jans

Alla inlägg den 19 januari 2022

Av Jan Sandström - 19 januari 2022 08:24

Onsdag den 19/1


Igår blev det en promenad fast jag hade ont i de bakre delarna.

 

Turen gick så att jag hade möjlighet att korta av om det skulle bli för jobbigt men jag gick sakta och lunkade på med broddar under fötterna.


Här hemma lite pyssel, smorde in ett våffeljärn gjort för vedspis men som går att använda ute på typ grill.

Satt lite med månadens räkningar och så tog jag hem alla årsbilagor och kontoutdrag från banken, de jag inte laddat ned tidigare.


Matinéfilmen gick på sidan om här, "Mannen som slutade röka" med Gösta Ekman och många andra.


Inget nytt från GVAB om värmepumpen blev det heller.

Inger kom hem och senare värmde jag laxgratängen och kokade mer broccoli.

Vi åt medan vi såg en film från Netflix, The Hypnotist eller 

Hypnotisören

Hypnotisören är författarpseudonymen Lars Keplers första kriminalroman om kommissarie Joona Linna.

Det var ett tag sedan jag lyssnade på boken och kom inte ihåg mycket men många filmer är ju inte lik förlagan.


Såg lite annat innan det tidigt blev sängen, redan vid 22 gick jag isäng.

Upp och kissa vid ett och sedan sov jag till 5 då jag hade värk i ett knä men somnade om till lite efter 7.


Steg upp men då jag slog på strömmen till dator m.m så blev det svart, säkringen gick men allt gick igång efter återställning och återstart av grejorna.

Får undersöka senare vad det kan ha varit, kanske brytaren här på väggen. Men den är då inte varm just nu.


Idag är det tänkt att jag och Anders ska vara barnvakt till Emil och åka lite skidor i Stöcksjö, grilla korv och dricka choklad någonstans på andra sidan sjön.
MEN i morse eller NU har jag skapligt ont i ischiasnerven så det strålar ned i benet.

Så jag borde ta det lugnt med motion och bara röra mig lagom mycket.

Kanske får de två åka en sväng så kan vi göra upp eld hemma hos Anders så behöver jag inte utsätta mig för något nytt.

Har ju säkert inte åkt skidor på 25-30 år och då var det slalom, slättförs vet jag inte hur det påverkar musklerna och vilka muskler.

Men det ser jag i eftermiddag.


Kanske men bara kanske hör GVAB av sig idag men jag tror inte dom tänker göra någonting under dagen.


Jag gick försiktigt ut till postlådan och spred grus framför mig, vi får ju bilagan Bil & Bostad varje onsdag och grus behövdes då det är varmt.

Vi började med öppet fönster men det stängde jag senare då sydlig vind blåste rakt in i sovrummet.


Nu +2,9° här utanför fönstret och vimpeln hänger slakt ned.

Det regn/snöväder som skulle dra in i eftermiddag verkar inte bli mycket av enligt nyare prognoser.

Enligt radarbilderna så verkar ovädret ha stannat av i Norge och fjälltrakterna.


Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-19 08:45:09

Temperatur: 4,0 °C
Lufttryck: 986,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från ESE,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 4,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,0 mm
Året: 9,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,1 °C
Klockan:
00:33
Temp - Max:
6,1 °C
Klockan:
22:40
Temp - Min:
3,9 °C
Klockan:
07:38
Temp - Min:
-6,2 °C
Klockan:
04:17
Lufttryck - Max:
997,2 hPa
Klockan:
00:30
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
03:51
Lufttryck - Min:
986,0 hPa
Klockan:
08:37
Lufttryck - Min:
996,7 hPa
Klockan:
23:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:50
Sol upp: 08:53
Sol ned: 14:47
Skymning: 15:50
Dagsljus: 08:00 tim:min
Dag längd: 05:54 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 31s more daylight tomorrow
Måne upp: 16:16
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så morgonbilderna som jag ska hämta via mobilen.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards