jans

Alla inlägg den 1 januari 2022

Av Jan Sandström - 1 januari 2022 23:00

Vi har tydligen en kändis till granne enligt barnen.

Men det är inget nytt för Jakob känner vi, dock nytt att han gjort så fin musik och sjunger om Västerslätt.

Av Jan Sandström - 1 januari 2022 09:00

 

OCH GOTT NYTT ÅR


Idag är det alltså lördag den 1/1 2022


I fjol   alltså igår vaknade vi och vägen var skrapad med en liten plogkant på kanske 1--1½ dm snö.

Så efter frukost gick jag ut och började köra med nya slungan.

  Jag är lite ovan att köra med larvfötter alltså band istället för hjul men den går stadigt.

Körde bort kanten hos oss och så fortsatte jag hos 4 av våra närmaste grannar.
Allt eftersom blir jag vanare att hitta tätt spak men det blir galet ibland.


När jag var klar gick jag in och drack kaffe och så på med kläderna igen.

Tankade slungan och skottade släpvagnen (men med en spade) och så backa bilen, koppla släpen och köra upp slungan för första gången och det gick fint.

Men svårare att spänna fast den då det inte gick som tidigare men med tre spännband så verkade den sitta stadigt fast.

Körde iväg men det skakade hemskt så jag fick stanna en bit bort och kolla släpvagnen men den såg bra ut och hjulen snurrade.


Kom till stugan efter att ha kört i snörök men fint att köra sakta då jag fick ligga först i kön. Men det var lite trafik så väl i stugan körde jag ned och började skotta och mer snö där men slungan gick fint.

Kom på en teknik att svänga men jag vill modifiera den lite och få till ett "flytläge" där den följer underlaget och inte låst i höjd.
Men det ska jag nog kunna ordna tids nog så slipper jag trycka in knappen för att frigöra gasdämparen.


Efter att ha kört bort snön så koll av stugan och byte av en lampa i fönsterstjärnan.

En hårdbrödsmacka med kaviar och så surra slungan igen men nu på ett annat sätt så det räckte med två spännband.

Hem och lasta av, parkera släpen och bilen.

Då var klockan närmare tre och jag var totalt slutkörd och kände mig förkyld.


Pratade med barnen på WhatsApp men dom sa att jag bara var trött, duschade med rakning och så kläder på mig och nyårsfin.

 

Tyckte jag då att jag var eller försökte vara.


Gjorde upp med Erik om att vi inte behövde köra två bilar och han tänkte köra och inte dricka så efter 5 kom han förbi och hämtade mig. Onödigt att båda körde och betala två parkeringsavgifter.


Väl framme fest och god mat som Peter o Anna lagat, Emil åt mest godis så mat blev det lite och inget av för han men jag åt och vin hade jag med mig.

Efter mat satt de andra med ett spel vid köksbordet medan jag slöade i soffan.

Såg grevinnan i min ensamhet men det gjorde ingenting, lugnt och skönt i soffan.

Anna ordnade så att vi kunde se och skratta till John Cleese (Wikipedia) i Fawlty Towers.

Annas pappa och morfar gillar han och det gör jag farfar också, så vad ska det då bli av Emil     


Sedan blev det datorspel med 4 spelare och gissa vem som vann, fast jag inte kunde spela och trodde jag låg sist.
Men dom kanske var snälla med mig.



Erik åkte iväg och hämtade Inger och då blev det efterrättsfika som Erik ordnat.

En riktigt god någonting jag inte vet vad det heter men kaka/tårta eller som tårtbitar och så grädde o glass till.

Kaffe också naturligtvis, för mig.


Klockan närmade sig midnatt och på med lite kläder och ut på balkongen.

NÄHÄ, antingen tar det en evighet för dom att konvertera min video eller så funkar det inte alls för nu har den tuggat på länge (45 minuter)utan att bli klar.


I alla fall så såg vi fyrverkerier både nära och även det som kommunen skickade upp nere vid älven men det hördes ingenting därifrån, däremot de närmaste small högt så Otis blev rädd och gömde sig under sängen.
Jag undrade hur mina här hemma skulle må men Gunnar har inte brytt sig om det sista åren.


Vi tackade för oss och Erik skjutsade hem oss och kisse mådde fint.

Runt ett kom vi oss isäng och Inger skulle måsta upp och jobba 7 efter att ha fått ta på sig morgonpasset då det saknades folk.

Som väntat och vanligt.


Jag har sovit gott och straxt innan 7 steg jag upp. Lite morgonsysslor och nätsurf, ordna med videon som inte verkar fungera, det gjorde det inte heller förra gången.
Nä dom står fortfarande och konverteras sedan dan före dopparedan så det blir nog inget fyrverkeri heller.

MOV_0173.mp4
Konverteras...
2021-12-23 12:02


Då får jag bjuda på den gamla bilden jag använder.

 


Idag blir det till att ta det lugnt, men ska försöka orka med en promenad i kylan, eljest inte mycket inplanerat.
Vet inte om Inger även jobbar kväll i det ordinarie schemat eller om hon kommer hem till middag.


Kallt ute med -13,5° men vindstilla och fint i gryningsljuset.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-01 09:00:15

Temperatur: -12,0 °C
Lufttryck: 1012,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -12,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,5 °C
Klockan:
02:53
Temp - Max:
-1,3 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-12,8 °C
Klockan:
08:07
Temp - Min:
-13,4 °C
Klockan:
11:11
Lufttryck - Max:
1012,4 hPa
Klockan:
08:44
Lufttryck - Max:
1003,9 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1003,8 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
985,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:12
Sol upp: 09:26
Sol ned: 13:59
Skymning: 15:14
Dagsljus: 07:02 tim:min
Dag längd: 04:33 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 40s more daylight tomorrow
Måne upp: 09:11
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 11:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är årets första morgonbilder och nu ska fåglarna få mer mat där ute.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards