jans

Alla inlägg den 27 mars 2020

Av Jan Sandström - 27 mars 2020 16:53

FAKTA: FÖRBUDET

 
  

Från och med söndag den 29 mars och tills vidare blir det förbjudet att anordna allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare, i hela Sverige. Sedan några veckor har gränsen varit 500, men den sänks.

Enligt regeringsformen får regeringen, efter bemyndigande i lag, begränsa mötesfriheten och demonstrationsfriheten för att motverka farsot (epidemi). Den möjligheten används nu, genom en ändring i ordningslagen.

Sammankomster kan vara demonstrationer, föreläsningar, sammankomster för religionsutövning, teater- och biografföreställningar samt konserter.

Offentliga tillställningar är idrottsevenemang, danstillställningar, marknader och mässor, till exempel.

Förbudet gäller även på andra platser än offentliga platser, om deltagarna är fler än 50.

Polisen kan upplösa eller stoppa sammankomster och tillställningar som bryter mot förbudet.

 

Brott mot förbudet är böter eller fängelse i högst sex månader.

 

Källa: Regeringskansliet

Av Jan Sandström - 27 mars 2020 07:52

Fredag den 27/3


Såg i dagens tidning att ännu en vän gått bort

Sören Alfredsson boende i Norrby men tidigare Rödånäs.

Det var av han vi köpte ved och hade husvagnen första vintern 2018-19

Sören var bara lite äldre än vad jag är.


Men till mig då, igår blev en dag här hemma och stor del av den satt eller var jag ute pysslande med lite av varje.

Inger tog cykeln till stan för att hämta en smörgåstårta och handla. Hon ville inte ha min hjälp.

Men så kom kalla vindar när solen gick i moln och jag gick in, Gunnar låg kvar ute och sov.

Jag intog soffan med boken en stund.


Det blev middag med lax och grönsaker som vi åt medan vi såg första programmet om djurbarn.

Djurvärldens underbara ungar.

Såg att grannens fasadbelysning delvis slocknat så efter ett par SMS ska jag gå över och kika lite på armaturen och se vad förra ägaren satte dit och om det bara är att byta lampa.


Sedan fastnade jag i fortsättningen på datorrensning.

Äntligen lyckades jag få bort en massa som legat kvar i min HTPS och programmet Kodi.

Jag har kunnat ta bort inspelningar och det har försvunnit från hårddisken men legat kvar i registret över filmer jag spelat in, väldigt irriterat när det blivit nått hundratal men att det bara varit 22 program som man kunnat se.

NU fick jag bort det och kanske var det något dem fixat till i senaste uppdateringen.


Det blev sängen och jag har sovit, sisådär men jag tog inte mitt piller mot kolesterolet som jag ätit senaste veckorna då jag haft nån konstig huvudvärk mest hela tiden.

Nu ska jag prova att ta bort det ett tag och se om den släpper.

Nej jag har inte covid-19, inte vad jag vet och inte var jag i så fall skulle fått det.


Läste även i tidningen om viruset att man nu konstaterat att det kan överleva på vissa ytor längre än man trott.

Så här står det bl.a. 

På metall och trä i rumstemperatur verkar till exempel viruset, åtminstone i laboratoriemiljö, kunna överleva i upp till fyra, fem dagar. Det innebär att dörrhandtag, ledstänger, portkodspaneler och andra ställen som många tar på skulle kunna lagra smittämnen under ganska lång tid och smitta via indirekt kontaktsmitta. Därför bör man vara noga med handhygien och alltid tvätta händerna med tvål och vatten när man kommer hem från besöket i affären eller vad det nu kan vara. 


I alla fall hade vi stängt fönster så jag har fått släppa ut Gunnar.


Upp vid 7 och idag ska jag förutom kolla grannens belysning kanske åka över till Stöcksjö.

Det verkar bli en fin dag även idag och det tinar, +2,9° har det stigit till och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-03-27 08:00:10

Temperatur: 3,3 °C
Lufttryck: 1037,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från SSW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 15,9 mm
Året: 131,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,9 °C
Klockan:
07:16
Temp - Max:
10,2 °C
Klockan:
14:39
Temp - Min:
-2,6 °C
Klockan:
03:52
Temp - Min:
-1,5 °C
Klockan:
23:07
Lufttryck - Max:
1038,7 hPa
Klockan:
02:15
Lufttryck - Max:
1038,5 hPa
Klockan:
23:12
Lufttryck - Min:
1037,5 hPa
Klockan:
07:32
Lufttryck - Min:
1033,1 hPa
Klockan:
00:08


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:26
Sol upp: 05:14
Sol ned: 18:16
Skymning: 19:05
Dagsljus: 14:39 tim:min
Dag längd: 13:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:28
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut.

     

De senaste dagarna har det tinat.

24/3 till 27/3

       

   





Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards