jans

Alla inlägg den 1 januari 2021

Av Jan Sandström - 1 januari 2021 09:12

Fredag den 1/1 2021 alltså nyårsdagen.


Igår var det alltså än en gång nyårsafton med allt vad den innebär.

Jag och Inger åkte efter en förmiddag här hemma upp till Marieberg och Peter, Anna och Emil dit även Erik kom.

Dom skulle bjuda på fika och Inger tog med lite för att göra muffins och i vår Omniaugn.

En smart uppfinning att grädda saker på en gasspis.

 

Nu använde vi Peters brännare men även den är för liten för ugnen men aningen större än vår så det blir att gå till ritbordet och hitta en lösning, som jag faktiskt redan tror mig hittat.

Jag ska klippa till en bit av ett nät med fyrkantiga rutor 20*20 mm sin jag har liggande.

Det är svetsat och ganska styvt så kanske håller det och inte heller blir det tungt.

Efter fika och en massa prat och lek, Inget tog ut Emil i pulkbacken direkt vi kom dit, Erik kom lite senare och lekte med Emil eller om det var tvärtom.


Till slut åkte vi hem till oss, vi hit, Erik till sig och de andra stannade hemma.


Vi fick en bild av en nyfiken katt, Otis kikade tydligen på fyrverkerier.

 


Jag och Inger var för oss själva här hemma och såg på film, Ett päron till farsa i Las Vegas

Inte den bästa filmen men vi såg i alla fall medan vi åt matrester, lax m.m

Sedan startade jag Kalles julafton som jag har en gammal inspelning av med Arne Weise då Inger inte såg det till jul.

Efter det gick jag igenom gamla filmer av Disney som jag har inspelat.

När tog man bort Bambi och Stampe på hal is?
Vi såg även hela filmen där Kalle, Musse och Långben åker med husvagnen så nu fick vi se när Långben gjorde popcorn   

Till slut närmade vi oss midnatt och jag gick ut en sväng runt kvarteret där jag hälsade på grannar och önskade gott nytt år.
 

Fyrverkerier var det och mer än det varit de senaste åren.  så skönt att ha ljudboken   

Först filmade jag utanför oss


sedan försökte jag få med något från kommunens fyrverkeri, tror det var det jag såg lite av.




När jag kom hem blev det sängen och en stund med ljudboken medan jag oroade mig över Gunnar som var ute och slarvade på byn men jag släckte innan han kom hem.
Jag har ändå sovit halvdant då jag fick gå upp och smörja händer och knän med antivärksalva.


Klockradion startade halv åtta men vi låg kvar ända till åtta innan det blev morgon.


Har skannat av nätet lite om vad som hänt. Frukost och så framtiden.

Idag blir väl en lugn dag och jag ska försöka orka (idas) med en promenad.

Kanske kommer en intresserad och hämtar våra gamla telefoner jag lagt ut till försäljning men det återstår att se om det blir affär.
25:- är kanske för mycket för grejorna som är två fasta väggtelefoner och tre bärbara som man kan prata internt med.


-0,6° där ute och gryningsljus, vimpeln hänger rakt ned men det snöar nog lite för jag släppte just in en snökatt. Gunnar kom in och var vit på ryggen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-01 09:45:11

Temperatur: -0,5 °C
Lufttryck: 1002,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från N,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -0,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
01:59
Temp - Max:
0,5 °C
Klockan:
22:11
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
08:58
Temp - Min:
-3,7 °C
Klockan:
08:39
Lufttryck - Max:
1002,9 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
1000,8 hPa
Klockan:
22:43
Lufttryck - Min:
1000,4 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
992,4 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:26
Sol ned: 14:00
Skymning: 15:14
Dagsljus: 07:02 tim:min
Dag längd: 04:34 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 44s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:44
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:10


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut lite tidigare i morse.

      









Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards