jans

Direktlänk till inlägg 21 november 2020

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 21 november 2020 08:05

Lördag den 21/11


Igår satte jag upp belysning i granen efter att ha kapat en halvmeter och riktat upp den, alltså utegranen till fåglarna som också fick påfyllning i automaterna.

 

Lycka (Anders katt) fick vara ute och frysa om tassarna men tyckte det var roligt att klättra på möblerna uppe på altanen.


Pyssla och greja här hemma med ditt och datt. Blir aldrig klar med det.

Anders kom hem och vi började rigga upp för ett videomöte med pizza online med mina barn och barnbarn.

Mycket strul där med byte av kameror

 

och letande efter en microfon men till slug beställdes pizzorna och vi åkte och hämtade.

Erik kom igång och lite senare var även Tomas i Jönköping med

 

Pizzan var god och jag åt till slut upp hela fast jag tänkt spara en bit till Inger.


Vi kopplade ned och Anders gick till sitt en stund innan jag skjutsade ned han till JVSTN eller Umeå C. Han skulle ta tåget ned till Jönköping inatt och är väl snart där, hem och jag startade en film, tog den första som kom upp på Netflix.

Il segno di Venere (1955

The Sign of Venus (1955) - IMDb

med en 21-årig Sophia Loren


Inger kom hem och undrade hur mycket reflexvästen syns bakifrån så enklast är att visa det.

 

Nu ska hon sy på något utanpå sin ryggsäck, bara att ta från en väst som vi har flera av här hemma.


Det blev sängen och jag vaknade vid halvtre med värk i händer och ben, det brukar komma två dagar efter att jag gjort något som slita med snön häromdagen.

Alvedon tog jag när jag lade mig men nu smorde jag ordentligt och fick faktiskt somna om och sova till efter 7 då jag steg upp.


Idag blir det nog plocka med ett och annat här hemma och inomhus, det ska bli skitväder ute.

Meteogrammet: Umeå Kommun

sedan blir det kallt för att bli blidväder igen med is och elände för djuren i skogen.


Nu är det +0,7° utanför fönstret och det blåser en aning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-11-21 08:30:08

Temperatur: 2,5 °C
Lufttryck: 1014,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från SSW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 108,6 mm
Året: 704,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,5 °C
Klockan:
08:16
Temp - Max:
1,3 °C
Klockan:
11:38
Temp - Min:
-9,4 °C
Klockan:
03:25
Temp - Min:
-8,1 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1025,0 hPa
Klockan:
01:01
Lufttryck - Max:
1025,0 hPa
Klockan:
22:38
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
08:29
Lufttryck - Min:
998,3 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:22
Sol upp: 08:25
Sol ned: 14:24
Skymning: 15:27
Dagsljus: 08:05 tim:min
Dag längd: 05:59 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 41s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:21
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut i gryningsljuset.

          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards