jans

Direktlänk till inlägg 12 maj 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 12 maj 2022 09:06

Torsdag den 12/5


Idag blir det ett stort

 

 

till sonen Anders som igår fick nytt jobb som chef på Umeå Camping



Igår skulle Inger köra verikalskäraren här hemma, den som skär upp fåror i gräsmattan så att vatten och luft kommer ned, främst vatten och mossa med mera rivs upp för att sedan läggas under buskar och annat.

Men hon hann inte långt innan hon kom in och sa att den inte startade.

Först kolla om det fanns ström i eluttaget, det fanns det.

Sedan skarvsladden, den var hel.

Upp med maskinen på slaktbänken och först kolla strömbrytaren, den var hel och fungerade.

Så isär med maskinen och kolla motorn. Den såg bra ut, då jag först tittade.


MEN den var inte bra.


Bekymrade mig inte ens om att kolla mer än på nätet efter en ny vertikalskärare.

Slut slut och åter SLUTSÅLT för jag kollade efter en annan modell.

Kollade mina kvitton och den första, eller andra av den här modellen köpte vi 2010 och den höll i 7 år till 2017 då jag köpte en ny.

Praktiskt med likadan maskin för då har man reservdelar såsom brytare och främst knivarna.

Den förra höll från 2017 till igår 2022 och alltså i 5 år. Men då har den gått på tre fastigheter, den förra på två så det var rimligt.

En uträkning visade att slår jag ut inköpspris på 5 år blir det 360:-/år och på tre fastigheter då 120:-/år och fastighet.

En rimlig kostnad då vi sparar inköp av täckbark och sådant.


Men så Granngården fanns den här och jag kilade över och köpte en av de två som stod i butiken.

 

Så nu står den nya här och väntar på uppehållsväder så att Inger kan köra gräsmattan.


Anders fortsätter pula med köket men nu blev han lite stressad med nya jobbet och inte så mycket fritid som han haft ett tag.

 

Inte riktigt fixerat och klart ännu.


Jag fortsatte här hemma med väderstationestrul, fick testa en Telldusstation men den kommer att gå i retur då jag inte alls var nöjd med den.

Jodå jag fick in temp, vind och regn i mobilen men inte så mycket mer.

Tydligen har Telldus köpt in en station som programmerats om för att kunna synkas med Tellstick men gjort avkall på en massa annat.

 

Den ligger nu i sin låda och ska tillbaks till affären.

Har pratat med barnen och det blir nog en raspberry Pi som får sitta som väderdator i framtiden och jag skaffar en ny station som sätte upp i stugan så får den här vara kvar här hemma vid försäljning av huset om nått år eller två.


Erik kom förbi och vi stod ute och pratade bra länge om hur han haft det då han var bortrest södeut, bara till södra delen av landet. Hans däck höll luften så när han åkte hem tog han med det.

Jag gick in och värmde middag, stekte några köttbullar, hällde ned lite spaghetti och så åkte de rårivna morötterna ned i stekpannan.

Tänkte steka ett ägg på men varför överdriva när det där räckte för mig.

Ett stort glas bubbelvatten (kollsyrat kranvatten i Sodastreamen) och så en film som var sisådär.

Inte lönt nämna den här i bloggen.

Satt nog mest och funderade på annat under filmen och klappade katten Lycka som var kelsjuk.


Återgick till datorn och älg-TV som hade sin sista sändning igår och 67 älgar blev det visst som registretats simmat över älven.

Som avslutning zoomade man in studion där de suttit och skött kamrorna dygnet runt i veckor.

 

Jag gick isäng och har sovit gott inatt men drömt mycket om någonting.


Upp och morgonsysslor, kollat världsläget och Finland ansöker om medlemskap i NATO.

Jag har velat och varit emot men lutar nog åt att Sverige också bör söka medlemskap med de undantag som Norge har.

Såsom världen ser ut idag måste vi stå enade och bäst vore väl om alla världens länder var medlemmar i samma organissation.

Fast då skulle det väl klassas som inbördeskrig om någon galning gjorde som Putin nu.


I alla fall så regnar det lätt här nu på morgonen och himlen är mest grå men ändå lite ljus, sydostlig vind och 9°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-05-12 09:45:13

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 988,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från SSE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
13:48
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
5,6 °C
Klockan:
01:44
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
992,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
986,9 hPa
Klockan:
08:28


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:11
Sol upp: 03:38
Sol ned: 21:35
Skymning: 23:05
Dagsljus: 20:54 tim:min
Dag längd: 17:57 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 15:25
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 03:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

             

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards