jans

Alla inlägg den 31 mars 2020

Av Jan Sandström - 31 mars 2020 09:02

Tisdag den 31/3


Men idag ett kallt paradis.

Igår däremot hade vi en härlig dag här i stugan.

Dagen började med blå himmel och sol fast kallt med -18,2 grader

  men det blev fort varmare och det tinade ganska bra bland snödrivorna.

Vi fick besök av Harry o Margareta, hon är ju Inges storasyster och vi satt ute med mat och kaffe.

Grillade hamburgare och parisare

 

 och så fick jag hjälp med att bära in den stora tunga ekskivan jag kapat på släpvagnen innan dom åkte hemåt.

Den som ska bli skjutdörren i lillstugan. Den väger bly, 2 meter lång och 92 cm bred och nästan 3 cm tjock massiv ek.


Vi fortsatte att jobba och Inger spacklade runt köksfönstret, köksväggen mot toan och inne på toaletten.

Jag fick upp skjutdörren MEN måste nog baxa ned den igen för det blev inte riktigt bra men det är sånt som händer.

Började med fönsterbänken på stora fönstret mot söder och så lite plock med ett och annat innan vi gick in och åt soppa till middag.

Lite TV innan Inger tog sina grejer och lämnade jag och katten. Hon åkte in till stan igen då hon jobbar med sina tanter idag.

Hon är ju en av dem som håller igång samhället i denna virustid och jobbar med äldre på ett boende.

Men hon har även gubbar att ta hand om.


Jag hade en brasa i kaminen och en kelsjuk katt i mitt knä när vi såg på 

Godzilla II: King of the Monsters (2019)

på Netflix, men nej det blev tummen ned för den.

Nu får det räcka med fler filmer om Gojira.

 

Gunnar sprang ut korta stunder under kvällen och efter filmen gick vi isäng.

Han ville ut på småtimmarna men det var grinväder så det blev bara nån halvminut ute innan han ville in och upp i sängen igen för att bli kliad och kelad med. Somnade jag blev det en tass på näsan så jag skulle vakna.

Men jag tror vi sovit gott ändå och jag låg kvar till åtta, Gunnar ligger fortfarande och sover i sängen.

 

Det har blåst och snöat inatt och nu på morgonen så inget som direkt lockar att gå ut, jag tror det blir städning av ett sovrum som mer blivit förråd för saker och till till stugbygget, i alla fall nu på förmiddan.

 

I och för sig bara -3,3 grader men nån sydvind rakt in över åkrarna fast där borta över Vindelälven i väster kan det vara lite ljusare himmel.

 

Väderstationen inne i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-03-31 09:30:09

Temperatur: -1,1 °C
Lufttryck: 1018,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 76 %
Vindstyrka: 4,7 m/s från WSW,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: -6,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,0 mm
Året: 133,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,1 °C
Klockan:
09:28
Temp - Max:
4,8 °C
Klockan:
15:16
Temp - Min:
-3,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,6 °C
Klockan:
05:58
Lufttryck - Max:
1035,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1039,2 hPa
Klockan:
14:04
Lufttryck - Min:
1018,5 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Min:
1033,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:11
Sol upp: 06:00
Sol ned: 19:28
Skymning: 20:17
Dagsljus: 15:06 tim:min
Dag längd: 13:28 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:08
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 02:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här är dagens bilder

       


Fick just en bild på barnbarnen som sitter och har det mysigt där nere i Jönköping.

Tänk vad tekniken är bra ibland med direktkontakt såhär.

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards