jans

Direktlänk till inlägg 16 februari 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 februari 2021 08:44

Tisdag den 16/2


Nu är vi i alla fall hemma igen och det är så skönt, man kanske håller på att bli gammal. Vet hur föräldrarna suckade när dom kom hem efter att bara varit ute och handlat.

Det gick fint att köra, torr och fin motorväg ända från Jönköping och upp mot Gävle och med en medelhastighet på 109 km/h går milen fort, men från Ö-vik var det värst då det mörknade men då hängde jag på långtradare. En tom timmerbil låg och körde lite drygt 90 fast då det blev 80 eller 70 tappade jag kontakten då dom inte lättar mycket på gasen.


07:04 (hade fel tid 07:11 tidigare) var vi på rull igår morse efter att ha tagit avsked från Tomas med familj och varma kramar från alla, även de små fick vi riktiga kramar av.

Vi hann bara ut på E4 så mötte vi blåljus, en polisbil på väg söderut.

Lite tät trafik under vägen ut från Jönköping men sedan kunde jag ställa fartkontrollen på +5-6 km/h för då går det just under skyltad hastighet.


Först ett snabbt stopp på OKQ8 Klinga i närheten av Norrköping där vi tankade lite men stoppet var för mat, vi köpte två baguetter och vi åt i bilen med kaffe och te till.
Sedan vidare och när solen gick upp så blev det tidvis ganska tjock dimma men ändå inte så att vi behövde lätta på gasen eller ha dimljus.

Det blev sol, fin torr väg och så genom Stockholm där det inte gick så fort,

 

bara att följa trafiken genom stan och ut i norr vidare mot nästa stopp vid Tönnebro, tankade lite mer, 20 liter så nu skulle jag gott klara mig hem.

Gick in och åt riktig mat, jag tog fisk och Inger en sallad som inte var så god.

 


Vidare norrut och vid Bölesjön norr om Sundsvall gjorde vi stopp igen och det blev kaffe/te och varisn fransk wåffla och toabesök.

 

Vidare ut på vägen norrut och nu var vi ju nästan hemma.


Vid Ärlandsbro var vi nära ett tillbut, bilen framför den som låg framför och nära den framförframför vinglade på så jag undrar om föraren var nykter eller påverkad av något, kanske mobiljoja.

Den körde långt åt vänster och var väldigt nära några stora snöklumpar så i sista sekund väjde ut på vägen igen och drog då på ordentligt.

Lite längre fram en vådlig omkörning under möte så även där var det nära.


 


Vi såg då inte till bilen igen så den klarade sig nog eller så låg den långt ute i skogen för det skymde på och från Ö-vik var det mörkt.

Då var det skönt att hänga på någon lastbil som låg i lagom fart och vi blev en liten svans bakom med bilar som gjorde likadant.


 

19:03 var vi hemma i Umeå igen (hade fel starttid 07:11 tidigare, rätt 07:04 så klarade 12 timmar med en minut) , hämtade husnyckeln hos grannen och sa att vi var hemma till en kelsjuk katt som betedde sig underligt, ville ut och in, jamade och gick på tills han lade sig i sovrumsfönstret.

Till slut på min säng och när jag bäddade upp verkade han lugna ned sig.

Efter att vi sett två avsnitt av Bonusfamiljen så gick jag isäng vid 22-tiden och fick Gunnar vid mina knäveck så då verkade han nöjd med att vi skulle stanna hemma.


Jag hade slut på ljudboken så då var det bara att sova och jag var trött efter 96,2 mil och medelhastighet på 96,3 under färd men det tror jag inte på för maxhastihet är 264 km/h och det har jag då inte kört med min Ford C-max   


Jag har sovit gott och klockan 7 var jag uppe igen.

Måndag igår så jag testade blodsockret som låg på 7,0 mmol men mätaren har en viss diff.
I morse gjorde jag om det och även vägde mig efter semestern.

Då fick jag 6,8 mmol och vikten 82,3 kg


NU blir det till att dra ned på det goda för sådant har det blivit lite mycket av nere i Jönköping.  


Idag ska jag göra i ordning data från GPS, foton från kameror och så ut och skotta lite snö förutom att gosa med Gunnar.

Kanske får jag även besök idag.


Fåglarna där ute fick mer mat igår kväll i automaterna som var tomma men än har dom inte hittat hit igen. Någon skata har varit hit och en och annan men ryktet går säkert att jag är hemma igen och att maten är serverad.


-7,0° utanför fönstret och solen skiner och en nordlig vind enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-16 09:30:09

Temperatur: -4,8 °C
Lufttryck: 1013,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 1,7 m/s från NNE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 25 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,2 mm
Året: 11,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,3 °C
Klockan:
09:07
Temp - Max:
4,4 °C
Klockan:
14:13
Temp - Min:
-14,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-19,1 °C
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1013,4 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Max:
1020,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,3 hPa
Klockan:
20:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:39
Sol upp: 07:29
Sol ned: 16:18
Skymning: 17:08
Dagsljus: 10:29 tim:min
Dag längd: 08:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s more daylight tomorrow
Måne upp: 08:48
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och nu kan jag visa bilderna igen då kattvakten inte är här.

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards