jans

Alla inlägg den 15 mars 2020

Av Jan Sandström - 15 mars 2020 06:49

Söndag den 15/3


Ja då är vi i mitten av mars månad och jag är hemma igen efter en veckas vistelse i Tärnaby.


Vi åkte upp förra söndagen och med vi var det jag som körde egen bil, Erik körde sin bil, båda fullastade med grejor som skulle upp.

Inger åkte med Tomas och hans båda barn och vi hade en stuga från Kommunal som Inger hyrt.

 

Här är Eriks bil utbytt mot Anders som hälsade på i fredags då de andra åkte söderut.


Men i korthet har barnbarnen åkt pulka, barnen skidor och bräda, jag har kört bil och åkt bil men även små promenader.

       

Mest upp och ned för backen till Anders.


När de andra åkt hem i fredags åkte jag upp till Anders där jag skulle sova, men först skulle vi ut och det blev fika på ett konditori.

  och vi hälsade också på en kompis till Anders som håller på att renovera en lokal där han ska tillverka nån dricka, tranbär eller vad det nu var.

Det blev även en utflykt på småvägar och jag fick se renar.

     


Det är fint uppe i fjällvärlden och inte undra på att jag gillar Norge.


 


Senare på kvällen åt vi mat ute på restaurang i Hemavan.

Anders åt nån renstek och jag stekt röding, väldigt gott.


I alla fall steg jag upp tidigt igår morse, en leksjuk kisse är inte nått rogivande man sover av.

 


Efter fukost och prat med Anders gav jag mig av ned mot kusten igen och i strålande solsken.

I ett infall svängde jag av vägen upp mot Mattaberg där jag tillbringat många påskar och andra tillfällen med föräldrar och familj då det skulle fiskas, främst uppe i Gardsjön.

På lillvägen dit såg jag en älg som låg och vilade sig men steg upp och travade iväg in i skogen.

Jag ska se om jag får fram en film från bilkameran till ett senare inlägg.


Stannade snabbt på rastplatsen vid Blåvikssjön där jag åt Risifrutti och gick på toa.

Sedan direkt hem, ned till Storuman var det vinterväg men allt mer blev det bar asfalt och här hemma är det nästan sommar.

    I alla fall ganska lite snö.


Pratade med grannarna och bar in allt från bilen som jag senare tvättade av resdammet från.

Datorpyssel och kel med Gunnar under kaffe ute på altanen.


Efter 18 kom Inger med snabbtåget från Söderhamn, hon åkte ju med Tomas och barnen som sällskap och hjälp med de små.


Ganska tidigt isäng och skönt att sova i sin egen säng igen och jag har sovit riktigt bra.

Upp vid sextiden och ställde mig senare på vågen.

Upp ett kilo mot förra söndagen så det blir lite smalkost ett tag framåt.


Idag ska jag jobba med värme, titta över två element jag tog hem från Anders hus i Stöcksjö och se om jag hittar nått fel på dem.

Men jag ska också dit och hämta hem ett annat som han har liggande i ett förråd och testa det.

Funkar inte något av dem får jag nog, eller han nog skaffa två nya radiatorer och sätta in i gäststugan.


Men det blir nog en hel del tid utomhus, sopa upp grus från bilplatsen t.ex och så dricka kaffe, kanske nån promenad men mitt högra knä är inte helt felfritt så jag får ta det lugnt, som uppe i Tärnaby.


Nu har jag -0,4° utanför fönstret och solen skiner men det ser ut att blåsa.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-03-15 07:45:10

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 1014,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 50 %
Vindstyrka: 5,3 m/s från SW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: -4,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,1 mm
Året: 129,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
07:42
Temp - Max:
3,5 °C
Klockan:
12:34
Temp - Min:
-1,3 °C
Klockan:
05:53
Temp - Min:
-7,4 °C
Klockan:
01:31
Lufttryck - Max:
1020,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1026,4 hPa
Klockan:
13:58
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
07:37
Lufttryck - Min:
1016,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:09
Sol upp: 05:56
Sol ned: 17:41
Skymning: 18:28
Dagsljus: 13:19 tim:min
Dag längd: 11:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s more daylight tomorrow
Måne upp: 01:33
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så ska jag ladda upp några bilder.

     


Jag kanske skulle ta en sväng upp till stugan och titta till den.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards