jans

Alla inlägg den 15 juni 2021

Av Jan Sandström - 15 juni 2021 08:31

Tisdag den 15/6


Idag är jag nog sjuk för när jag vaknade var jag sängliggande.         (ärligt stulen från en väninnas sida).


Nåja igår då, jo då åkte jag upp till NetOnNet med Ingers läsplatta där maskinisten dött i. Den var bara död eller halvdöd.

Det hände i stugan i söndags och kanske blev det för mycket sudoku.
Vi fick fram en cirkel med en blixt i men inga batteriprocent eller något annat.

Försökte återställa med ljud ned + starta, inget hände.

Försökte igen samtidigt som jag stoppade in laddaren och då fick jag upp.

 

Men inget av alternativen hjälpte, inget hände men sedan kom nästa upp och den blinkade långsamt.

 


Vi har ju garanti så jag lämnade in den på NetOnNet som skickar den på rep, jag trodde jag bara skulle få ut en ny då jag tror det är mer än bara mjukvarufel, men jag kan ju ha fel också,

Hoppas bara att dom nu inte påstår att det är egenvållat fel för då kostar det pengar,


Sedan över till Biltema där jag köpte ut en massa annat som behövs i stugan och här hemma.

Bl.a en kontakt till släpvagnen där det varit glapp, men det såg inte så illa ut i den när jag senare skruvade loss den.
Men kapade sladden några cm och dit med den nya och när jag testade med adaptern och elaggregatet så lyste då alla lampor.


Sedan blev det en liten promenad, höll mig nära hemma så att jag inte skulle ha så långt hem om jag fick ont, och det fick jag men inte allvarligt ont

 

så att jag tog absolut närmaste vägen hem, gick moturs och kunde ha tagit Stråvägen hem men gick lite längre.

Därefter inte mycket mer gjort, satt ute på altanen med kaffe och Gunnar och ljudboken i lurarna.


Senare in i värmen och till slut middag, nudlar och glass till efterrätt medan jag såg lite på Badhotellet på TV4play.

En liten stund på sängen hann jag också med under eftermiddan men tanken att åka till Aveon och sedan Anders slopade jag bort.

Fortsatte med Badhotellet tills Inger kom hem och sedan sängen.


Öppet fönster och ute REGNADE det så Gunnar låg och torkade upp hos Inger och jag har sovit ganska gott.

I morse gick Inger till jobbet och då flyttade Gunnar över mellan mina ben och det är inte bekvämt för ischiasen.


Tvätta, raka, frukost och ögna igenom nättidningen och katten sover på min säng så jag får vänta med att bädda den.

Idag funderar jag ändå på att åka till Aveon och köpa ut två vimplar till flaggstången.

Har en rabattcheck som förfaller till helgen och vimplar behöver jag, bara Classe som har 4 m långa.


Eljest funderar jag på att börja rensa och fixa fontändammen här ute i trädgården. Kan i alla fall börja för jag vet inte om jag ska ligga på knä med min rygg just nu.


Ute skiner solen men det blåser och +14,9° i skuggan så det blir att klä på sig om man ska vara ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-06-15 09:00:20

Temperatur: 14,4 °C
Lufttryck: 985,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 8,3 m/s från WNW,
i byarna 10,9 m/s
Kyleffekt: 12,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 12,0 mm
Gårdagen: 11,7 mm
Månaden: 38,4 mm
Året: 126,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,4 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
21,5 °C
Klockan:
14:13
Temp - Min:
10,1 °C
Klockan:
05:24
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
01:50
Lufttryck - Max:
985,2 hPa
Klockan:
08:51
Lufttryck - Max:
998,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
976,1 hPa
Klockan:
02:50
Lufttryck - Min:
979,8 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:16
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:48 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 07:36
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 01:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards