jans

Alla inlägg den 6 januari 2022

Av Jan Sandström - 6 januari 2022 14:37

Jag fick ju felmeddelande F3 och ingen värme från pumpen.

 

Det var för hög temperatur på nått utgående rör.

Sov dåligt inatt så jag steg upp tidigt och åkte till stugan efter frukost och klockan var då sex.

Kallt när jag kom fram, -20° ute och +6° inne i stugan.

Så det första jag gjorde var att gå in och vrida upp väggtermostaterna så att elementen startade.

Eljest står dom på +10° som frysskydd och det fungerade, men får nog höja till 12-13°

Gick ut igen och startade snöslungan och skottade bilplatsen och gångarna runt stugan.


In igen och kaffe, dålig värme inne så det blev även en brasa i kaminen, kände på elementen och upptäckte att ett var kallt.

Så skruva loss och öppna styrboxen, klippte sladdar så att det blev raka rör in i elementet.

Det sitter ju fast monterat så varken inbyggd termostat eller tippskydd behövdes men överhettningsskyddet fick vara kvar in inkopplat.

Nu blev det värme även från det.


Gryning och lite ljusare så jag gick ut och kollade utenheten.

 


Jag hade med mig värmepistolen och körde lite försiktigt in i pumpen efter att ha skruvat loss gallret på framsidan.

Uppskattar till 3-5 cm is inne i pumpen och på baksidan.

 


Körde med handvärmen men blev less på att stå där och hålla i värmaren.
Så jag tog ett spännband och hängde upp värmefläkten och den gav ljumen värme så då gick jag in och gjorde kaffe.

 

Efter nån timme gick jag ut och det var mindre med is men det gick långsamt så då återgick jag till värmepistolen.

Sent omsider var isen borta och jag kunde plocka ihop grejorna och skruva tillbaks gallret.
Startade pumpen och den gick, gav värme men nu var det redan varmt inne så det fick vara så när jag åkte hem igen.

Nu är jag trött så det blir nog en höneblund på soffan efter att jag druckit upp kaffet.
Skulle ha åkt och fyllt dunkar med bensin men det får nog vara tills i morgon.


Av Jan Sandström - 6 januari 2022 10:52

...på värmepumpen.
Den är ganska igensatt med snö och is.

Började med värmepistolen men det tog sådan tid.

Så jag hängde upp fläktelementet och gick in.

Nu får den blåsa en ljummen vind och jag ska äta lite mat.

Av Jan Sandström - 6 januari 2022 05:09

Torsdag den 6/1 och trettondedag jul


Igår blev det skotta snö och en liten plogkant, passade på att köra bort hos de 4 närmaste grannarna när jag ändå var ute och fick prata med ett par av dem.


Fika och lunch och så en promenad men appen lade av så jag fick starta om så därför saknas första biten på kartan.

 


Väl hemma blev det eftermiddagskaffe och så matinéfilm.

Strictly Ballroom - De förbjudna stegen

En skaplig film med fin musik och fina klänningar   Den handlade ju om proffsdans och intriger m.m


Fick larm från stugan om att det var kallt, och det tror jag det när värmepumpen lagt av, igen.

Felkod F3 - Hög temperatur i utmatningsrör.

Det blir nog till att ringa tekniker efter helgen men Norrlands kyl som installerat och sett till pumparna finns inte längre så jag får ringa/mejla någon annan.

      

Startade jag om så har den gått en stund men nu har jag läst och fått rådet att låta den vara avstängd och strömlös en stund.

Jag slog över den på fläktläge och då verkade den gå så det är värmen som havererat.


Inger kom hem och senare blev det Janssons medan vi såg på en norsk serie 

Norsk-ish

Det blev två avsnitt och det blir nog fler senare, efter den såg vi tredje filmen om prinsessbytet.

The Princess Switch 3: Romancing the Star


Det blev sängen och jag somnade men vaknade tidigt, runt tretiden och sedan har det gått runt i huvudet med värmepumpen.

Steg upp tidigt och ska plocka ihop lite grejor och åka upp till stugan för att slå på elementen så att det hinner bli lite varmare till i morgon.

Nu har vi runt +8° inne och med tanke på att vi ska dit imorgon vill vi ha lite varmare.

Lillstugan är i alla fall varm men ute är det -19.8°


Jag ska passa på att skotta lite snö när jag ändå är där och tar med mig lite fika och mat.

Nu startade jag pumpen igen och får väl se om den går ett tag.


Mörkt ute och här i stan har vi -12,6°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-06 05:15:14

Temperatur: -10,2 °C
Lufttryck: 992,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: -10,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 0,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-10,2 °C
Klockan:
05:11
Temp - Max:
-3,9 °C
Klockan:
02:45
Temp - Min:
-12,8 °C
Klockan:
01:11
Temp - Min:
-12,2 °C
Klockan:
23:40
Lufttryck - Max:
993,0 hPa
Klockan:
05:09
Lufttryck - Max:
991,2 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
990,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
977,2 hPa
Klockan:
00:15


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:08
Sol upp: 09:20
Sol ned: 14:10
Skymning: 15:22
Dagsljus: 07:14 tim:min
Dag längd: 04:50 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 45s more daylight tomorrow
Måne upp: 11:25
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:41


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och bilder är inte lönt att lägga upp när det är så tidigt och mörkt.

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards