jans

Alla inlägg den 20 januari 2022

Av Jan Sandström - 20 januari 2022 22:10

Körde först till OKQ8 på Carlslid och lämnade in ett sommarhjul som hade läckage efter två lagningar, han ska se om det går att få tätt nu eljest blir det ett nytt däck.

Sedan över till Carstedts där jag lämnade bilen för service imorgon.


Kikade runt lite och hittade lite fint.

 


Men fint kostar.

 


Ska man ha ännu finare så kostar det mer.


 


Men ibland händer det att fint inte kostar någonting   

 

Jag hade ju min Carstedtsmössa jag fick av dem för ganska många år sedan och när jag pratade med försäljaren så tyckte han att de nya mössorna är finare.

Så jag fick några st och den rosa ska jag ha. Men dom håller nog inta samma fina kvalitet som min gamla som är tjockare och varmare.

 


Vi pratade en hel del bil men även annat då vi känt varandra i skapligt många år nu och det blir mest troligt en laddhybrid då det blir byta om ca två år.

Då har nog tekniken gått framåt till längre räckvidd och sådant.


Gick iväg och passade på att promenera en bit innan Maria skulle hämta mig och det blev ända till Biltema.

 

Skönt att få skjuts hem men imorgon får jag se hur det blir om jag promenerar upp eller tigger svarttaxi av något barn.

Det är ju bara 4-5 till 5 km och är vädret fint och kroppen i trim så ska det nog fungera, jag har ju gjort det några gånger tidigare.

Nu väntar jag bara hem Inger och så blir det sängen. Åter här imorgon.


Av Jan Sandström - 20 januari 2022 09:30

Torsdag den 20/1


Igår blev det utevistelse med Anders, Atho och Emil

Efter lunch åkte jag och hämtade Emil och så ned till Anders i Stöcksjö och efter att ha hälsat på hundarna, jo Atho hade en kompis/bror hos sig. Men han är "gammal" och förståndig. I alla fall lite lugnare än Atho som blir vild av glädje att se oss.


Klä på oss och lasta pulkan som Atho fick dra ned till sjön.

   

Där tog även jag på mig skidor för första gången på säkert 30 år men det gick fint och det är som att cykla.

Fast konstiga bindningar utan kabel bakom hälen     

Det var lite svåråkt på skoterspåret och under snön var det blötare snö.

Emil hade lite svårt att hålla skidorna rakt och jag tyckte också det var lite småsvårt att åka.

Så istället för första planen över till andra sidan och göra eld m.m så vände vi och åkte tillbaks till utgångspunkten där det fanns bord och grillplats.

 

Tillbaks till Anders hus glömde jag starta Runkeeper men det är bara att vända på första svängen.

  Byt plats på röd och grön markör fast nu åkte jag skidor från röda och upp till första svängen.


Fint väder med ungefär +4° och, ja du ser på bilderna.

 


Tyvärr glömde jag min kamera hemma så det fick räcka med mobilen och den dåliga zoomen den har.

 


Emil tog av sig skidorna och fick åka på pulkan vilket säkert var roligare.

   


Dom två lekte fint med varandra.

       


Och Anders hade sin rutiga duk med sig och det blir nog ett inlägg under #minrutigaduk från Anders.

 


Nu några bilder Anders tog så att jag kom med på bilder och bevis för att jag åkte skidor.

       

(Att det inte fungerar med video i bloggen men man kan ju använda Youtube fast det är omständigare)


Gott med grillad korv, kalla pannkakor med blåbärssylt och varm choklad. Men så är ju Anders utbildad kock i grunden.

        


När vi kom in igen så blev det några julklappar till Emil och Atho.

 

Sedan gjorde jag kaffe och satt i fåtöljen medan de andra byggde koja i soffan, Atho låg vid mina fötter och gnagde på nått godisben han fick.


Mess från Anna och straxt innan 5 åkte jag hem med han och sedan hem till mitt och då var jag ganska slutkörd.

Tomas ringde och pratade hela resan hem från Emil.


Jag hade ganska ont igår innan jag åkte till Stöcksjö och tänkte inte åka skidor om jag ens skulle orka gå ned till sjön men det gick faktiskt riktigt bra då jag tog det lugnt.


Nu ringde Stefan på Carstedts om service på bilen och redan i morgon, så nu måste jag jaga en transport hem i eftermiddag.

Eljest blir det en lång promenad, hoppas bara att inte GVAB ringer och ska fixa värmepumpen i morgon.

DÅ kör det ihop sig.


Men här gjorde jag middag, stekte på några köttbullar, värmde broccoli och så lite rödbetssallad. Vatten och kaffe och så såg jag några avsnitt av Aidensfield. Det var ju tydligen popcornets dag igår så då gjorde jag en påse i mikron.


Inger kom hem och det blev sängen, för att sova alltså, annat blir det ogott om nu för tiden.

Angående det andra har jag funderat på ett inlägg under #menjagdå fast det ska jag fundera vidare på.


Jag sov gott inatt och idag får jag se vad som händer mer än att jag ska köra upp bilen till Carstedts och hur jag tar mig hem igen.
Men det ordnar sig nog på nått sätt.


Det ser ut att bli fint väder men det blåser, nu -3,3° utanför fönstret och ljust.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-20 09:30:12

Temperatur: -2,9 °C
Lufttryck: 989,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 15 %
Vindstyrka: 6,1 m/s från NNW,
i byarna 8,2 m/s
Kyleffekt: -9,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 9,9 mm
Året: 9,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,2 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
7,1 °C
Klockan:
00:33
Temp - Min:
-3,0 °C
Klockan:
09:06
Temp - Min:
-0,3 °C
Klockan:
23:30
Lufttryck - Max:
989,3 hPa
Klockan:
09:27
Lufttryck - Max:
997,2 hPa
Klockan:
00:30
Lufttryck - Min:
981,3 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
977,6 hPa
Klockan:
18:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:48
Sol upp: 08:51
Sol ned: 14:50
Skymning: 15:53
Dagsljus: 08:05 tim:min
Dag längd: 05:59 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 36s more daylight tomorrow
Måne upp: 17:54
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:13


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här ser det ut idag.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards