jans

Alla inlägg den 8 januari 2021

Av Jan Sandström - 8 januari 2021 08:22

Fredag den 8/1


Igår pyssel här hemma innan lunch och Inger gick till jobbet och jag åkte iväg upp till Carstedts för service på bilen.

Lämnade nycklarna och satte mig i soffan med min bok för att läsa och vänta. Men framför mig står något fint.

       

Per (schefen) kom förbi och vi pratade en stund, jag köpte ju första bilen (min Galaxy) av han och han kunde ge mig ett bra pris fast just den här var såld men det finns fler.

Tror han sa nått om 585000:- Lite för mycket för mig men så är det en elhybrid.


I alla fall gick jag en runda i begagnathallen och visst fanns det saker som lockade men jag är nöjd med min bil.

Stefan, mekanikern kom med papper och sa att generatorn måste bytas men att det skulle gå på någon garanti men frågan är OM dom hinner göra det innan vi ska söderut i februari.

Fast han trodde att det skulle gå bra med 200 mil till.


Betalade och pratade en stund med tjejen bakom disken, (kassa, reservdelar och allt annat), just under 3500:- kostade det och så åkte jag vidare till Klockarbäcken och Norrlands Kyl o Värmepumpar där jag fick prata med tjejerna och prata om min trilskande värmepump i stugan.

Den har ju en förmåga att spontant stänga av sig själv och för nästan ett år sedan bytte man all elektronik i inomhusenheten.

Efter det har den stannat ett par gånger som jag bestämt vet om och nu senast i förrgår kväll.

    Skärmdumpar visar att temperaturen sjunkit och den har inte dragit någon ström.

Men dom tog mig på allvar och skulle undersöka saken om vad man ska gå vidare med. 

Ett sådant här fel är omöjligt att hitta vet jag från min tid som TV-tekniker.

Enklast är att byta allt ihop och sätta dit en ny.

Jag fick också en kopp kaffe innan jag åkte och tankade bilen och hem igen.


Det blev julmat till middag, hittade köttbullar, prinskorv, broccoli och lite potatis i frysen, mikrade det och ett glas vatten till medan jag såg på TV. Men vi har slut på senap så det blev smörgåsgurka till.

På TV blev det kanal 11 och först 

därefter blev det mer julfilm och kaffe till den.

 
Inger kom hem och lite prat och pyssel innan det blev sängen och jag har sovit gott inatt.
 
Upp vanlig tid och idag blir det skotta snö på arbetsordningen.
Det har kommit några cm men jag ska ta snöslungan och göra snyggt innan det blir upp till stugan där jag också ska skotta.
 
Fullt upp även idag alltså.
Kallt är det också med -6,6° men bra att det inte är blötsnö och vindstilla enligt vimpeln.
Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-08 09:00:10
Temperatur: -7,1 °C
Lufttryck: 1012,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -7,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 34 %

Nederbörd.
Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 0,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-3,8 °C
Klockan:
12:30
Temp - Min:
-7,3 °C
Klockan:
06:25
Temp - Min:
-6,8 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1012,1 hPa
Klockan:
08:59
Lufttryck - Max:
1017,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,1 hPa
Klockan:
00:22
Lufttryck - Min:
1010,2 hPa
Klockan:
18:26

Dagens sol och måntider.
Gryning: 08:06
Sol upp: 09:16
Sol ned: 14:16
Skymning: 15:26
Dagsljus: 07:20 tim:min
Dag längd: 05:00 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 9s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:53
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:15

Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 

och bilderna.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards