jans

Direktlänk till inlägg 28 februari 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 28 februari 2021 09:27

Söndag den 28/2


Och nu har även februari gått så vi kan få ha vårkänslor.

Men igår åkte jag tidigt till stugan för att skotta gångbron till lillstugan där snön rasat ned.

Sedan skulle jag ta med snöslungan hem till Anders.


På Tavelsjön gick två älgar, en stor och en mindre, ko med kalv alltså. Tror jag då men dom har det inte lätt med all snö.

När jag åkte hem kör vi genom gården där Gunnar är född och nu såg jag två små kisse där i laggårdsporten, kan det månne vara senare syskon. Nä knappast då Gunnar blir 14 år nu i vår.

Och så en "fiiin bil" som inte kunde hålla sig utan körde om fast det är omkörningsförbud med skyltar och målat på vägen.


  Det är ack så vanligt att man inte sköter sig där utan det ska gå fort, fast igår hade jag ju släpvagnen och körde 80 km/h.


Direkt genom stan och ut till Stöcksjö, men ingen bil tillhörande Anders hemma.

Lyckades med visst besvär vända med bil och släp, köra igång min slunga och backa ned för ramperna.

Startade Anders slunga, MEN det bara rasslade i den.

Ingen drivning på hjulen så hur  skulle jag få upp den på släpvagnen, ENSAM.

Provade med spännband och dra, vinscha och böka på men den är tung. Det står 106 kg i boken men jag tror den är tyngre.

Jag blev tvungen att koppla ifrån bilen, vika släpen bakåt och ställa en bräda under draghandsken.
Sedan gick det att få upp den på kanten men då inte drivning funkade gick det inte heller att hålla kvar den genom att låsa hjulen.


Till slut var den i alla fall uppe och ganska mitt på släpen så jag orkade koppla på vagnen igen och åka hem efter att ha surrat fast den ordentligt.

Jag blev förföljd av en polisbuss men den körde till slut om, fast jag kom ifatt den senare och så tanka bilen.

Men semlorna jag tänkte köpa såldes slut redan på fettisdan.

På väg hem fick jag den där polisbussen bakom mig igen vid trafikljuset Västra esplanaden och Skolgatan där jag skulle vänster.

Men dom svängde ett par kvarter senare. Men jag hade ju intet att vara orolig för.


Kom hem och backade upp släpen nära garagedörren så nu lade jag ramperna direkt från släpen in genom dörren så det var enkelt att bara låta slungan rulla in.

Skruvade upp slungan och konstaterade att kugghjul var utan kuggar.

 

Satt och kollade nätet om delar jag skulle behöva och en preliminär kostnad blev 4500:- utan att ha räknat in frakt och sådant.

Inte heller 100% säker på att jag fått tag på rätta delarna för det finns ju många modeller av slungor.

Då är det enklare att vara kirurg för människan finns bara i två versioner     


Erik kikade förbi och pratade en stund, senare kom Anders förbi och pratade men han hade även med sig semlor.

Så då blev det kaffe innan vi lagade hans bil, slangavbrott till spolarna till vindrutan.


Pratade med grannen tvärs över gatan och hon får vara hemma och vabba, dottern har fått gipsa ena benet från foten upp till låret.

Jobbigt när man är liten och lärt sig gå för hon är väl bara 1½--2 år.


Inger kom hem och jag var slutkörd men ordnade middag, öste upp på tallrikarna och bar till rummet.

Där såg vi ett program om fåglar och på gränsen mellan USA och Mexico.

Sedan ett avsnitt på "Den blå linjen" eller vad polisserien heter på SVTplay. Ingen serie jag direkt faller för.

Rörig och rörig. Förstår inte vad den går ut på mer än rörig.

Då var nästa film vi såg bättre, en till Bondfilm och

Tid för hämnd (1989)

Licence to Kill (original title)

Det blev sängdags och jag har sovit, sisådär, oroligt men ändå sovit.

Upp först vid åtta och idag skulle Emil kommit men dom har blivit förkylda, vi får se om de andra barnen kommer och äter semlor som Inger håller på att baka en hel massa av.

Jag ska väl ut och skruva i slungan idag.


+4,6° här utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-02-28 10:00:11

Temperatur: 6,9 °C
Lufttryck: 1007,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 59 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 6,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 18,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,9 °C
Klockan:
09:59
Temp - Max:
5,7 °C
Klockan:
11:42
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
07:11
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
06:31
Lufttryck - Max:
1007,9 hPa
Klockan:
09:41
Lufttryck - Max:
1012,3 hPa
Klockan:
09:35
Lufttryck - Min:
1003,3 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1003,1 hPa
Klockan:
22:09


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:01
Sol upp: 06:49
Sol ned: 16:55
Skymning: 17:43
Dagsljus: 11:42 tim:min
Dag längd: 10:06 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 18:35
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


så här ser några bilder ut.

   


Kameran mot lillstugan vill inte starta...

 


...så då tar jag nästa.   

 


Ska det kunna bli sommar där, och så fastnade en häst på bilden, det är nog hon från gården vi kör igenom nere i byn men det finns ju många som har häst och rider här uppe vid stugan. Sommartid har dom ju hästhagar här och det är bara trevligt tycker jag.

 

Nu lite datorsökande efter delar till snöslungan och annat jag fått i uppdrag att hitta.

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards