jans

Direktlänk till inlägg 22 september 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 22 september 2022 08:38

Torsdag den 22/9


Igår började dagen, förutom dusch och frukost med att ta ned den stora björken som stått länge hos grannen.

Synd för det var en sådan vacker björk och tittar man på stubben hade den inte tendensen till att vara sjuk.


Men nu fällde man den och det blev flis men även stockar och jag hoppas att man då tar tillvara av allt och gör ved så att det inte bara hamnar i värmeverkets panna.

 


Efter att ha kollat av nätet så gick jag en promenad och ned på stan.

 

Gick in på Helens Under där det blev köp av en BH.

Men det var lite jobbigt då jag varit dålig på att gå mina rundor men jag kom hem och det blev lunch.


Maria kom förbi och lånade bilen, jag satt mest ute på altanen med kaffe, korsord och Gunnar och senare kom Maria tillbaks med undran om hon kunde låna den även under kvällen och det fick hon.


Inger kom hem och hon grävde potatis, jag fortsatte med mina siffror och räkningar m.m innan det blev middag där jag värmde ärtsoppa och ett par smörgåsar allt till en serie på Netflix som heter Skogen.


Inger skulle göra annat så jag gick ut i garaget en stund och sorterade grjeor, beslag, kedjor och annat som är bra att ha.

Sängen lockade och det blev den med öppet fönsterm, svalt och enkelt för Gunnar att gå ut och in.


Vaknade vid tre och gick upp för att kissa, vaknade nästa gång halv fem med en   värk i höger knä då jag legat krokigt på något sätt då Gunnar klämt ned sig mellan mina ben.

Trodde att benet gått av och knät var svullet men lyckades ändå somna om ända till sju.


Normal morgon idag och Inger är ledig.

Maria kom förbi med bilen och sedan ska vi lasta bilen och ta släpvagnen till stugan där potatis ska tas upp och jag ska försöka få dit de sista brädorna på förrådsdörrarna, kanske hinner/orkar med något mer förutom ställa undan sågar och rensa lite på gräsmattan.

Sedan ska vi åka och köpa en säck/pall med ved vi lyckats få tag på.

Fullt upp idag alltså.


Men solen skiner och vindstilla fast lite kallt med 7,6° som det faktiskt stigit till.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-22 09:00:13

Temperatur: 11,7 °C
Lufttryck: 1011,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SW,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 11,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 51,6 mm
Året: 279,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
12,4 °C
Klockan:
08:48
Högsta Temp:
15,6 °C
Klockan:
12:56
Lägsta Temp:
1,8 °C
Klockan:
06:19
Lägsta Temp:
-2,2 °C
Klockan:
04:51
Högsta Lufttryck:
1012,8 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1014,5 hPa
Klockan:
08:42
Lägsta Lufttryck:
1011,1 hPa
Klockan:
07:32
Lägsta Lufttryck:
1012,7 hPa
Klockan:
00:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:34
Sol upp: 06:22
Sol ned: 18:40
Skymning: 19:28
Dagsljus: 13:54 tim:min
Dag längd: 12:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:09
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:05

I stugan kröp tempen ned till -1,3° inatt.


Så här fina är dagens morgonbilder.

         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards