jans

Alla inlägg den 12 juni 2021

Av Jan Sandström - 12 juni 2021 13:00

Men nu är det då mjukt och varmt om tassarna på lillstugans toa.
Vi eller Inger har klippt till av en entrématta.

Av Jan Sandström - 12 juni 2021 07:24

Lördag den 12/6


Men idag har nog paradiset tagit semester.


Igår däremot var det fint, förutom att det då blåste en hel del här.

Det gick då i alla fall att vara ute även om jag inte gjorde så mycket sprang jag omkring hit och dit för att göra något.

Framåt lunchtid åkte vi först till Rödå Bröd & Spis i Rödånäs där vi köpte just bröd, tunnbröd av både hård och mjuk sort och så lite tjockare mjukkaka.

Lite prat om ett och annat och Hasse berättade att det tydligen ligger en död älg nere i kärnen här och den lär lukta, men inget vi märkt men så har vi inte varit ned dit. Båten är ju trasig och ligger här och väntar på att bli lagad.

Snön knäckte den ifjol så vi tog hem den med mycket möda. 


Därefter åter igen ned till Prästgården där vi först pratade med Håkan på Blåeld och han skulle plocka i ordning fontänen vi beställt

 


Där åt vi lunch och båda tog strömming med mos.

 


En lite annorlunda smakupplevelse då vi väntat oss vanlig stekt strömming. Vi skulle ha läst menyn bättre och sett att det var inlagd strömming. Dessutom serverades den kall, som det ska vara men det var gott.

   


Tallarna där är mastiga och grenarna håller då för att hänga upp en gunga om man skulle vilja ha det.

Vidare efter östra vägen och vi såg att P-G var ute, men jag kunde inte tvärbromsa då en lastbil låg tätt bakom mig men vände en bit bort.

Hela familjen var hemma så vi fick gofika ute i trädgården innan vi åkte vidare och tog vägen genom Västra Varmvattnet.


Väl här igen så började vi med fontänen, den bortre stenen skulle flyttas en bit då vi ville ha fontänen mitt mellan dem. 

 


Det var lättare bestämt än gjort, fört tog jag blocket och blev irriterad på att jag inte hittade mina krokar att fästa med.

Sedan lyckades jag slita av repet till det, konstigt för jag köpte ju det när jag kanske var 14-15 år, alltså för bara 50 år sedan och det har varit välanvänt.

Fram med nästa spel med wire och spak, det kärvade så jag fick inte ut vajern.

Men till slut var den flyttad på en bit och Inger kunde gräva.

     

Jag stod inne i förrådet när ett flygplan kraschade på mig, det lät nästan så när trädgårdsbordet tog vind och seglade över räcket ned på taket, nästan träffade Inger och så gick det sönder.

Det var ena benet som lossnade och det gick loss några plastbitar, men det som gått sönder går oftast laga så jag fick mer jobb.

En lagom stor bult, ett plåtband och ett antal skruvar senare så står det på utsikten igen med ett spännband runt räcket och 4 stenar som tyngd på sig.


Eljest gick jag runt och plockade in och undan saker då det väntades regn, och regn har vi fått.


Klockan var väl runt 21 när vi gick in och någon middag skulle det inte bli, men jag värmde nån västkustsoppa och så en mjukkaka till.

Jag såg lite mer av Badhotellet och Inger satt ute och läste, det började regna så jag iddes inte gå ned till lillstugan utan lade mig här uppe.

En stund med ljudboken innan jag sov och har sovit gott.

Vaknade halv sju av en smäll, bom å dunder och den gick ganska ordentligt, regnade gjorde det också ordentligt.

 


Det flöt vatten ute på åkern.



 

Ordentliga skurar men än bara 11,7 mm och bra för växtligheten speciellt nu när dom spridit gödsel på åkrarna.


 

Så idag blir en vilo och läsdag men det finns säkert något att göra under tak också för det är mer regn på gång under dagen.

 


12.7° ute så det blir frukost inne idag till Gunnars förnöjsamhet.

 

 

Hemma visar väderstationen att det inte regnat så mycket men i alla fall 1 mm senaste kvarten.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-12 08:15:21

Temperatur: 13,5 °C
Lufttryck: 984,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från SW,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 12,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,8 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 2,4 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 90,9 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
11:16
Temp - Min:
13,5 °C
Klockan:
08:14
Temp - Min:
14,4 °C
Klockan:
02:54
Lufttryck - Max:
990,7 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1002,2 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
984,6 hPa
Klockan:
07:34
Lufttryck - Min:
990,5 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:19
Sol ned: 23:00
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:41 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 59s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:21
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och så här såg det ut tidigare i morse.


               

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards