jans

Alla inlägg den 5 juni 2021

Av Jan Sandström - 5 juni 2021 20:43

Åskan idag kom en andra sväng till, men bara på någon kilometers avstånd och det fick mig att börja tänka.
 
1, Min mor Majken som föddes 1918 i Eskilstuna sa att "åskan kommer alltid två gånger och andra gången går den hårdare" för det hade hon hört sedan gammalt.
 
2, Liksom att "åskan går aldrig över rinnande vatten" men det tror jag inte riktigt på, bara nästan.
 
3, Och att "går den mot fjällen kommer den med värme men går den mot havet tar den med sig värmen" eller om det nu var tvärtom.

1, Faktiskt går den ofta två gånger med några timmars mellanrum, varför kan jag inte svara på men nog har jag upplevt det så.
 
2, Aldrig över rinnande vatten, då frågar man sig ju vilket rinnande vatten, det kan ju knappast handla om nått litet dike utan mer en älv. Och kanske, här i stugan går den ofta på andra sidan Vindelälven utan att komma hit till oss och i stan går den söder om Umeälven på Tegssidan utan att komma över mot oss. Fast det händer ibland att den gör så både här och där.
Kanske tillfälligheter men det kan nog ha att göra med hur vindarna går och så är det ju elektriska spänningar det handlar om.
Men nej jag tror inte det är så.
 
3, Ja det har säkert att göra med åt vilket håll varm eller kallfronten går så kanske.

4, Åskan... Äsch va 17 var det jag kom på och skulle skriva. Det försvann lika fort som blixten. "Och den slår ju aldrug ned två gånter på samma ställe". Det är ju faktiskt en myt för ofta slår den ned flera gånger i t.ex en TV-mast. Men det är idag och det här kommer från länge sedan när man bara hade vedspis.
Blixten följer ju en kanal där det elektriska motståndet är lägre och har den då flera hundra meter metall att följa så tar den den vägen.
 
Jo det var det jag skulle skriva. Förhållningsore vid åska.
Man ska inte ha någon öppen eld.
Man ska inte ha korsdrag i huset/lägenheten.
Man ska inte ha uppspänt paraply.
Man ska inte segla eller vara på sjön.
o.s.v
 
Allt handlar ju om att inte bilda den där kanalen för blixten.
En eld skapar varm luft som stiger uppåt liksom varm luft från ett fönster.
Ett paraply har ju en metallspets likt en åskledare och så har även en segelbåt med mast.
Man ska ju inte heller stå under ett ensamt träd då det sticker upp och likaså ska man söka sig lägre ned och inte stå upp.
Dock inte lägga sig på marken utan sitta på huk med fötterna nära varandra. Varför.
Jo slår blixten ned i närheten kan strömmen gå upp i ena benet och ned i det andra eller genom kroppen om du ligger ned.
Det är därför boksap och hästar drabbas så hårt då den står med 4 ben i marken med ganska långt avstånd mellan dem, då behövs inte mycket för att en ko ska dö direkt även om blixten slår ned en bit ifrån.
 
Att man drar ut elektrisk apparatur är väl självklart, så enkel åtgärd för att rädda TV och dator och det kostar ju inget.
Men idag är risken mindre inne i samhället än ute på landet.
 
Nu kom inger med kaffe.
Jag och Inger gillar när det åskar men jag har stor respekt för den och ved vad den kan ställa till med.
Som TV-tekniker fick jag se hur en TV kan se ut inuti efter ett blixtnedslsg. Inte mycket kvar kan jag säga.

Av Jan Sandström - 5 juni 2021 15:11

Åskan gick lite runt omkring oss och nere i hörnet på åkern såg jag en virvelvind, lite senare blev det en igen.

 

Och så blev det en större när jag hade kameran redo och fick en liten video på den och nu har jag lyckats föra över den till datorn så att jag fått bort ljudet där Inger pratade i telefon.


 

Gunnar har hittat sig en ny utsiktsplats i värmen.

  


Nu sjönk temperaturen ordentligt så bäst att klä på sig lite mer, eller gå in för jag är ganska täppt i näsan m.m m.m
Åsså göra mer kaffe kanske. 

Av Jan Sandström - 5 juni 2021 14:41

Åskan går lite runt omkring oss, lite muller och vi fick några stora droppar men inte ens så att det blev blött på marken.
   

Spolar jag tillbaks och ser i vilken riktning vädret har så kommer det in till Umeå om det nu håller i så länge.

Jag har i alla fall förberett och stängt ned lite känslig elektronik som en router, varmvattenberedarna och luftvärmepumparna.
Det kostar liksom inget att göra det och man ska ha respekt för el i luften.

Däremot gjorde vi te och kaffe och sitter här ute på altanen.
Tidigare fick vi se en liten tromb som jag faktiskt lyckades fota och förhoppningsvis filma men den ligger i kameran och är lite besvärligare att föra över just nu. Har inte sladden framme. Det kan bli i nästa inlägg.

Av Jan Sandström - 5 juni 2021 12:10

Än är det många mil bort men kanske får vi en ordentlig åskskur så att björkhängen slås sönder och pollen sköljs bort.
Luften blir ren och skön att andas.

Jag har varit ute men fått gå in till renad luft i lillstugan.

     


Ljudboken i lurarna men jag tror det blir en liten höneblund innan kaffe med nybakade kakor.
Fil m.m har jag redan i magen.


Av Jan Sandström - 5 juni 2021 09:24

Lördag den 5/6


Igår ännu en varm torr dag med massor av pollen i luften. Fast jag tror de flesta tog sig in i min hjärna.

Ändå gjorde jag en skön biltur ned till Selet där jag besökte Sotarns Badtunnor och köpte en hatt.

Alltså det man kallar kinahatt och är ett gnistskydd att ha ovanpå kaminröret till badtunnan.

Fick även fastsättning för locket till tunnan och en pratstund, betalade vad det kostade och tuffade hemåt igen.


Här blev det kaffe och så började jag köra bort resterna av gamla badtunnan och tidigare var tanken att elda upp allt men det verkade meningslöst då den minst sagt var murken, främst golvet.

     

Sittbänken som jag gjorde efter att vi köpt tunnan är i alla fall eldningsbar, allt det överiga hamnade på rishögen bakom stugan.

Det är där vi slänger allt sådant som inte komposteras eller används i potatislandet, ris och annat som tar mer tid att förmultna och gräsmattan har blivit några kvadratmeter större under de 41 år vi nu haft det här stället.


Kaffe och vila inomhus av och till och senare tog jag itu och bytte fästen på hängrännan här utanför lillstugan, snön bröt ju sönder dem i vintras och när jag tog ned den hittade jag ett litet fågelbo ute i änden under vindskivan.

Det fanns ingenting där nu mer än lite dun så ingen fågel blev vräkt, iså fall hade jag ju avbrutit arbetet.

Men nu är det klart och hoppas att den håller i vinter med fler rännkrokar.

 


Angående fåglar så er det ett elände med de här fönstren, vet inte vad man ska göra för när vi kom hit låg det två döda trastar nedanför och spåren efter kollusionen syns tydligt.

 

Dom stackarna måste ha flugit utmed varandra och så blev det tvärstopp.


Efter hängrännan så blev det middag och vi åt ute på altanen till fågelkvitter.

Inger fortsatte med gräsmatta och jag gick in till soffan och TV.

En gammal SF sändes och den heter "Femte vågen"

Har sett den tidigare och tur att allt sådant händer där borta på andra sidan havet. 

Jag låg mest och kollade runt på nätet och reklamavbrotten, Finns det ingen gräns på hur löjliga reklamen kan bli?

Jag funderar mest på vem tusan som påverkas av sånt där. Själv kommer jag inte ens ihåg vad det var när den slutat ifall jag orkat titta på det.


Det blev dags för sängen och jag var skapligt slutkörd och funderade på om jag tog i för mycket när jag drog Sverker med brädlassen. Sverker är alltså vår cykel/mjölkkärra för det var lite tungt i uppförsbacken på gräsmattan.

Att vi kallar kärran för Sverker beror bara på att då vi köpte den på en loppis nere i Varmvattnet i början på 80-talet så hette gummidäcken just Sverker.

   

Liksom att jag stod och balanserade på stegen när jag fixade hängrännan.


Gick isäng här nere i lillstugan där jag nu sitter i lugn och ro och skriver.

Släckte ljudboken vid midnatt och sov till halv fem då det blev kisspaus, sedan somnade jag om och vaknade först åtta.

När 17 sov jag så länge sist   


Upp och jag kunde faktiskt röra på gammkroppen och till slut kunde jag göra frukost uppe i storstugan.

Klä på mig och gå ut till Inger men jag varnade henne att dom är farliga dom där   (zombierna) för jag kände mig nästan som en sådan.
Men kaffe och frukost väckte mig, ont, javisst men inte så farligt ändå så jag kanske kan våga hoppas på att det ändå ger med sig.

Fast idag har jag tänkt ta det lite lugnare med kroppsövningarna på en stege.


Nu skulle jag faktiskt behöva lite hjälp med nästa moment och det är att göra platsen för badtunnan plan och i våg.

Inte röra så mycket på gruset under utan endast lyfta på nån platta och peta in mer grus eller skrapa bort om den är för hög.

Sedan ska nya tunnan vändas på och olja in undersidan, tror att det inte skadar.

Den gamla kärade vi och det blev nog fel då det band in fukten i virket, det kanske oljan också gör, måste mejla Sotrns och fråga.


Det är inte klar himmel men ändå lite sol och 20.7° i skuggan.

Jag satt ju ute med frukosten men det blev för mycket pollen och så blänker datorskärmen för mycket så jag gick först in i skuggan och sedan hit in.

 


Det ska kunna komma någon liten lokal skur och regn skulle behövas för att binda all pollen som ligger överallt som en hinna och så är vägen torr så det kommer ett dammoln när någon bil kör förbi och med sydliga vindar kommer allt in till oss.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-05 10:00:16

Temperatur: 21,1 °C
Lufttryck: 1008,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 37 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från SSW,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 21,1 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 43 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 88,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,1 °C
Klockan:
09:58
Temp - Max:
26,0 °C
Klockan:
17:24
Temp - Min:
8,5 °C
Klockan:
04:00
Temp - Min:
9,2 °C
Klockan:
03:18
Lufttryck - Max:
1011,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1017,6 hPa
Klockan:
00:31
Lufttryck - Min:
1008,5 hPa
Klockan:
09:44
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:31
Sol ned: 22:46
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:15 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:40
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilder.

             

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards