jans

Direktlänk till inlägg 1 juli 2021

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - 1 juli 2021 08:12

Torsdag den 1/7 så Godmånad kan man kanske också säga.


Igår blev en tidig morgon för mig, redan just efter 5 gjorde jag morgon dör att 

Inger snarkade och höll på att tränga mig ur sängen och sedan fick jag nån oro i kroppen att ja inte kunde somna om.

Så jag steg upp, gjorde frukost och gick ut på altanen till en skön morgon, lite svalt men härligt fågelkvitter överallt.

Lycka jagade kanske en mus under altanen men det kan ha varit annat hon lekte med också, det prasslade ordentligt i torra löv.


Under dagen blev det lite snickrande och städande av gammalt virke som låg och skräpade.

Nu sågade jag upp det och gamla locket vi haft på gamla badtunnan.

Det enda jag återanvänt från den är trappan.


Vi fick ganska snyggt även om det inte var så mycket jag fick bort.

Inger "bara" bakade bröd, rensade i trädgårdslandet och klippte gräsmattan.


Gjorde eld i tunnan och så åt vi sill o potatis men även pizzarester från tidigare.

Ute på åkrarna körde dom och harvade men även en annan maskin som kan det ha varit utsäde eller ska det ha varit nån konstgödsel han spred. Bilder finns längre ned.

I alla fall gillade åkermåsen det. Jag tror det blir en ny art av muterade fiskmåsar som nu håller till på landet.

Inger åkte hem och jag duschade för ett bad i lugn och ro.


 

Pyttsan, för då skulle han köra två meter från badtunnan.

Men intressant att se maskinerna på närmare håll.

       

   

När han skulle hem blev det maskinhaveri mitt på vägen, tydligen kunde man inte vika upp sidorna så då fick servicebilen rycka ut.

Nåja det är ju bara 4 km från gården så ingen längre sträcka och jag hade gått in för att se nån film.


Det blev en SF på Netflix och som heter 

Skylines men stavas Skylin3s

I alla fall ingen superbra film och jag somnade nog mitt i den.

Sov gjorde även Lycka som låg utmed mig.

 


Då var det dags för nästa maskin och klockan var elva = 23.

   

Så jag gick ut och tittade närmare på den där jag då satt på trädgårdsbordet.

Gick in och isäng med ljudboken en kort stund medan jag stretchade.

Sedan sov jag till ½8   , länge sedan jag sov en hel natt sådär.


Vi steg upp och jag gjorde frukost, kisse har ju sin mat i skålarna eller ute i gräset i form av möss.


idag funderar jag på att bygga runt kaminen, måste göra nått skyddsräcke för den blir ganska varm även om den är vattenmantlad blir den het men det är väl för att det ska vara självcirkulation på vattnet, varmt vatten stiger ju men det blir för lite och i tunnan blir vattnet väldigt skiktat. Ingen bra lösning men jag ska ju sätta dit mitt sandfilter med pump så då blir det kanske bättre.

Till dess får den här lösningen duga, fontänpumpen ligger på utsuget i botten av tunnan och sprutar vattnet mot kaminen.

 

Men jag kör den inte då jag badar, den får gå endast under uppvärmning av vattnet för man vet ju aldrig med elström i badvattnet.

Sånt har man ju sett på film hur det går även om jag har jordfelsbrytare monterat.


Jag kanske skulle få tid att ägna mig åt att flytta hus, pumphuset som jag byggde ovanpå en stubbe ska flyttas närmare tunnan.

Men hur får jag loss det, ja det är något jag får klura ut, kanske måste riva en del för att få loss det.


Men det är då fint väder idag, nästan för fint för att jobba då solen skiner från en blå himmel och endast en svag vind som knappt känns.

Klockan är 9 och i skuggan är det 16.6° och badtunnans vatten håller 32.9°, betydligt bättre isolering på den här tunnan än den gamla men då var inte locket helt tätt.

Väderstationen inne i stan visar (att det är varmare därVädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-07-01 09:00:13

Temperatur: 23,4 °C
Lufttryck: 1007,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från ENE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 23,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 156,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
23,8 °C
Klockan:
08:30
Temp - Max:
22,1 °C
Klockan:
16:55
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
02:51
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1008,0 hPa
Klockan:
06:29
Lufttryck - Max:
1007,1 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1006,9 hPa
Klockan:
00:12
Lufttryck - Min:
999,3 hPa
Klockan:
00:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:24
Sol ned: 23:01
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:37 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 58s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:57
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Det kanske blir en MC-tur idag, år ta ara på det fina vädret.


Så här såg det ut för en stund sedan. 

             

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards