jans

Direktlänk till inlägg 31 januari 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 31 januari 2021 08:39

Söndag den 31/1


Ja då är januari slut så nu är det inte så länge kvar tills...

Men det märks då att det blivit mycket ljusare både på morgon ock kväll. Det ser jag nu när jag sitter och skriver blogginlägget liksom när jag på eftermiddan ser nån matinéfilm.


Igår blev en lat dag, faktiskt latare än normalt.

Gjorde ingenting mer än satt här vid datorn, plockade i garaget och det som ska med söderut här i februari.

Jag och Inger ska ju ned till barnbarn som fyller år och så ska jag hjälpa Tomas med småsaker i deras hus och det lär ta lite tid.


Appropå födelsedagar så är det andra som fyller år idag, massor av människor gör det varje dag, fast olika människor olika dagar.

Fast idag är det närmast mig Susanne Wahlborg som har födelsedag, fast nära är hon inte direkt utan hon bor långt nedåt i landet.

Släktmässigt är hon inte heller så nära mig men vi är vänner på Facebook och det är alltid något.


I alla fall plockade jag i grejor och nu blir det så att det jag inte har med men behöver så finns ju Biltema       

Jag har ju beställt delar till snöslungan och Lars på Skog & Trädgård frågade om vi var på väg eller att vi skulle söderut och jodå vi ska till Jönköping, tror han redan visste det för han lät lite småfnissig eller hur man ska säga det.

Men han tyckte att då kunde jag ju själv hämta ut mina snöslungedelar.

Av någon förunderlig anledning har man från Norge skickat dem dit ned istället för hit till Umeå.

Men jag tyckte att det är bättre att dom kommer hit istället för att jag ska ränna runt och leta där nere (fast jag har ju en fin GPS) och så skickar han ett SMS till mig när dom kommit hit.
Då får någon av barnen hämta ut och jag swischar över pengar, eller så får det ligga kvar så hämtar jag när jag är hemma igen.

Vem vet hur lång tid det tar, dom kanske tar vägen över Kiruna nu. Snöslungedelarna alltså. Jag har ju GPS och DÅ hittar man direkt. Eller hur.    


Det blev middag och jag stekte upp hamburgare, dom som bröt av halva min tumme häromdagen.

Otroligt vad man är känslig och att den alltid ska stöta emot någonting.

 

Nu är den mindre röd och då menar jag inte det dåliga nagellacket, är det lönt att lacka om den här tummen.


Nåja till middan blev det soffan, katt och film. Först

Så mycket kärlek att ge

En smårolig film om en man som har två familjet på varsin ort, och så skiter det sig för han med allt vad det innebär.


Efter den 

The Lovebirds (2020)

Faktiskt en snarlik kopia på filmen En galen natt (2010Date Night (original title)

 

med bl.a.  Steve Carell och Tina Fey.


Inger kom hem och det blev sängen, jag har sovit skapligt gott och upp halv åtta med vanliga morgonsysslor.

Fast jag har inte klätt mig efter duschen så småfåglarna äter rester där ute, det börjar alltså bli tomt i jordnötsbyttan.


Idag inget särskillt för mig, går väl ut och plockar i något (drar av den cm snö som kom igår) då jag inte plockar i något här inne.

Inger kommer hem på timmar i eftermiddag.

Eljest kanske jag åker ut och fikar hos någon eller fikar här hemma.

Det blir väl film i kväll och en vanlig dag för mig.


Kallt ute med -13,7° men det kan bli sol idag och vindstilla är det.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-01-31 09:15:10

Temperatur: -13,1 °C
Lufttryck: 982,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 78 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -13,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 10,5 mm
Året: 10,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-11,1 °C
Klockan:
00:38
Temp - Max:
-10,0 °C
Klockan:
19:53
Temp - Min:
-15,3 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
-20,2 °C
Klockan:
00:48
Lufttryck - Max:
983,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
991,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
981,9 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Min:
983,4 hPa
Klockan:
20:42


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:23
Sol upp: 08:20
Sol ned: 15:26
Skymning: 16:23
Dagsljus: 09:00 tim:min
Dag längd: 07:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 12s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:23
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:30


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

       


Trädgårdsbordet sitter då ihop men värre kan det bli.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards