jans

Direktlänk till inlägg 3 mars 2021

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 3 mars 2021 08:11

Onsdag den 3/3


Igår åkte jag först upp till Skog & Trädgård där jag pratade med Lars och Anders Sandström   , nä det var inte min son utan ibland stöter man på andra som heter likadant, för inte så länge sedan stötte vi på Maria Sandström. 

Nu kommer jag ifrån tråden igen, tur jag inte är lindansare.

Nåja jag fick tag på flertalet delar till Anders snöslunga och inte dyrare än ute på nätet där jag dessutom skulle ha fått betala frakt och kanske vänta länge på delarna.

 


Ett bra sätt idag är att fota hur det ser ut INNAN man skruvar isär allt för ibland kan det vara snårigt att få ihop det igen.

 


Jag började alltså med att skruva i slungan efter lunch och ganska struligt då jag inte har erfarenhet om hur allt är monterat, men det går fint om man tar det lugnt och har lite hum om hur saker kan sitta ihop.

Att få bort hjullåsningen på axeln var lite av ett huvudbry men till slut så fick jag bort det och kunde byta drevet på hjulaxeln.

 


Sedan var det gummihjulet till höger och det gick väldigt lätt att få bort, dela på "fälgen" och byta slitbanan men skönt att ha tryckluft och verktygen för att skruva.

 


Till slut så satt allt ihop igen och det verkade fungera. Inte det minsta glapp i kuggarna så den bör gå fint när jag är klar med den.

 


Jag hann även med kaffe och så lämnade jag ut den där aktivitetsbrädan jag snickrat ihop för några år sedan till barnbarnen Alex och Harry men som fick följa med hem från vårt besök där.

  Nu var det en som ville ha den men inte till barn som jag trodde utan äldre som är dementa.

Det var något jag inte haft en tanke på att det skulle kunna vara till men väldigt roligt att den kan komma till nytta.


Till slut kunde jag tvätta händerna ordentligt och så värmde jag middagsmaten, åt i rummet medan jag såg film.

Men de första jag började med var filmer jag redan sett men glömt (förträngt) då dem inte var några höjdare.

Först Brightburn och sedan Damsel, en SEG western innan jag startade 

Pedros andra chans (2019)

Como Caído Del Cielo (original title)

Smårolig och lite eftertanke gav den men en hel del musik.

Inger kom hem och så blev det sängen. Vaknade halv två med grym värk i händer och knän, dessut om en katt som upptog större delen av sängen.
Men det kändes så kymigt att stiga upp för att ta medicin så jag försökte rulla in mig mer i täcket och lyckades förmodligen somna om efter ett tag.

Massor av konstiga drömmar även inatt, har varit ute och fiskat bl.a och så gått omkring i nån skola eller korridorer.

Det brukar jag drömma då jag har ont i knäna, förmodligen från den tid jag var skolvaktmästare och fick mina knäbesvär.


Vaknade sju och steg upp och träffade Inger innan hon gick iväg till sitt jobb.

Jo jag fick igång stugkameran så idag blir det de vanliga bilderna, synd bara att jag missade snöraset från taket.


Men idag ska jag fortsätta med Anders snöslunga och skruva vidare i den men bara smådetaljer för jag väntar på att få den andra drivremmen, inte lönt att dela på slungan innan jag har båda två.


Eljest blir det väl skotta snö, eller hacka i kanterna medan vi har finväder för det ska slå om och bli kallare, då får vi nog en hemsk skare, ett elände för djuren som behöver komme ned till mat och så jobbigt att gå om dem sjunker igenom och gör illa sig på benen.


Just nu sol och blå himmel med +1,1° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-03-03 08:45:10

Temperatur: 2,4 °C
Lufttryck: 999,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 64 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från S,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 2,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 18,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,4 °C
Klockan:
08:35
Temp - Max:
8,6 °C
Klockan:
11:51
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
1,4 °C
Klockan:
02:27
Lufttryck - Max:
1009,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1011,4 hPa
Klockan:
17:04
Lufttryck - Min:
999,8 hPa
Klockan:
08:41
Lufttryck - Min:
1002,7 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:51
Sol upp: 06:39
Sol ned: 17:04
Skymning: 17:52
Dagsljus: 12:01 tim:min
Dag längd: 10:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 23:52
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilder.

           

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards