jans

Alla inlägg den 11 juni 2021

Av Jan Sandström - 11 juni 2021 21:00

man inte kan förmedla dofter via nätet, ännu men så här är det att bo på landet.


Speciellt som nu när vinden ligger på åt vårt håll, men efter några dagar så har vu vant oss vid att det luktar koskit.

Och det finns ju faktiskt värre saker.


Nu har vi börjat med dammbygget.

Inger gräver och jag tittar på.

        


i morgon ska det regna hela dagen, kanske så då blir det väl inne eller under altantaket som Inger nu är uppe och städar.

Av Jan Sandström - 11 juni 2021 13:02

Nu kom maten.

Av Jan Sandström - 11 juni 2021 08:35

Fredag den 11/6

Fast jag vill ha det till lördag idag

Tur ändå att det inte är det för då ska det regna     


Men igår var en fin dag med sol som ett tag gömde sig lite bakom månen, det var alltså en partiell solförmörkelse och jag följde den genom mitt teleskop och här följer en lång rad med bilder av händelsen.

                 


Jag stod ju inte hela tiden och tittade utan kikade då jag gick förbi medan jag gjorde i ordning platsen för badtunnans kamin.

 

En lång regel + en kortare som fästs med beslag och allt går ut en meter och så trallbrädor på och en halvmeter bred som en balkong.

Jag tror det ska bli bra och hålla och jag får se om kaminen måste höjas en bit eller om det blir bra höjd gentemot tunnans anslutningar.

   

Nu är det "bara" att lyfta dit tunnan, tror den väger runt 190 kg om jag minns rätt men det tar jag med en hand och min rygg.



Eljest åkte vi ned till Tavelsjö efter lunch för att kika på trädgårdsfontäner, vi har skannat av nätet och hittat ett par som kan passa men vi skulle kolla vad som fanns här på hemmaplan. Och visst fanns det på Blåeld.

 


Vi bestämde oss för att köpa den här som är i tung granit med ett kar som grävs ned eller så kan man göra en sarg som på bilderna.

 

2900:- kostar den och så har vi presentkort på några hundralappar så samma pris som på nätet och dom är i nån konstgjort sten = plast.


Men placeringen blir annorlunda mot vad vi tänkt som var på den här lite flata stenen.

 


Den till vänster men vi ställer nått annat på den och sätter fontänen till höger i blåbärsriset eller bakom där sandlådan en gång var.

 


När vi ändå var där nere passade vi på att fika gott på Wärdshuset Prästgården eller som den nu verkar heta Tavelsjö Wärdshus.

Men vi säger bara Prästgården så vet alla vad man menar.

       

Och vi hamnade vid ett speciellt bord, som Ingers bror sponsrat men idag har han inga djur i laggårn.
Däremot gräver han, har grävt fiber till många bl.a till oss i stugan. Men han sysslar nog med det mesta i bygden runt Tavelsjö.

Säg P-G så vet alla vem man menar   

 


Vad gjorde jag mer, letade målarfärg men den står nog hemma i stan och så blev det säkert nått mer förutom att sitta här vid datorn och så kaffe förstås.

Senare såg jag lite på Badhotellet och säsong 1, började från början och har sett några avsnitt hur det hela började.

Vem vet, jag kanske plöjer igenom hela serien nu när den finns på TV4play.


Hade känning av ischias eller vad det nu är jag har känning av, kanske något med muskler men får jag ont så går jag direkt och gör något annat som ligga på soffan en stund så lättar det.


I alla fall så gick jag ned till lillstugan där jag sov i natt och jag har sovit skapligt.

Upp ett par gånger men klockan 7  gick jag hit och kröp ned till Inger och Gunnar.


Senare blev det morgon och frukost ute på frukostplatsen

 

men så blev det för soligt så jag såg inget på datorn då skärmen bara blänker.

Finns det inger skärmskydd som är matt liknande det man klistrar på mobilerna?


Idag ska jag tömma toan, alltså husvagnstoan jag har i lillstugan.

Sedan blir det väl nått annat pyssel, får se om jag förbereder för sandfiltret till badtunnan.


Det är soligt men inte så varmt idag, det blåser nån sydvind så det doftar koskit här efter att bonden spridit ut på åkrarna men än har han inte kommet närmast stugan utan bara tagit längst bort mot skogen, den mörka delen på bilden.

 


20.6° i skuggan men det blåser lite kallt eller så har vi blivit bortskämda.
Hemma i stan visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-11 09:15:19

Temperatur: 21,0 °C
Lufttryck: 999,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 5,1 m/s från S,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 21,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,9 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,3 mm
Året: 88,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,5 °C
Klockan:
08:25
Temp - Max:
24,6 °C
Klockan:
10:35
Temp - Min:
14,4 °C
Klockan:
02:54
Temp - Min:
10,8 °C
Klockan:
03:29
Lufttryck - Max:
1002,2 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Max:
1002,8 hPa
Klockan:
00:44
Lufttryck - Min:
999,7 hPa
Klockan:
08:22
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
18:47


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:20
Sol ned: 22:59
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:39 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 15s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:50
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Och de vanliga morgonbilderna.

           


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards