jans

Alla inlägg den 15 januari 2022

Av Jan Sandström - 15 januari 2022 09:15

Ja då vara lördag den 15/1 och halva januari har gått.

Snart semeldags.


Men igår åkta jag upp till stugan efter lite småpyssel här hemma så före 12 var jag där.

Lite snö och en liten plogkant att köra bort med snöslungan.

Kanske 5 cm snö men med en frusen skare på och det som rasat ned på gångbron var hårt men under blött slask.

Plocka ned stjärnorna i fönstren och lite annan tillsyn innan jag satte mig i lillstugan med kaffe och datorn och väntade.


Sedan ringde han, reparatören från GVAB som inte helt säkert skulle kunna hinna förbi och titta på min pump men vid 2 kom två killar i en stor bil med släpvagn.

Dom skulle bara snabbkolla och det gjorde dom men så snabbt gick det inte.

Efter att ha kopplat in mätinstrumentet där ute på röret så väntade vi och väntade medan pumpen snurrade på på tomgång.

Den kom inte upp i varv förrän långt senare men då bara på halv tomgång och fel rör blev tydligen varmt på pumpen.

 

När dom fotat och skruvade loss mätaren så pyste gas ut fast ventilen skulle täta själv.

Ungefär som en bildäcksventil med pigg i mitten som öppnar då den trycks in och tätar då man släpper.

Chefen eller den erfarna närmast kameran försökte trycka och släppa men det gick inte förrän efter flera försök då han skruvade på skyddsmuttern.

Tog sitt pick och pack och sa att han skulle ringa Daikin på måndag morgon men att det nog är en garantireparation.

OM det nu är den ventilen eller läckage någon annanstans visste han inte men sprutar man in kvävgas i systemet så kan man öka trycket till ungefär 30 kg och då märker man var det läcker.

Ute var det runt +-0° men det blåste, dock någon nordvästvind så ganska lä i stugan


Jag hoppas på en helt ny pump.

Men han sa också att den lilla modell 30 jag har på lillstugan brukar krångla men inte den här modell 40 som dom monterat ett flertal av.

Så han tyckte det var lite underligt med alla reparationer dom fått göra hos mig och nu kan jag ju säga att Norrlands Kyl hade man inga stora tankar om, fast jag tyckte tjejerna (och killarna men det var mest tjejer som kom till mig) var duktiga, men jag kan inte så mycket om dessa pumpar. 


I alla fall så satt jag i lillstugan och drack lite mer kaffe innan jag packade ihop och åkte hem till stan igen.

Här blev det bara lite småplock och dator innan jag värmde soppa och en bit pizza till middag och såg Aidensfield.

Försökte se en asiatisk film men den var jobbig och svårförstådd då efter lite spolande och hopp stängde jag och återgick till England och 60-talet i Tillbaka till Aidensfield eller Heartbeat som den också heter.


Jag har haft problem med en bild på Facebook som broder Jerry tipsade om, men jag kunde inte få fram den, inte ens när Jerry mejlade den till mig gick det utan då flaggades den som ett farligt hot och blockerades.

Jag kom fram till att den som lagt upp den måste ha mig blockerad på Facebook men en fråga på WhatsApp och barnen så kunde dom se bilden och efter 30 sekunder hade Peter fixat den till mig och här är bilden.

 

Det är min mor och far längst till vänster och så lilla jag som nummer 37, Platsen är på Birger Karlssons pärland på Grisbacka nedanför där Ordenshuset låg och där nu Aspvägen ligger med villor. GPS: 63.83723113222168, 20.211294995788727

 

Vann jag? Jag har nått minne av att jag blev etta eller tvåa från slutet så någon skidåkare blev jag inte då.

Inte senare heller av tävlingsklass men skidor har jag åkt och gillat det och på onsdag ska jag, Anders och Emil ut och åka i Stöcksjö då vi är barnvakt.


Ute här hemma ett par grader varmt men blåst då Inger kom hem och lite senare gick jag isäng med min ljudbok men fick ta Ingers halva då Gunnar låg och sov så skönt på min säng.

Senare steg han upp och vi bytte plats då Inger lade sig.


Har sovit gott och vaknade då Inger gick till jobbet vid halv sju men låg kvar fram till 7 då jag steg upp.

En lång dusch och så frukost.


Jo läkaren ringde ju igår och klagade på min kolesterol och att jag SKA ha hennes piller.

Samma som tidigare som jag mådde så dåligt av men till slut gav hon med sig och kunde även skriva ut den andra som diabetessköterskan föreslog.

Att jag påpekade att vi skulle köra hårt med koständring lyssnade hon inte på. Alltså dra ned på allt som höjer blodfetter fast jag har ju inga höga nivåer.

Kanske ska ta ut och äta pillren så kan jag äta mer smör på mackorna och må gott.    

Jag tror ändå jag försöker med koständring och mer motion, den är viktigast så idag blir det en promenad ute efter gatorna.


-2,4° utanför fönstret men det blåser och nu kommer Gunnar travande på altanen här ute.

Kanske ska passa på att bädda sängen när han är uppstigen. Sådär ja, släppt in katten, bäddat sängen och tagit på mig trosor smörjt fötter och strumpor på dem.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-15 09:00:18

Temperatur: -1,6 °C
Lufttryck: 1007,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 27 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från NW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -5,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,2 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 8,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
2,0 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
19:49
Temp - Min:
-1,6 °C
Klockan:
08:53
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
05:11
Lufttryck - Max:
1007,8 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Max:
1001,2 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1001,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
980,7 hPa
Klockan:
03:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:57
Sol upp: 09:03
Sol ned: 14:35
Skymning: 15:41
Dagsljus: 07:44 tim:min
Dag längd: 05:32 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 7s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:59
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 08:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards