jans

Alla inlägg den 11 januari 2021

Av Jan Sandström - 11 januari 2021 23:05

Och det stämmer säkert för jag har så   ont i händerna och tårna.

Så nu blir det en stor, faktiskt två som blir 1,33 gram Alvedon och ordentligt med Diclofenac.

I morgon hoppas jag att det funkar med att köra slungan. Eljest får det vänta till onsdag eller torsdag. 

Av Jan Sandström - 11 januari 2021 09:43

Måndag den 11/1


Igår var vi i stugan och jag plockade ned julstjärnor i fönster och satte upp den nya vi köpt till lillstugan.

 

Skruvade även upp hjorthornet som är en klädhängare och den syns till höger på bilden.

Skottade snö och skottade snö, sista gången med snöslungan innan jag var med på söndagsmötet Ingers syskon har på nätet.

Vi lastade bilen och så åkte vi hem till stan igen där jag fick börja med att skotta snö med slungan.

När det var klart körde jag in den i garaget för en översyn och koll varför elstarten inte fungerade.

Middag och så såg vi Mordet på Orientexpressen som skulle sändas 21:00 på TV 4 men som tur var hade jag spelat in den i somras då den sändes. Tyvärr är det den från 2017 då vi ville se den från 1974.


Under filmen hade traktorn kört förbi och skrapat vägen och tagit ända ned till asfalten så det var mest isriv och hårda kockor i plogkanten.

Ett fel på slungan var en tappad bult som höll startmotorn och den andra satt lös. Tursamt nog hittade jag en med rätt gängning så jag fick fast den och så fyllde jag på lite olja.

Motorn håller på att bli lite sliten så den förbrukar en hel del smöjrmedel.


Jag lyckades i alla fall köra bort plogkanten hos mig och tog även bilplatsen hos grannen över gatan, det var mindre på den sidan och barnfamilj som dem är skulle de säkert ut med bilen idag (och det skulle dem).

Lite datorkoll innan sängen med ljudboken men jag har sovit lite halvtaskigt då jag haft värk inatt, händer knän och tår har gjort ont.


Låg och drog mig i morse innan det blev måndagstest som gav 

6,5 mmol och vikten 81,7 kg

 

Att det är så svårt att få vågen till att visa lite mindre. Men det är Ingers fel som lagar så god mat och mycket.  


Idag ska det då inte snöa så mycket men i morgon kommer det massor enligt prognoserna. Så jag tar en lugn dag idag.

Ska läsa boken av   och jag har inte så mycket kvar, det blev inte tid för sådant i stugan.

Ska även kika på snöslungan igen då jag backade in den i garaget igår kväll så den får tina och torka upp, Det kan ju vara mer som håller på att lossna och diffspärren vill inte fungera.


Jobb jobb jobb men så är det att vara pensionär. Jag får se om jag tar en sväng förbi Stöcksjö och lämnar av en släpvagn hos Anders, det är så fullt här på tomten när man ska skotta snö.


-5,6° utanför fönstret och vindstilla och inte så mörkt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-11 10:00:10

Temperatur: -6,1 °C
Lufttryck: 998,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: -6,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 0,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,5 °C
Klockan:
06:48
Temp - Max:
-1,2 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-8,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-9,4 °C
Klockan:
22:08
Lufttryck - Max:
998,5 hPa
Klockan:
09:48
Lufttryck - Max:
1005,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
05:27
Lufttryck - Min:
997,1 hPa
Klockan:
15:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:02
Sol upp: 09:11
Sol ned: 14:24
Skymning: 15:32
Dagsljus: 07:30 tim:min
Dag längd: 05:13 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 38s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:36
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards