jans

Alla inlägg den 21 januari 2022

Av Jan Sandström - 21 januari 2022 09:45

Det var ju det här kunder skrikit efter under lång tid då elföretagen tidigare hade utmämnad faktura baserad på ungefärlig förbrukning enligt tidigare avläsning.

Men nej då skrek man högt över att "få betala dyrt" under sommaren fast det blev billigare vintertid.

Nej man ville ha exakt faktura efter vad man förbrukade och se hur det blev.

Nu skriker man högt över att det blir så jävla dyrt på vintern när man har högre förbrukning.


Direkt man ändrade så öppnade jag ett nytt konto på banken, ELkontot dit jag har automatiskt överföring varje månad och en buffert så att när fakturan kommer så har jag pengar avsatt.

Att jag dessutom alltid binder mitt elpris gör att jag sover gott på natten och bryr mig inte om om priset som nu går upp.

Jag kanske betalar lite mer eller så blir det billigare, men alla som stirrar sig blind och jublar högt över att man tjänar så och si mycket under sommaren med sitt rörliga pris har fått sitt nu i vinter.


Men klaga det ska man göra och få ersättning men skulle man betala igen om priset blir riktigt lågt???

Av Jan Sandström - 21 januari 2022 08:30

Fredag den 21/1


Igår ringde Stefan på Carstedts verkstad och erbjöd en tid redan idag fredag för service på bilen.


Gjorde upp med barnen om hämtning och det var Maria som vann upphandlingen   

Hon låg bäst till i tid då hon slutar jobba klockan 2. Men så måste hon ju cykla från Västerslätt och hem till Umedalen för att låna Eriks bil.


I alla fall åt jag lunch och påtade på med lite av varje innan jag först körde till OKQ8 på Carlslid och lämnade in ett sommardäck som hade pyspunka efter två tidigare lagningar, den andra gjorde dom på OKQ8 och han ska se om det går att få tätt nu eljest blir det ett nytt däck. Så jag får se vad han gör. Egentligen skulle det nog ha fungerat med en sprayburk så lite som det läckte.


Sedan körde jag över till Carstedts där jag lämnade bilen för service och så får dom sätta dit ett främre stänkskydd eller byta bägge om det är trasigt efter att ha gått igenom snöslungan i stugan.

Det måste ha lossnat tidigare då jag backat in, fast det gör jag ju sällan, det kan ha lossnat när jag parkerat på sidan av vägen för det stämmer med att det är höger som lossnat, det har suttit löst länge och jag har slagit fast det flera gånger.


När nyckeln var lämnad hade jag tid över så en runda i den nästan tomma begagnathallen men en bil stod där som lockade- 

 

Fast 4 av mina års"löner" kostar mycket. Tur att Inger tjänar bra.

Men nu blir det inget byte utan först om 2 år.

 


Tittade runt på nya bilar och den här färgen tilltalade mig fast helst skulle den få vara blå. 

  

 Men något sådant här blir det, en laddhybrid kom vi fram till jag och Stefan, jo han heter också Stefan som säljer bilar.


Jag är nog en ganska känd profil som det heter då jag varit kund här i över 20 år men bara 4 bilar har dom sålt till mig men många är de gånger jag varit dit på service och rep, främst första Forden som var en Galaxy och den hade många fel och problem.

Men jag fick väldigt bra hjälp av Albert som var min personliga mekaniker och allt på garanti.

Där gick nog Carstedts back på den bilen.


Men nu pratade jag och Stefan elbil och en hel del annat blev det också och jag lovade, nåja nästan lovade att komma och köpa ny bil om ungefär två år.

Det blir mest troligt en laddhybrid då jag har behov av att dra husvagnen och släp ganska ofta.

En Ford Kuga får dra 1180 kg med mitt vanliga B-körkort och tänk min husvagn väger precis det.

Eljest får jag ta utökat körkort.


Men vi får se vad tekniken kommit fram till om några år med räckvidd och annat.

Fast då kanske det blir en av de idag nya bilarna.


Men innan det så såg han min mössa 

 

En stickad som jag fick vid något tidigare besök hos dem.


Nu tyckte han att jag skulle ha något finare men jag kastar inte min gamla som är varm även om den blivit lite vid run huvudet.

De nya har tryck och tätare men de 4 nya mössorna bör räcka ett tag.

 


Inget kaffe igår utan jag tackade och gick iväg men dom bygger och står i där uppe så vägen jag först tänkt gå var stängd så då passade jag på att när jag väl hittade var promener ned mot Coop en bit till innan Maria skulle hämta mig, det blev ända till Biltema så jag fick en promenad även igår.

  


Maria hämtade mig så jag kom hem och vi gjorde upp om att hon kanske tar bilen och parkerar här hos mig så får jag skjuts upp idag för att hämta hem bilen.


Men hemma blev det kaffe och en macka med köttbullar och rödbetssallad till ett avsnitt av Aidensfield.

Lite datorjobb eller pyssel med siffror innan det blev till att värma laxpuddingen.

Sedan blev det film på soffan med en gosig katt i knät.

Jag klickade på den första filmen som kom upp på Netflix och det blev

The Royal Treatment

En dussinfilm på samma tema men den dög. Efter den fortsatte jag med lite Aidensfield innan Inger kom hem från jobbet.

Då hade jag städat undan på diskbänken och kokat en ny kanna te åt henne.


Det blev sängen och inatt har jag sovit gott och länge.

Vaknade först halv åtta (½8) och då ville Gunnar ut. Toabestyr med rakning och så kom Gunnar in igen då jag bäddat sängen så han kunde lägga sig igen.


Idag? Ja hämta bilen på något sätt, antingen skjuts av Maria eller så blir det en lång promenad på nästan 5 km men det bör nog funka det också OM det behövs.

Eljest blir det väl en vanlig dag.

Funderar ibland på att gå över till Maria och äta lunch.

Idag erbjuder dem Wallenbergare med potatispuré och med ärtor, brynt smör och rårörda lingon för bara 89:-

MEN jag borde inte ära mer än min filtallrik.


Det ska bli en fin dag enligt YR så jag får se vad det blir av dagen.

-4,7° utanför fönstret, solen på väg upp och lite blåst.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-21 09:15:14

Temperatur: -4,3 °C
Lufttryck: 1006,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 19 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från NW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: -8,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 30 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,9 mm
Året: 9,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,5 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
0,2 °C
Klockan:
19:58
Temp - Min:
-4,3 °C
Klockan:
08:39
Temp - Min:
-3,1 °C
Klockan:
09:44
Lufttryck - Max:
1006,5 hPa
Klockan:
09:13
Lufttryck - Max:
999,8 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
999,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
981,3 hPa
Klockan:
00:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:46
Sol upp: 08:48
Sol ned: 14:53
Skymning: 15:55
Dagsljus: 08:09 tim:min
Dag längd: 06:05 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 41s more daylight tomorrow
Måne upp: 19:31
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards