jans

Alla inlägg den 23 januari 2021

Av Jan Sandström - 23 januari 2021 18:52

Det blev ingen stugresa för att skotta.

1. Vägen oplogad och 40-60 cm snö klarar inte ens Eriks bil av med fyrhjulsdrift och lågväxel.

2. Snöslungan rasade när jag körde här hemma.

En stång gick av så ingen drivning på hjulen och då är det jobbigt att göra något med slungan så den hamnade på upptining i garaget.
Åkte med släpen till Anders och skulle låna hans slunga, men nått fel med impellern, inmatningen gjorde att den tunga snö det var bara klabbade ihop men jag fick till slut upp den på släpen efter 50 meters kämpande.

Då hade jag kört fast och kom ingen vart, men jag hade nog löst det till slut fast då kom Erik och han tog över släpen.


Här hemma hamnade Anders slunga i garaget och jag riktade impellern och kollade över slungan, bytte slunga så min hamnade åter igen i värmen.

Skulle provköra Anders men då gick en vajer av så snön bara sprutade rakt upp.

Än en gång ett byte i garaget och jag fick dit en växelvajer till en cykel så nu fungerar den provisoriskt.

Fortfarande oplogad stugväg men jag bytte åter igen så nu står min slunga i garaget och Anders i cykelboden för ett nytt försök imorgon att åka till stugan.

Hoppas inte det dröjer allt för länge tills jag får den nya slungan.

Av Jan Sandström - 23 januari 2021 08:05

Lördag den 23/1


Igår skottade jag snö och körde snöslungan.

Hann med en dusch och så en kort stund på soffan med Gunnar men utan ljudbok.


Inger kom hem, vi åt middag och ett avsnitt av Bonusfamiljen.

Efter det kaffe, kaka och Roger Moore i filmen 

Ur dödlig synvinkel (1981)

For Your Eyes Only (original title)

Lite datorpyssel där jag lade en beställning på en ny snöslunga.

Det blir en slunga från BYGGmax

 

TORO POWER MAX HD 928 OAE

När jag sedan gjort i ordning den jag har med byte av kullager och rembyten så kommer jag att sälja den.


Gick isäng men lite svårt att somna, vid midnatt såg jag lyse genom sovrumsfönstret.

Jodå man plogade vägen men det blev kanske bara en halvmeter eller lite mer.


Men somnade till slut efter 2 och har sovit till ½8


Det blir en snabb morgon då hela familjen ska åka och skotta fram stugan, barnen kanske har roligt i snön.


Här kom det kanske bara nån dm men nu MÅSTE vi ta verandataket för där ligger det snö, du ser ju på bilden nedan om jag får någon i mörkret.


Vädret har slagit om för nu har jag +0,3° här i Umeå men i stugan är det fortfarande kallt med -0.6°

Jag känner en viss stress för jag tror inte man hunnit med att ploga vägen till stugan och jag ska ha släpvagnen med eller om Erik får ta den och köra först.

Fast dom kanske hinner för jag ska ut och skotta här först så att det går att komma ut på gatan.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-23 08:15:10

Temperatur: 0,6 °C
Lufttryck: 971,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,9 m/s från ESE,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: -4,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 3,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 7,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,2 °C
Klockan:
07:12
Temp - Max:
-0,6 °C
Klockan:
05:44
Temp - Min:
-1,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-5,5 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
972,4 hPa
Klockan:
02:33
Lufttryck - Max:
979,6 hPa
Klockan:
12:14
Lufttryck - Min:
971,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
971,1 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:42
Sol upp: 08:42
Sol ned: 15:00
Skymning: 16:01
Dagsljus: 08:19 tim:min
Dag längd: 06:18 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 51s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:38
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några morgonbilder.

   


Jag tror att Kung Bore censurerat bilden men det kommer mer från stugan under dagen.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards