jans

Alla inlägg den 17 januari 2021

Av Jan Sandström - 17 januari 2021 19:55

Skrivade ihop snöslungan och justerade, tankade och drog ut den för att starta.


Jodå, den startade villigt och gick en stund innan blå rök steg upp och det luktade bränt gummi.

Skruvade bort skyddet över remmarna och kollade innan jag startade igen, då sprutade det gnistor som från en vinkelslip som kapar stål.

Den fick stå ute en stund innan jag drog in den och började skruva isär allt igen och det står i instruktionerna att man ska eller bör vara två när man särar på slungan och jag fick hjälp med det.
   

Men Lycka tyckte det blev jobbigt och gick in för att sova.

 


I alla fall hittade jag felet, en såssprint och bricka var borta så en axel hade åt ur sitt fäste, det har nog varit en tid för det var mycket som var slipat bort från remskivan vilken tog i där inne.
Så nu får den ligga såhär tills jag fått nya drivremmar och kullagret jag beställt, hoppas det kommer innan nästa oväder


Nu kanske det blir nån mat här i huset och så kanske nån film.

Av Jan Sandström - 17 januari 2021 09:19

Söndag den 17/1


Igår skulle jag först dra släpen till Sröscksjö och lämna den där och sedan vidare, men jag fick inte bromsen att släppa på vänster hjul så den fick stå kvar hemma och jag åkte till Skog & Trädgård för att parata om mitt kullager jag behöver till snöslungan.

Det var folk i butiken som begränsat antal kunder till 10 men så många blev vi inte, min kundlapp hade tre väntande före mig så jag kikade lite på nya slungor och när jag står där kommer personale fram till mig och säger att "Jag har beställt det där kullagret".

Bra att man är känd kund så då kikade jag bara mer på slungor och dom sålde två medan jag stod där och ute höll man på att lasta en ny på en släpvagn.

Jag åkte och tankade bilen innan jag åkte hem och här och tog itu med bromsproblemet.


Lyfte upp släpen på pallbockar och demonterade hjul och bromstrumma. Det var lite knöligt då bromsen låg på.

Men fick loss den och bromsbackarna men allt såg normalt ut, satte ju in nya i höstas.

Det jävlades som vanligt och jag hade problem att få dit allt igen, svårare att göra allt i kyla med handskar på händerna.

Men till slut satt det där och jag körde över släpen till Anders i Stöcksjö och låste den. Men Anders har nyckel.


Väl hemma igen kaffe och ljudboken på soffan men katterna var inte intresserad av min mage.

Kollade datorn och småpyssel som att försöka laga ett par blåtandlurar, men hittade inte igen innehållet i det jag tidigare kasserat.

Behöver en liten liten microbrytare, det kanske dyker upp nån gång.


Inger kom hem och det blev senare middag medan vi såg på TV, det blev Kanaler, båtar och kärlek och i Venedig.som väckte minnen från då vi var där, finns på vår hemsida och semesterresor, senare blev det film och nu Farmors testamente.som finns på Netflix. Jag såg förra veckan den tidigare när hon gifte sig och det kommer en tredje film om farmor. 


Det blev sängen och en stund med ljudboken men jag hade börjat få ont i höger arm, märkte det då jag borstade tänderna.

Tror jag sträckt mig då jag höll på med släpvagnen.

Jag har ändå sovit skapligt gott och vi låg kvar till halv nio.


Idag ska visst Emil med föräldrar komma förbi, hans farmot vill leka med han ute i snön och det får hon. Nått testamente tror jag inte hon skriver. I alla fall är vi kanske normalare än den andra familjen i Mexiko.


Jag ska fortsätta meka med snöslungan, jag har några idéer jag ska se om det går att genomföra och så ska jag se hur skrapstålet ser ut. Evigheter sedan jag kollade på det. Kanske går att vända på det.


Men kallt ute, tur att slungan står inne i garaget.

-16,0° ute på altannivå, klar himmel och vindstilla enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-17 10:00:09

Temperatur: -16,7 °C
Lufttryck: 1007,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 0,1 m/s från N,
i byarna 0,3 m/s
Kyleffekt: -16,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 4,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,8 °C
Klockan:
02:25
Temp - Max:
-5,6 °C
Klockan:
00:18
Temp - Min:
-16,7 °C
Klockan:
09:57
Temp - Min:
-11,5 °C
Klockan:
16:54
Lufttryck - Max:
1009,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1012,5 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Min:
1006,9 hPa
Klockan:
05:45
Lufttryck - Min:
1008,8 hPa
Klockan:
23:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:53
Sol upp: 08:58
Sol ned: 14:41
Skymning: 15:46
Dagsljus: 07:53 tim:min
Dag längd: 05:43 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 22s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:42
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och...

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards