jans

Alla inlägg den 14 juni 2021

Av Jan Sandström - 14 juni 2021 08:33

Måndag den 14/6


Igår var en lite väl blåsig dag i stugan men solen sken oftast, ibland kom lite moln men vi jobbade på.


Vid lunch började barnen komma och till slut hade jag gjort i ordning för att flytta badtunnan då vi fick en ny idé   

Vi drog fram släpvagnen så att tunnan kunde baxas upp på den, det hade varit jobbigt att bära den hela vägen.

Surrade fast och så gick jag först vid draget och styrde medan de andra sköt på.

Det gick faktiskt riktigt bra förutom då bakändan hängde sig på dikeskanten men den lossnade då jag sänkte stödhjulet.

 


Efter att ha skruvat slangen mitt under så riktade vi in tunnan och släpvagnen åkte tillbaks till sin plats igen.


 


Jag började fylla efter att ha dammsugit bort skräp och det tog kanske 2 timmar att få vatten i den, jämfört med den gamla där 90% läckte ut igen.


 


Sedan lade vi locket på och lät den vara för att dra fram husvagnen.

Det är lite tajt med takluckan och takstolarna men det gick med nån cm marginal. Vi måste skrapa bort lite av gruset men det kan vi kanske göra i sommar, vi behöver även mer grus att fylla upp med.


 


Vi hann även äta våfflor med sylt och grädde och senare kom Anders med Atho (hunden)

 


Ännu senare innan barnen åkte hem började jag montera ihop trädgårdsfontänen men det var inte det lättaste, den blir nog fin till slut.


Barnen hade åkt hem och vi packade ihop och åkte också hem till stan igen.

Bära in en massa och Gunnar gick kontrollrundor för att se om allt var lugnt.

Kolla post, datorn och duscha, ett par mackor till middag/kvällsmat och senare blev det sängen, då hade Inger klippt gräset och duschat.

Lite ljudbok innan jag släckte och fönstret var öppet, Gunnar låg vid Ingers fötter och så sov vi gott.

Bara upp halv fyra och vaknade nästa gång vid 7 men låg kvar, jag stretchade men senare fick jag ganska ont.

Fick sitta på en pall när jag rakade mig men det onda släppte sakta, inte helt fri men bättre.


Jo Ingers surfplatta lade av igår och trotts alla försök fick jag inte igång den efter alla tips från nätet.

Den har dött eller halvdöd för det finns lite liv i den då man stoppar i laddaren, då får man upp en cirkel med liten blixt i men det är allt.

Inte ens Erik fick igång den så nu är den i sin förpackning så att jag kan åka till NetOnNet för reklamation på garantin.

Kanske hinner jag med att kolla på släpvagnens elkontakt för jag tror att det blivit glapp i den eller så väntar jag till det blir bättre väder.

Den 12/7 har jag ju tid för besiktning av bil och ena släpen, den med elproblem, tids nog kanske jag bygger om den också till 13-pol som jag tänkt göra på min gamla släp men det gör jag först när golvet behöver bytas.


Måndag och testdag vilket den här veckan gav 

7,3 mmol och vikten 80,8 kg

 

Nu måste det bli en förändring, kanske en promenad om det inte hinner börja regna för mycket. Nu bör min ischias och diskbråck klara av nån kortare promenad. Fast jag tycket jag inte gjort annat än gått fram och åter i stugan.

 

"En klen hjärna ger ju starka ben" sägs det.


I alla fall har jag +15° ute och det är mulet med svag sydvind eller nått sådant.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-14 09:00:16

Temperatur: 14,0 °C
Lufttryck: 995,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 54 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från ESE,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 13,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 14,7 mm
Året: 102,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,2 °C
Klockan:
08:27
Temp - Max:
19,6 °C
Klockan:
16:14
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
01:50
Temp - Min:
9,5 °C
Klockan:
02:58
Lufttryck - Max:
998,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
998,9 hPa
Klockan:
21:41
Lufttryck - Min:
995,4 hPa
Klockan:
07:14
Lufttryck - Min:
988,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:03
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:46 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:57
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:23


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är morgonbilderna. Det har då blivit riktigt grönt efter regnet.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards