
07:52
Lufttryck - Max:
1018,4 hPa
Klockan:
23:36
Lufttryck - Min:
1018,1 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:37
Sol upp: 06:24
Sol ned: 17:17
Skymning: 18:04
Dagsljus: 12:27 tim:min
Dag längd: 10:53 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:06
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg det ut lite tidigare i morse.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards