jans

Alla inlägg den 19 januari 2021

Av Jan Sandström - 19 januari 2021 09:10

Tisdag den 19/1


Jag glömde ju skriva mitt testresultat igår.

6,0 mmol och vikten 82,0 kg blev det och jag måste äta lite mindre.


I övrigt var det kallt ute så det blev pyssel med ett och annat under dagen tills klockan blev runt två då jag åkte iväg.

Jag körde till Skog & Trädgård och nu fanns bara en kund där inne men desto fler snöslungor som dom fått hem.

Men bara de mindre modellerna, den storlek jag siktar på är totalt slutsåld så jag får vänta OM det nu blir en Husqvarna.

I alla fall frågade jag om drivremmarna jag ska ha men inga i lager och dem samt kullager hinner han inte få hem närmaste dagarna.


Åkte till Carstedts där jag lämnade bilen på parkeringen och nycklarna till Stefan och dom ska fixa generatorn och byta två stag i framvagnen.

Själv gick jag ut i saluhallen och ringde till Peter som skulle komma och hämta mig.

       

Den röda Puman är verkligen läcker så det kan bli en sådan nästa byte och då det är dags finns det kanske en röd begagnad.

Peter och Emil skjutsade hem mig och det blev kaffe till matinéfilmen som var 91:an Karlsson.

Jag kan inte tänka mig annat än vissa scener var bortplockade tidigare 1946, som när han låg i tunnan och kikade på nakna tjejer i omklädningsrummet.
 

Nu är det jag som censurerat bilden då min blogg är rumsren, fast tjejerna var väl ändå ganska rena efter badet

I alla fall en småkul film med humor Ā la 1946



Nu ringde Stefan på Carstedts och undrade om dom kunde ha kvar bilen till i morgon, det var strul med leveransen av generatorn.

Och vi ska ändå inte ut någonstans så det funkar för oss.


Efter filmen skruvade jag ihop snöslungan med de gamla remmarna och kullagret så att den går att köra ifall det blir en "snösmocka" som dom nu kallar det när det är normalväder med snö här i norr.

En provstart och köra en sväng på gatan och den här gången gick det fint så den får stå i cykelboden så den är kall inför jobbet.


Middag och vi såg om Kanaler, båtar och kärlek, nu var dem i Holland och in till Amsterdam, jag kände igen flera ställen från när vi var där 1979

Efter det lite surf på Google maps och Holland för att kolla vissa ställen.

Ett avsnitt av Bonusfamiljen hann vi också med

Jag fortsatte med en alldeles ny film på Netflix.

Outside the Wire (2021)

Sedan sängen och jag hade värk i händer och, överallt tror jag så det blev en stor Alvedon och Diclofenac samt ljudboken.

Somnade men vaknade efter ett par timmar med mer värk så det blev mer salva, det hade gått för lite tid sedan jag tog Alvedon.

Men somnade om och sov till åtta.


Morgonsysslor avklarade och fåglarna här ute har fått jordnötter, det är mellan 10-20 talgoxar och blåmesar nu så snart måste jag fylla på igen.

Kallt idag så då behöver dem mat. Ändå bara -17,6° nu och stigande så det blir kanske snö framöver.

Själv ska jag inte göra mycket mer än småplock här och där här hemma i värmen.


 I stugan är det-23,3° men det kröp med till under -30° igår kväll, Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-19 10:00:09

Temperatur: -18,3 °C
Lufttryck: 1000,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från NW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: -24,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 4,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-17,8 °C
Klockan:
04:16
Temp - Max:
-12,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-19,6 °C
Klockan:
07:47
Temp - Min:
-19,8 °C
Klockan:
07:48
Lufttryck - Max:
1000,2 hPa
Klockan:
09:50
Lufttryck - Max:
1002,3 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
998,9 hPa
Klockan:
04:17
Lufttryck - Min:
999,3 hPa
Klockan:
18:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:50
Sol upp: 08:53
Sol ned: 14:48
Skymning: 15:51
Dagsljus: 08:01 tim:min
Dag längd: 05:55 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:38
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards