jans

Alla inlägg den 26 januari 2021

Av Jan Sandström - 26 januari 2021 12:58

Det lyser på min kaffemugg och Lycka ligger så snällt här hos mig.

 

Det blev en liten promenad men varför plogar men en GC-väg och bara slutar mitt på.
 

Traktorn hade kört från Vallmovägen efter Timotejvägen men så bara slutat så de första som lurats fick plumsa vidare i snön, nu var det en upptrampad stig så jag slapp ju vända om.
Efter kaffet tror jag det blir en stund på soffan och vilar ryggen.

Av Jan Sandström - 26 januari 2021 09:39

Ja då var det tisdag den 26/1 och dags att börja med månadens räkningar.


Igår var en dag med ONT i kroppen men inte knoppen efter snöskottningen i förrgår.

Men värk är inget som får hindra vardagen, fast det mesta var muskelvärk och jag tog det lugnt när jag började skruva i snöslungan.

Måste ju konstatera vilka delar som måste ersättas och det såg ut som att det endast var den där stången och ett par såssprintar.

Fick just mejl från Skog & Trädgård om delarna för jag hade tydligen fått nått fel på artikelnummer till dem.

  

Men det är nummer 39 som gått av och får jag inte tag på en blir det svetsen eller gängad stång. På nått sätt går det att fixa.

Det är då inte lätt att skruva och meka med en nyfiken katt som ska vara med överallt   


Prat med barn i telefonen under dagen och lite pyssel med ett och annat.

Fick mejl från BYGGmax där jag beställt den nya snöslungan och visst är det roligt när dom nästan ber om ursäkt för att den skickas tidigare än väntat.

Hej!

 Nedanstående varor i din order kommer att skickas tidigare än beräknat. Varorna skickas från oss 2021-01-25.

 Vi hoppas att detta inte ställer till det för dig och att du kommer att bli nöjd med ditt köp! 


Matinéfilm på TV och så kaffe förstås.


Det blev middag och film.

The White Tiger (2021)

Och så ringde det på dörren och det var en granne som kom med ett tack för att jag hjälpt till med snön.

Sådant värmer ett fruset hjärta och ond rygg

  

Ingen av grannarna har i alla fall bett om hjälp så då har dom ingen anledning att betala något.


Nu ringde Skog & Trädgård för att det skulle bli rätt grejor och jag hade gjort fel i mitt mejl, antalet hade hamnat med i slutet på artikelnumret så nu ska det bli rätt och på fredag kan jag ha delarna hemma om det inte strular någonstans.


Till något annat, reklam på TV.

Hur står det till i huvudena på dem som gör reklamen, alltså inte skådespelarna eller kändisarna utan de andra.

Det blir bara löjligare och dummare för varje dag som går och finns det verkligen någon som luras av spelsidor, rakhyvlar och hårschampo. Först schampo, sedan balsam.   

Eller som det där medlet för män och rösten liknar med den där svarta Darth Vader från rymdfilmerna.

Det är väl endast ICA som har reklam som är rolig, fast inte är det något som lockar till att köpa mer.


Nu tappade jag tråden på vad jag skulle skriva om idag.

Jo jag såg ju film och det blev även kaffe men även ett glas vitt till middan och så pepparkakor.

   


Och så kom Inger hem och det blev sängen efter att ha rensat kattlådan och fyllt på mat och vatten till de små.


Jag har faktiskt sovit skapligt inatt men kännt av det onda i kroppen, nu är det främst vänster sida av ryggen så jag tror jag sträckt mig.

Det var lite svårt att ta sig upp ur sängen i morse och jag hoppas jag får mer besked om snöslungan och när den kan komma.

Jo igår ringde även Norrlands Kyl & Värmepumpar.

Dom ska byta ut hela inre delen på stugans pump och det blir den 19/2 så då måste jag vara där men jag har fått en idé jag måste diskutera med dem.


Det ska bli en solig dag idag för ovanlighets skull så jag ska försöka ta mig ut en stund, antingen en liten promenad eller hacka lite i snön, det skulle behövas men jag vet inte om det är så hälsosamt för mig.

Matinéfilm blir det också idag.

5.7 IMDb1974 • Sverige • 111 min

logotyp Idag 15:00 - 16:55

Fast jag vet inte om jag ser den.


Åter till vädret, just nu -9,0° utanför fönstret, klar himmel och vimpeln hänger rakt ned, den kanske frusit fast som vindmätaren på stationen gjort, eller gör ibland.

Men väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-26 09:45:09

Temperatur: -9,5 °C
Lufttryck: 995,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -9,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 10,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,9 °C
Klockan:
00:56
Temp - Max:
-4,2 °C
Klockan:
11:07
Temp - Min:
-14,2 °C
Klockan:
06:07
Temp - Min:
-9,2 °C
Klockan:
21:09
Lufttryck - Max:
996,2 hPa
Klockan:
09:30
Lufttryck - Max:
992,2 hPa
Klockan:
02:18
Lufttryck - Min:
991,7 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
990,6 hPa
Klockan:
13:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:35
Sol upp: 08:34
Sol ned: 15:10
Skymning: 16:09
Dagsljus: 08:34 tim:min
Dag längd: 06:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 1s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:29
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 08:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


 och bilderna, inte lika många som igår men de vanliga.

     


Den där räfsan är det väl lite optimistiskt att ha tagit fram. 

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards