jans

Direktlänk till inlägg 2 februari 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2 februari 2021 08:37

Tisdag den 2/2


Idag borde jag hissa flaggan men det är lite svårt att ta sig ut till flaggstången. Det är nämligen 3 st som fyller år idag.

Först lillasyster Birgitta, det är alltså Ingers syster som blir ett år äldre, säg så här att i fjol hade hon ett stort kalas.

Sedan fyller våra barnbarn Harry och Alex år och dom blir 6 år, tillsammans.


Så GRATTIS på födelsedagen alla tre.


Men igår började dagen med att plocka ihop saker inför en kommande semester.

Då ringde Anders som sa att han hade blött på hallgolvet och efter lite diskuterande kom jag fram till att jag åker över för att undersöka.

Något vattenrör uteslöt vi och det ska inte finnas något  rör i närheten av ytterdörren där vattnet trängde ut från ytterväggen.

 Vattnet kom uppifrån och efter tilläggsisoleringen tidigare ägare gjort    

En misstanke att det blåst in snö på vinden uteslöts efter att vi varit upp och kollat.

Så var kom vattnet ifrån, nästa steg öppna ute och se.


Efter att ha lyckats plocka bort översta brädan mellan takstolarna på verandan så såg vi att det droppade.

På verandataket var det is och istappar ganska rakt utanför ytterdörren.

Nästan rakt innanför sitter braskaminen.

 


 


Så då har jag bilden klar, Anders har varit hemma och eldat, det har blivit varmt uppe på vinden och snön på taket har börjat smälta men när det runnit ut på verandataket har det sakta börjat frysa och isen har vuxit nedifrån och upp mot skarven mellan veranda och hus.

En klar byggmiss av tidigare ägare då vattnet sedan börjat tränga in i skarven mellan de två taken.

Först stoppade Anders in en vindpappsbit som jag hittade så nu droppar det ut och inte in i väggen.

Jag hittade även en gammal hängränna men den ska han byta ut och låta det droppa ned i en hink för det kommer ändå att frysa i rännan med dom problem det då ger.

 


Vi rensade lite på taket innan han fick återgå till sitt jobb och jag åkte hemåt.

 


Först tankade jag bilen, sedan till Skog & Trädgård där jag äntligen fått delarna till snöslungan.

Hem och upptäckte paket i hallen, Peter hade varit förbi och lämnat och efter en snabb lunch ut i garaget där jag började skruva.

Då kom Maria så det blev kaffe till mig medan Maria drack ett glas vatten medan vi pratade.

Även hon lämnade paket till syskonbarnen och så tog hon sin cykel och hojade hem.

Jag återgick till skruvandet på slungan och det gick ganska bra att få ihop den.

Baxade ut den i kylan så den fick kallna utan snö i maskineriet och jag klädde på mig.


Den startade villigt som alltid, nästan alltid och så provkörde jag den med gott resultat.

Så nu är frågan, ska jag lägga ut och sälja den nu eller vänta till i höst? Ska jag sälja den? 

Först tror jag att Anders ska få låna den så tar jag hem hans slunga och ser över den för även den behöver åtgärder.

För än är inte vintern slut, tyvärr, fast då blir det björkpollen, mygg, ohyra. ormar och varmt och skönt.


Efter ett tag kom Inger hem efter att ha varit på jobbet, på sin lediga dag. 

Vi skulle äta middag då det ringde på dörren, där stod en försäljare som vi bjöd in.

Det var så kallt att ha dörren öppen och i hallen stod vi säkert över en halvtimme och pratade fast vi gjorde upp affären ganska direkt.

Mjukt tunnbröd sålde han men den rökta fisken var slut.

Det var ju Björn från Esperi Rökeri Kalix

Vi har köpt tidigare av han och gott bröd och så ska man ju stödja lokala företag, även om det är en bit upp till Kalix   

Dom har verkligen inte haft det lätt under förra året då pandemin slog till.

Till slut blev det middag, stekte hamburgare som lades på (inte hamburger)bröd och så tillbehör och ett glas vatten, vi åt medan vi såg ett par avsnitt av Bonusfamiljen så nu är två säsonger avklarade.


Lite mer datorpyssel och plocka ihop innan det blev sängen, runt midnatt som vanligt.

Jag har sovit skapligt gott så halv åtta var jag uppe igen.

Men i kväll måste jag krypa isäng tidigare.


Nu ska jag plocka ihop lite markisolering, tror jag har lite här hemma och det ska till Anders så vi kan skruva den utanpå ytterväggen för att flytta köldgränsen en bit utåt i väggen, då tinar det upp och med fläkt innanför så kan det börja torka upp, allt enligt rekommendation från hans försäkringsbolag.

Så det blir ut och ränna igen, ska se om jag kan hämta en resväska som Maria har och så ska jag ta med dunkar att tanka till snöslungan, glömde dem igår.


Men idag är det nästan myggfritt här i stan, -19,8° utanför fönstret men i stugan har myggen det svårt där det är -29,9°

Men en fin vinterdag som det brukar vara den här årstiden med massor av snö, kallt och solen skiner från en blå himmel och totalt vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-02 09:30:10

Temperatur: -19,3 °C
Lufttryck: 999,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 70 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -19,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 10,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-18,3 °C
Klockan:
00:42
Temp - Max:
-4,7 °C
Klockan:
12:26
Temp - Min:
-22,3 °C
Klockan:
06:46
Temp - Min:
-20,4 °C
Klockan:
23:18
Lufttryck - Max:
1000,1 hPa
Klockan:
09:27
Lufttryck - Max:
995,4 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
995,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
983,0 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:18
Sol upp: 08:14
Sol ned: 15:33
Skymning: 16:28
Dagsljus: 09:10 tim:min
Dag längd: 07:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 16s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:45
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


så här ser det ut och massor av småfåglar här ute som äter jordnötter, även de stora fåglarna är ute på snön och letar mat.

   


Det ser fint ut i stugan.

       

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 08:02

Söndag den 21/4 6 timmar kvar för nu är klockan åtta.   Till vad räknar jag ned, jo idag får vi smått. Tillökning i familjen kan man säga fast vi är, inte gamla men lite äldre så funkar det också.   För vid 14-tiden kommer Gabriella från D...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards