jans

Alla inlägg den 22 januari 2021

Av Jan Sandström - 22 januari 2021 07:31

Fredag den 22/1


Igår de vanliga morgonsysslorna.

Höll på att klä på mig för att gå ut och köra till Emil på Marieberg som jag skulle vara hos under eftermiddan.

När jag skulle ta på mig skorna så kom naturligtvis traktorn och plogade vägen.

Jag som hade tänkt hinna iväg innan jag fick en plogkant. Men lyckligt vis var den inte större än att jag kunde backa över den och komma upp till Emil mitt i "snöstormen".


Hos Emil så byggde vi nån bilväg med garage fast jag är inte byggd för att sitta på golvet, fick ont i ändan.

 

Otis kom och ville vara med eller bara ha lite uppmärksamhet.



Så det blev köket och fika ostmacka på farmors limpa.

Sedan satt Emil med en pyssellärobok med siffror och det gick riktigt bra.

 

Pappa Peter kom fram till Skellefteå där han skulle jobba men först fick dom skotta fram bussen eller släpvagn rättare sagt tycker då jag det ser ut som.

 

Så det slutade med att Emil spelade själv och jag satt utmed och läste lite i Kalle Anka innan mamma Anna lyckades plumsa hem efter en dags jobb och jag fick ledigt, då hade vi hunnit läsa Kalletidning och så spela nått datorspel med Legogubbar och annat men farfar kan ju inte så Emil fick hela tiden försöka lära mig.

Tackade för mig och plumsade ut till bilen som hade snö på sig och mer snö runt omkring, lite svårt att komma ut från P-platsen men lite fram och tillbaks så gick det och jag kom mig hem, TILL SNÖ.

Plogkanten kvar och drevat massor så jag fick parkera bilen bakom grannens bilar så att jag inte blockerade hela gatan medan jag kom in och kunde gå på toa innan jag bytte om till jobbarkläder.

Ut och starta slungan och på vissa ställen var det säkert en meter eller mer men mjuk snö, problemet var att lägga den någonstans och rätt som det var blev det en lavin och högen rasade ut och det var bara att spruta upp den igen.
Inger kom ut och handskottade på altanerna.


Grovskottat och det blev middag medan vi såg på Netflix och Bonusfamiljen.

Inger gick till sitt och jag fortsatte med en film,

Carrie Pilby (2016) var det ju.

Den handlade då om en supersmart tjej i New York, 19 år och problem med det sociala livet, enligt andra.

Ganska sevärd och underhållande men jag kommer kanske på vilken film det var.


Och så lyckades jag slå sönder matskålen igår kväll.
  


I alla fall blev det sängen och jag har faktiskt sovit gott.

Vaknade halv sju av att Ingers klockradio började pipa men ingen kom och stängde den, inte ens katterna brydde sig.

Fotspår i snön på altanen visade att Inger redan gått iväg så lika bra att stiga upp jag också.

Idag väntar snöskottning men det blir inte som jag tidigare tänkt åka till Stöcksjö då Anders är borta men Inger pratade med han igår och jag behöver inte dit utan han kommer och skottar själv.

Så då kan jag skotta här hemma och vi får se om jag ska till stugan och köra bort eller om det blir i morgon, det blir det nog hur som helst då det ska komma en hel del snö närmaste dygnet.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Meteogrammet: Rödåsel

Jag måste bara vänta på gryningsljus och kolla hur det är med plogkant och hur mycket som ligger på taken.


Snöskottning är alltså framriden och med töväder lär det bli blötsnö.


Just nu -1,4° här utanför fönstret och svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-22 08:30:10

Temperatur: -1,3 °C
Lufttryck: 978,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från SE,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: -5,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 4,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,6 °C
Klockan:
05:44
Temp - Max:
-3,8 °C
Klockan:
10:30
Temp - Min:
-5,5 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-6,7 °C
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
978,9 hPa
Klockan:
08:06
Lufttryck - Max:
995,5 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
977,4 hPa
Klockan:
03:00
Lufttryck - Min:
978,6 hPa
Klockan:
23:34


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:44
Sol upp: 08:45
Sol ned: 14:57
Skymning: 15:58
Dagsljus: 08:14 tim:min
Dag längd: 06:12 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 46s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:36
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och jag måste nog till stugan och i alla fall dra av verandataket

 


Lavinfara.

 


Gunnar mår gott men vill att jag går ut och skottar

 


Grannen är redan ute.

     


Det där ser inte bra ut men håller det nu håller det för det mesta men även husvagnen ser insnöad ut.

   


Det är väl bara att klä på sig och plumsa ut till snöslungan och spaden.

  




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards