jans

Alla inlägg den 22 januari 2022

Av Jan Sandström - 22 januari 2022 08:55

Lördag den 22/1


Igår gick jag i väntans tider, dels mess från Carstedts som hade min mil för service, dels OKQ8 som har mitt sommardäck för lagning, dels från GVAB som ska fixa min luftvärmepump.


Halv elva fick jag ett SMS om att bilen var klar att hämta  

Några minuter senare ett SMS från OKQ8 om att jag på måndag hade tid för service på min bil???  

Men ingenting om min värmepump så jag tänkte ringa dom under eftermiddan.


I alla fall ingen bil här som Maria sa OM hon haft den till jobbet men Erik kunde ställa upp vid lunchtid.

In med tre bensindunkar i bilen och upp till Carstedts där jag fick ut min bil, kostade faktiskt bara 6356kr och när jag väl hittade igen bilen på parkeringen lastade vi över dunkarna.

Men nu känner man inte igens sig där uppe på Ersboda.

 

Där var det för inte så länge sedan tät skog.


Erik åkte till sitt och jag över till OKQ8 men det var ingen service utan ett nytt däck som skulle komma då och ingen service.

Runt macken och tankade 61,47 liter som kostade 1136,58 kr, men då var 31 liter i dunkarna så nu kan det få snöa   

Hem med bil och bensin, gick in men tänkte att nu var jag påklädd och kunde ta en promenad så på med broddarna och iväg.

Det blev bara över till Maria på Astar där jag åt biffar med mos och grönsaker och fick prata med dotter, lärare och kock eller vad dom är.

Gick den lite längre vägen hem.

 

På väg hem stötte jag än en gång ihop med den här sötnosen som inte gillade snö under tassarna.

Det är en granne en bit efter gatan som har den.

  

Fast nog är katten sötare.


Här hemma satt jag med datorn och började eller forsatte med att göra i ordning sidorna med semesterresorna i fjol.

Sommarens första till Östersund och senare till Jönköping och inlandet hem. Men dom kommer senare på min webbsida.


Inger kom hem, fikade och bulle jag fått av Astars bageriskola, dom blev över i restaurangen och jag var ju sista gästen så jag fick två bullar som fyllts med, var det pumpakärnor som mixats. Gillar inte pumpa men bullarna var faktiskt goda.


Webbsidejobb, ligga på soffan med Gunnar på magen och senare middag.

Lax igen   med broccoli   och annat gott.


Till maten såg vi en film, måndagens matinéfilm som var annorlunda men bra. The Leisure Seeker eller på svenska

En sista semester

Med två fina skådespelare i huvudrollerna, 

Helen MirrenHelen MirrensomElla Spencer
Donald SutherlandDonald SutherlandsomJohn Spencer

Efter det ett serieavsnitt som handlade om pesten och andra sjukdomar under medeltiden innan det blev sängen där jag sovit gott.


Kissa vid 5, vaknade efter 7 och steg upp dtygt halv åtta, dusch och frukost, läsa tidningen och nu blogga.

Det var kallt igår kväll med -21° i stugan och här ned mot -14° i natt.


Idag är Inger hemma så det blir väl till att städa då.

Eljest väntas snö i eftermiddag men jag har bensin till slungan så låt det snöa.

Nu -8,5° utanför fönstret och resten förstår ni av väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-01-22 09:15:13

Temperatur: -8,6 °C
Lufttryck: 1015,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 44 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från N,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -8,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 31 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 9,9 mm
Året: 9,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-8,6 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
-0,7 °C
Klockan:
12:46
Temp - Min:
-13,8 °C
Klockan:
02:23
Temp - Min:
-10,8 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1017,5 hPa
Klockan:
02:47
Lufttryck - Max:
1017,4 hPa
Klockan:
23:26
Lufttryck - Min:
1015,2 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Min:
999,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:44
Sol upp: 08:46
Sol ned: 14:56
Skymning: 15:58
Dagsljus: 08:14 tim:min
Dag längd: 06:10 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 45s more daylight tomorrow
Måne upp: 21:05
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:05


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilderna.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards