jans

Direktlänk till inlägg 16 maj 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 16 maj 2022 08:04

Måndag den 16/5


Grattis till 37 år

 

Det är nämligen så länge sedan

 

vi flyttade in här i huset så nu är

 


 

Eljest är det åter till vardagen idag, så vardaglig en vardag kan vara för mig som pensionär.

Det blir snarare en lugnare dag, hoppas jag då på.


Men igår var vi i stugan och gnetade på både här och där och överallt, och det kändes i kroppen.

Husvagnen kopplad och släpvagnen parkerad INNE I CARPORTEN   

 

Tänk att det blev så mycket plats ledig där och den andra är också tom förutom snöslungan


Jag kollade på fågelholken i björken vid altan och den var obebodd vad jag såg, i alla fall ingen som flugit ut och in och, ja tom.

Så lite väl sent på året tittade jag på den och upptäckte att den knappt satt fast så den fick komma ned och jag ersatte den.

Senare såg jag att det faktiskt fanns ägg där men vilken fågel har lagt dem?

 

Jag misstänker att holken var övergiven och äggen lämnade. Kanske är den där katten Lycka skyldig fast vi har inte sett någonting för hon äter då inte upp musen om hon tar någon.


Nu sitter i alla fall den gamla holken uppe efter att jag sett över den och bytt ut några brädor på den.

Vi får väl se om den får några hyresgäster.

Jag satte även upp en helt ny holk som du kan se på en bild nedanför.


Men Lycka är lite speciell när det gäller klättra, upp går bra men sämre att ta sig ned ibland.

 


 

Det här är holken i björken jag skrev om och nu har jag lyckats vända på kameran så att den hänger uppochned.


 


Vi lade på stenar i hörnen där förrådet ska byggas och nu ska jag bara sammanställa vad jag ska köpa för virke, vi har en del men behöver mer av 45*95 och så trallvirke som jag tänkt lägga som golv.


Jag fick även igång elverket jag har, fick det med då jag köpte husvagnen och det kan komma till nytta någon gång.

Men det var svårflörtat så i framtiden bör jag åtminstone starta det en gång om året.


Det blev ett evigt traskande fram och tillbaks över stugtomten så på slutet hade jag ordentligt ont i knän, händer, armar och hela kroppen värkte.

Det gick bra att köra hem husvagnen men jag skulle INTE ha parkerat den på tomten, tog i den där staketstolpen igen så ny blir det byte av bakljus, igen. Trött, hungrig och erdentligt ont i kroppen är min ursäkt.

Men jag har reservarmatur i en kartong så det ordnar sig men så jäkla onödigt gjort.


Det blev middag vid 9 och då såg vi uppfinningen av hissen. 29. Hissar

Sedan snabb koll i datorn innan det blev tidigt isäng och ordentligt med Alvedon i kroppen.

Men jag slocknade ganska fort och har sovit som en stock.

Upp runt 7 och har ont i kroppen men inte som igår kväll, ändå full dos Alvedon och jag har sneglat på Tradolanet men vill inte fastna i det igen.


I alla fall har jag hissat flaggan men eljest tror jag inte det blir så mycket jobba idag.

Anders är på nya jobbet som chef på Umeå Camping och alltså borta hela dagen, eller nästan så jag behöver inte åka och hjälpa han med köket.

Matia vill ha en krok fastsatt i taket där hemma men det har jag avböjt för köra borrhammaren i tak klarar jag bara inte av och av erfarenhet vet jag nu att jobba i tak eller armarna över huvudet är något jag får passa mig för, då sträcker jag min rygg på något konstigt sätt och två gånger har jag ställt till det för mig på det sättet.

I fjol satte jag ju upp takspotar i lillstugans sovrumstak och sedan låg jag en månad med två ambulansbesök där de gav mig avslappnande medel eller vad det var. Det hjälpte då mig där jag legat och grinat på köksgolvet.

       

Kiropraktorbesök, diagnos, kökstaket och som sjuk får man äta glass   


Men nu har jag bara värk och ont och inga kramper   så det ska väl bli bättre med egenhjälp och kaffe.

Magen som krånglade har då också rätat till sig och är ganska bra för tillfället.


Men skönt att vi kunde göra så mycket som vi gjorde i helgen och fint blev det på tomten efter allt Inger räfsade ihop.


Solen skiner och +9,7° men det blåste isande kallt från norr när jag var ut och hissade flaggan.

Så mot gatan i söder kanske det är skönare att dricka kaffe eller lilla altanen vid förrådet.

Jag hoppas jag får nya väderstationen i veckan, jag måste ut och kolla om den ramlat ned här på huset för den visar SSO men flaggan visar vind från NV eller något sådant.

I alla fall visar väderdatorn väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå att något är totalt fel

Så glöm allt som står från väderstationen.

 


Stationen fungerar men inte väderdatorn som visserligen uppdaterar sidan men inga data om vädret.

 

NU fick jag mer jobb.



Aktuella värden:
2022-05-16 09:00:10

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 988,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 48 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från SSE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 5,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 7,2 mm
Året: 37,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
988,4 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:38
Sol upp: 03:25
Sol ned: 21:48
Skymning: 23:32
Dagsljus: 21:54 tim:min
Dag längd: 18:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:56
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 03:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det då ut och det stämmer, tror jag då.

            

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards