jans

Alla inlägg den 26 mars 2020

Av Jan Sandström - 26 mars 2020 08:10

Torsdag den 26/3


Igår, då gick jag en promenad och vädret var varmt och fint om än inte helt klar himmel.

Det blev ned till grisknorren som jag kallar cykelbron över vid gamla I20 (2 km)

På vägen hem vid 4 km gick jag in på Ullas Kondis där jag köpte en räkmacka och fikabröd.

Vi måste fortsätta handla så att inte företagen går under och idag har många det väldigt svårt.



 

Katten Gunnar fick en räka, eljest har jag för mig att han inte är så förtjust i dem.

Hemma blev det först mackan till lunch ute på altanen, läste i boken och sedan blev det dags för eftermiddagskaffet och då åt jag bullen.


Gick senare in och gjorde i ordning mina tre böcker jag lånade efter att ha tagit hand om diskbänken och dödat 50 myror.

Kanske inte så många men det är den tiden då de små myrorna kommer inomhus för att söka värme och mat.


Det har tinat så nu var det dags, monterade batteriet i min MC och den startade ganska direkt, nåja den hackade lite på en cylinder men kom igång efter några sekunder, lät den rulla ut från cykelboden så jag kunde kolla däcktrycken.

Körde en sväng till korsningen mot Stråvägen (50m) och hem så att den stod rätt väg och så spolade jag av vinterns damm och sågspån från tidigare arbete ute på bilplatsen.

Parkerade den efter att ha sopat av i cykelboden eller ska jag kalla den MC-boden men som vanligt kände jag av damm och pollen som låg där.


Gick in och satte mig i soffan med boken tills Inger kom hem


Det blev våfflor med sylt och grädde som vi gjorde i ordning för att se ett program från Play

Djurvärldens underbara ungar.

Men vi såg senare att det blev avsnitt 2 så vi får ta det första nån annan gång.

Inger gick till sitt och jag satt och försökte se nån film men fastnade inte i någon så efter lite koll i datorn gick jag isäng.

Det blev några sidor i boken och Gunnar mellan mina ben samt öppet fönster.

Men jag släckte tidigt och har sovit ganska gott.


Upp klockan 7  och det är torsdag idag och Inger är hemma.

Vet bara att hon sa nått om att städa garaget, men det säger hon ju hela tiden så det är inget nytt och så ska vi hämta en smörgåstärta i eftermiddag.


Det ser ut att bli en tödag idag också så nu är vintern på väg bort MEN det kan komma mer snö fast då tinar den bort ganska fort.

Nu har jag då kört ut och ska ställa bort snöslungan fast den behöver en renovering och större genomgång.


Nu har jag då +3,1° ute i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-03-26 08:30:09

Temperatur: 3,4 °C
Lufttryck: 1037,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 0,3 m/s från S,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 3,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 131,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
13,1 °C
Klockan:
15:12
Temp - Min:
0,0 °C
Klockan:
05:12
Temp - Min:
2,3 °C
Klockan:
01:33
Lufttryck - Max:
1037,4 hPa
Klockan:
08:27
Lufttryck - Max:
1033,5 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1033,1 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Min:
1018,4 hPa
Klockan:
07:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:30
Sol upp: 05:18
Sol ned: 18:13
Skymning: 19:02
Dagsljus: 14:32 tim:min
Dag längd: 12:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:26
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut och med en jämförelse med gårdagens trädgårdsbild.




 



   

Igår morse såg det ut så här, vintern kryper sakta tillbaks.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards