jans

Alla inlägg den 15 januari 2021

Av Jan Sandström - 15 januari 2021 08:47

Fredag den 15/1


Igår åkte jag tidigt till stugan, kallt ute med -15° här i stan och i stugan -21°

Men det var en fin dag jämfört med de tidigare och när jag kom dit gick solen upp över Sjömellantjärnen, jo byn heter så där borta.

 


Orörd snö och ett elände väntade mig.

 


Jag kunde inte dra igång slungan, den ville inte starta men jag var förberedd med en skarvsladd i bilen, men jag fick plumsa upp till uttaget och då startade den lätt och jag kunde börja röja bort en massa snö.

 

Tacksamt nog var den lagom lätt så det gick bra men det tog tid.


Jag lade märke till att utkastet vibrerade skumt och tänkte att bultarna höll på att lossna.

Efter att ha kört en väg till förrådet fick jag fram verktyg och kollade men bultarna satt fast, 

 


det gjorde däremot inte bygeln där svetsningen släppt på baksidan.

 


När jag nu på morgonen kollat lite mer är nog lättaste metoden att sära på slungan så jag kan slipa och svetsa fast igen.

Tur jag har grejor även om jag är dålig på svetsjobb.

 


Efter att ha skottat klart, gett fåglarna frön och jordnötter, själv fått mig en macka jag hade med och gjort nytt kaffe skrapade jag bort en hel del snö från verandataket.
Men så gick skrapan jag lånat av Anders sönder.

Kollade husvagnen och det hade blåst in lite snö genom ventilen mot öster där det blåste från.

Men det var lätt att sopa bort och till sist var slungan lastad och jag kunde åka hem till stan igen.


Här körde jag bort från släpvagnsplatsen och så upp på altanen där jag körde bort så det blev rent och så backade jag in slungan i garaget för att tina upp och kommande jobb på den.


Därefter åkte jag till Anders i Stöcksjö som bjöd på kaffe och bulle samt en massa trevligt prat och jag fick klappa och gosa lite med Lycka.


Senare hem och rengöra mig själv, kolla datorn och senare en lätt middag.
Skulle se på TV men tror att jag somnade för jag missade en del av filmen.


Inger kom hem och senare blev det Alvedon och sängen med en kort stund på ljudboken och dubbelvikt filt och Gunnar i knävedken.

Jag har sovit inatt, bara vaknat och vikit bort filten med undantag där Gunnar låg och sov.


Vaknade 7 och steg upp, kallt ute med -20° men lite senare när Gunnar ville ut var det bara -12°

Idag ska jag ta det lugnt och inte göra så mycket men Anders ska komma och lämna Lycka hos mig.

Fast jag misstänker att jag inte kan låta bli att skruva på snöslungan.

Det ser ut att bli en fin dag även idag för jag ser en klar himmel fast prognosen säger mest mulet.

-12,7° utanför fönstret, vimpeln hänger rakt ned så en fin dag att svetsa.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-15 09:30:10

Temperatur: -12,0 °C
Lufttryck: 1013,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -15,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 4,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,8 °C
Klockan:
08:18
Temp - Max:
-14,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-22,3 °C
Klockan:
05:09
Temp - Min:
-23,1 °C
Klockan:
21:55
Lufttryck - Max:
1015,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1019,0 hPa
Klockan:
09:45
Lufttryck - Min:
1013,2 hPa
Klockan:
07:33
Lufttryck - Min:
1015,7 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:57
Sol upp: 09:02
Sol ned: 14:35
Skymning: 15:41
Dagsljus: 07:44 tim:min
Dag längd: 05:33 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:45
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 17:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så ett antal bilder. Först två från stugan igår.

   


Och de vanliga motiven.

       

   

Jag fick bort en del från taket men inte allt.

 

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards