jans

Alla inlägg den 20 mars 2020

Av Jan Sandström - 20 mars 2020 21:06

Jag gjorde ju en liten avstickare upp till Mattaberg då jag åkte hem från Tärnaby förra lördagen.

Men den var på tok för stor för att lägga upp här på bloggen men efter att jag delat den i fyra lika delar på lite drygt 3 minuter styck gick det.
Så här är den men det är väl mest in bror Jerry som har behållning av den.


 

Det är sig nästan likt men lilla stugan/garaget till höger har dom rivit, men så har det ju gått runt eller drygt 50 år sedan jag var där och lekte med Rita i laggårn där vi kröp i gångar under höet som sorkar.


 


 


 


Men först lämnade jag Tärnaby och en liten bit söderut enligt den här kartan

 


tog jag den här filmsnutten av vår härliga fjällvärld.
Man ser Ryfjället rakt fram i början på filmen.


 

Hoppas det nu bara blir rätt ordning och att det fungerar.

Av Jan Sandström - 20 mars 2020 14:04

Titt som tätt fårjag mejl om att butiker och ställen som skriver "Våra butiker där strikt hygien- och städrutiner gäller, men vi följer de svenska myndigheternas riktlinjer och utvecklingen noga."
Men ingen håller bättre rutiner än vad myndigheternas riktlinjer säger.

Här hemma håller vi också, nåja vi håller rent men så springer inte så mycket folk här hos mig.

Handsprit har länge stått på våra tvättställ och tvättar händerna noga gör man ju också.

Jag gick ju en promenad idag och här är tre bilder till från min riktiga kamera.
     

Det blåste snikallt så jag har faktiskt inte suttit ute, ännu men ska göra kaffe och se hur det är där mot söder ute på altanen.


Jag körde ju hem från Tärnaby förra lördan och då var det också strålande väder och du ser Ryfjället där borta.

 


Sedan en avstickare upp till Mattaberg där föräldrarna tillbringade ett antal påskar för att fiska och vi bodde här, hos familjen Borgström och deras dotter Rita och jag lekte ofta i laggårn till vänster.
Men det blev också en del pulk/kälkåkning i backen längre till vänster, däremot har dom rivit stugan/garaget som stod till höger hitanför granen.

 


Jag körde lite längre åt vänster för att vända och då blir det den här vyn.

 


Sedan har det varit några roliga seriestripar som är ganska träffande.

     


Men nu kaffe och kanske en macka.

Av Jan Sandström - 20 mars 2020 08:17

Fredag den 20/2 2020

Fredag den 20/3 2020 ska det ju vara.   


Nu var jag ute och svamlade i det blå, det är ju MARS månad ju     

Är det här lika magiskt datum som det var den 2/2?


I alla fall var det till en början en fin dag igår med sol och...

Vi satt en hel del ute på altanen och jag läste, Gunnar låg på golvet och sov då han inte gick nån spaningsrunda.

Jag ledade igenom gamla hårddiskar jag har liggande här och hittade då en med en massa på, tror det är Marias gamla disk för det är foton från tiden då hon var i Kanada och skolmaterial från gymnasiet. De övriga var tomma förutom de två som inte ville starta.

Men några Morden i Midsomer hittade jag inte. Jag vet inte varför alla är puts väck.


Tids nog så kom messet om att jag hade paket att hämta, de två elradiatorerna som skulle till Stöcksjö.

Så iväg till Preem där jag blev väl mottagen, två killar bar till och med ut paketen till bilen och vädret hade slagit om, mulet och kallt, senare kom lite kornsnö när jag åkte hem från Stöcksjö.

Dom hade inga kunder och det var ganska lungt där, kanske var det den här virusen.

Körde till Stöcksjö där jag plockade upp och satte in elementen men jag iddes inte skruva fast dem på väggen utan tryckte bara dit fötterna så dom står på golvet.

Justerade termostaterna så att dom står ganska lika men ser nu att det blev lite kallt, bara 9° inne men det fungerar det också nu när det är vår och inte så kallt ute.


Hem och en stund på soffan, plock med ett och annat innan Inger kom från jobb och affären, hon cyklade förbi ICA och handlade lite.

Soppa med ägg till middag medan vi såg Sommaren med släkten, det blev tre avsnitt så nu är det två kvar som vi kan se i stugan.

Sedan såg jag 

Need for Speed (2014)

på Netflix bara för att ha nått att titta på, lagom underhållande innan det blev sängen och jag har sovit riktigt gott.


Ingen promenad igår men idag ska jag försöka komma mig ut en sväng trots trilskande högerknä.

Upp först halv åtta och ute skiner solen,

I eftermiddag ska jag till stugan och det blir en jobbarhelg i lillstugan så idag plocka ihop grejor och fördriva dagen som vanligt.


Fick just ett mess från en kompis om regler i denna virustid.

 

Det låter förståndigt och ska följas men husvagn är också roligt eller bara vara i stugan.


Ute har jag som jag sagt sol och -3,2° utanför fönstret men väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-03-20 08:45:09

Temperatur: -2,0 °C
Lufttryck: 1038,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 22 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från WNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -5,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,6 mm
Året: 130,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,5 °C
Klockan:
08:24
Temp - Max:
11,2 °C
Klockan:
12:17
Temp - Min:
-8,6 °C
Klockan:
05:45
Temp - Min:
-5,5 °C
Klockan:
02:21
Lufttryck - Max:
1038,8 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Max:
1033,9 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
1033,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1012,4 hPa
Klockan:
00:10


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:52
Sol upp: 05:39
Sol ned: 17:56
Skymning: 18:43
Dagsljus: 13:51 tim:min
Dag längd: 12:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:16
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 12:04


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här set himlen ut.

 


Trädgården.

 

 

och lillstugan.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards