jans

Direktlänk till inlägg 29 januari 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 januari 2021 09:22

Fredag den 29/1

Så då fyller man 66¼, det måste firas i kväll.


Igår gick jag i väntans tider på att jag skulle få paket, jag väntade på den beställda snöslungan.

Han skulle komma mellan 8 och 11 så till slut så kom han.

Men åkta igen lika fort då han upptäckte ett fel, det stod ett stort kolli utanför min slunga och det skulle bara en bit bort här på Västerslätt. Istället för att böka och ändra fick han åka och lämna det först så till slut kom han tillbaks och jag hade skottat och sopat på altanen.

 


Med fart på pallyften från baklyften och vi två som drog och styrde så gick det lätt att få den en bit in på gården.

 


Men vad dom använt klammer till kartongen, trästommen under hölls ihop av kartong och klammer.

 

Det gröna bandet trodde jag skulle vara lätt att kapa men det var nån inplastad stålnylonplast, segt och hårt som   


Men jag fick bort allt och skruvade ihop slungan innan jag gick in och åt mat.

   


Sedan baxa ned och kolla olja m.m Tanka och så starta den.

Lättstartad och nästan inget motstånd i startsnöret, jag iddes inte ens använda elstarten.

Körde bort plogkant jag styrt åt sidan och den matade och gick fint.

MEN det där enhandsgreppet för att styra utkastet är lite svårmanövrerat, fast det gissar jag på att jag lär mig med tiden.


Med rätt serienummer gick jag senare in på datorn och plockade hem instruktionsbok och reservdelskatalog med sprängskisser.


Förlåt dröjesmålet, jag blev i akut behov av att avlämna gårdagens middag.   


Grannen ringde och bjöd på middag lite senare och så ville han ha lite hjälp med deras nyinköpta TV.

Förstod att han hade nån baktanke, fast när vi senare kom dit så hade han fått igång apparaten.

Lena hade palten klar och den var god så det blev till att börja med två st, sedan en till och så en fjärde, den på tallriken.  

Efter den ville Inger bara ha en halv så även den andra halvan slank ned.

Nån smarrigt god blåbärspaj med vaniljsås till efterrätt och så kaffe gick också ned utan besvär. Var 17 rymde jag allt men jag har ju blindtarmen kvar.

Jag fick inte ens paltkoma igår utan klarade av att gå hem igen utan stöd.

Innan hemgång gick jag och Christer ned och kollade på den helt nymålade och fixade källaren, dom tillhörde ju en av alla som fick källaren översvämmad i höstas.

Jag har ett inlägg här och skrev om det några gånger de där dagarna i november förra året.


I alla fall gick vi hem och det var -13° och fullmåne mellan tunna moln.

Här hemma mer kaffe och så två avsnitt på Bonusfamiljen innan det blev sängen.

Jag hade ont i rygg/ända/höfter men troligen muskelvärk men händerna smorde jag in mot ledvärken.

Ändå har jag sovit skapligt gott.


Idag hoppas jag på att Skog & Trädgård får hem sista delarna till min gamla snöslunga så kan jag skruva ihop den.

Eljest har jag tänkt åka och skotta bättre i stugan och ta bort plogkanten dom gjort.

Men kallt idag, nu har det faktiskt sjunkit till -16,6° men det var kallare när jag i badrocken gick ut och fyllde fågelmat efter duschen. Fast kallare enligt termometern, man känner inte så mycket när det blir snabbt ut och in igen.

Det ska bli en solig dag och nu skiner solen från en blå himmel och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-29 10:00:10

Temperatur: -13,6 °C
Lufttryck: 995,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -13,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 10,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-12,1 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-7,3 °C
Klockan:
13:07
Temp - Min:
-18,0 °C
Klockan:
08:38
Temp - Min:
-14,1 °C
Klockan:
18:59
Lufttryck - Max:
996,5 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
996,6 hPa
Klockan:
23:06
Lufttryck - Min:
995,3 hPa
Klockan:
09:25
Lufttryck - Min:
995,4 hPa
Klockan:
05:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:28
Sol upp: 08:26
Sol ned: 15:20
Skymning: 16:17
Dagsljus: 08:49 tim:min
Dag längd: 06:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:56
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 09:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut hos oss.

   

Sommartid ser det ut så här.

 

För ett år sedan såg lillstugan ut så här.

 


      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards