jans

Alla inlägg den 14 januari 2022

Av Jan Sandström - 14 januari 2022 22:32

2022-01-14 22:30:19

Temperatur: 2,5 °C

Nu är det väl snart björkpollen på G.

Så då är det väl lika bra att krypa i säng med ljudboken så återkommer jag kanske här i morgon.


Gonatt världen.

Av Jan Sandström - 14 januari 2022 16:53

Nu har GVAB varit och kikat på min pump och som dom trodde är det lite gas.

Dom kopplade in en mätare och körde igång, sedan hände ingenting, sedan hände ingentin och ingenting igen.
Men fel rör blev kokhett.

 
När han skruvade loss mätaren skulle kopplingen stänga men pys pys pys.

Så något galet där och kanske på fler ställen men han fick den nog kanske tät och skruvade på locket.


Nu ska han prata med Daikin centralt och rådgöra om vad som ska göras och det får jag veta någon gång i nästa vecka.


Av Jan Sandström - 14 januari 2022 07:39

Fredag den 14/1


Fasiken, jag hade för mig att det var torsdag idag, där ser man nur livet som pensionär är.

Tiden springer iväg, och alla andra cyklar.


Igår plockade jag lite försiktigt ihop lite julsaker innan jag lastade bilen och åkte över till Anders i Stöcksjö.

Atho blev jätteglad då han såg mig men det blir han väl vem som än kommer, Lycka kanske kom ihåg mig men hon var faktiskt lite kelsjuk.


Anders har ju lite problem med sitt tak där det tinar uppe på huset och det fryser nere på verandataket.

Verandataket borde ha blivit åtgärdat men tid, ork och pengar är ibland ett problem.

Så då blir det en nödlösning där vi satt in plastade skivor så att ev. läckage inte rinner in i väggen utan utanpå.

 


Vi började skotta lite uppe på taket och vad händer då om inte Atho gått runt stegen och så iväg, stegen i backen och vi två uppe på taket.

 

Men det löste sig enkelt med att Anders gick iväg till gaveln och klättrade ned på en vägg, den du ser inplastad på övre bilden.

Så nej Maria, ni fick inte ärva     vilket du frågade på WhatsApp och tack Erik för omtanken på samma media efter att jag lade upp bilden på stegen 14:00

[14:00, 2022-01-13] Erik Sandström: Behöver du hjälp?
[14:01, 2022-01-13] Maria Sandström: Får vi ärva?


Efter några timmars arbete och kafferaster så åkte jag hem igen men innan jag han iväg ringde GVAB om värmepumpen.

Inte säkert att garantin gäller men F3 indikerar 9 av 10 gånger att gasen läckt ut och är det då en röranslutning som monteringen gjort fel, nu Norrlands kyl så är det deras ansvar och den firman finns inte längre.

Men Grubbe Ventilation som nu ringde skulle kolla och kanske komma förbi stugan idag då de hade ett jobb i Vindeln.
Men jag måste ju ha igång pumpen så är det så får jag väl betala lagningen.


Här hemma höll Inger på att plocka ihop julen och jag lade mig på soffan en stund.

Senare blev det middag, nån soppa som var god och hemgjord pizzabit allt medan vi såg de två sista delarna på 

Jens i vildmarken

som finns på SVTspela.

Men nog är han lite våghalsig och oplanerande med en sådan resa.

Fast jag undrar hur mycket teater det är.


Jag avslutade med en film på Netflix men ingen höjdare så jag såg den inte ens färdig innan det blev snabb koll i datorn och sedan sängen.

Har sovit skapligt så redan vid 6 var jag uppe igen.


Idag blir det upp till stugan för en ev. pumpkoll/lagning allt mellan 12 och 16 och så måste jag skotta lite och säkert grusa där det är is. Fast han skulle ringa när han visste mer.

Men det har halkat ned snö från lillstugans verandatak ned på gångbron. Där måste jag montera ett snörasskydd av något slag.


Fullt upp idag alltså och idag blåser det, +0,6° utanför fönstret och mörkt är det.

I stugan är det -2.1° och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-14 08:00:20

Temperatur: 1,4 °C
Lufttryck: 982,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 35 %
Vindstyrka: 10,3 m/s från NW,
i byarna 14,3 m/s
Kyleffekt: -5,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 8,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,4 °C
Klockan:
07:51
Temp - Max:
5,1 °C
Klockan:
00:36
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
05:11
Temp - Min:
0,9 °C
Klockan:
23:51
Lufttryck - Max:
982,9 hPa
Klockan:
07:55
Lufttryck - Max:
990,7 hPa
Klockan:
07:35
Lufttryck - Min:
980,7 hPa
Klockan:
03:52
Lufttryck - Min:
981,9 hPa
Klockan:
23:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:58
Sol upp: 09:05
Sol ned: 14:32
Skymning: 15:38
Dagsljus: 07:40 tim:min
Dag längd: 05:27 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 0s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:55
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 06:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.



Så här blir dagens bilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards