jans

Direktlänk till inlägg 1 juni 2023

Vindeln med förhinder.

Av Jan Sandström - 1 juni 2023 14:51

Vi åkte ju in till Vindeln idag, först stannade vi på COOP där vi gjorde av med pengar, sedan ICA som också fick lite av oss.

Sedan bilen över till Biblioteket där Inger gick in medan jag stod tjuvparkerad på vändplatsen.


Men Inger dröjde så jag körde runt och kollade var vi kunde parkera om det blev så.

Tillbaks till vändplatsen men Inger dröjde så jag skulle flytta på bilen, motorn startade men dog, än en gång likadant och så tredje försöket, då dog hela bilen.

Inte ett liv någonstans.

Inger kom ut och jag sa att nu får vi vackert ringa och få hjälp men hon sa att jag skulle kolla batteriet som jag bytte igår.

Upp med huven och

 

bort med locket över batteriet, det längst in i mitten.

Det hitanför är luftfiltret.


Anslutningarna satt då fast men så såg jag att den grova sladden som går åt höger inte var så stabil som den borde.

Dessutom gnistrade det till vid muttern till höger och det lät i motorn så jag ruskade lite hårdare i den, jodå den satt ganska löst. 

 

Men jag hade inte lossat den även om jag tänkte det då jag bytte batteriet, det hade varit enklare än skruva långt där inne på batteripolen.


Men nu startade bilen och visade ett meddelande på skärmen om uppdatering och något jag inte hann läsa.

Vi körde i alla fall till lägenheten då vi hade grejor dit och skulle ta med till stugan.

Dum som jag var så lyckades jag låsa bilen, det tänkte jag på sedan att även huven är ju stängd.


Men efter att ha plockat och jag gick ut så öppnades låsen som de skulle, jag stängde i alla fall inte förardörren då vi bar ut mer.

Det gick fint att starta och så till OKQ8 men där stod en tradare som just skulle börja tanka och bilar vid de andra pumparna så vi körde tillbaks till Rengård.

Det hade regnat och började småregna men på andra sidan älven vräkte regnet ned.


Här sken solen och vi skulle äta lunch, klockan var ju redan 14 och det var dags för mat.

Jag stod vid bilen och hörde något dundra, en bil med kåpsläp eller bonden med traktorn tänkte jag, men ingen kom efter vägen.


Mat och jag startade appen Blitzortung och visst gick åskan en bit bort.

 


Himlen såg då mörk ut.

 

Men jag varken hörde eller såg något men så föll temperaturen en massa gradet, som att öppna dörren till ett frysrum.


Åska gick sedan lite söder om Umeå men det blev då inget mer.

  


Däremot lätt regn så jag har stängt motorhuven och ger mig ikast med muttern senare och får se vad som behöver göras.
Slipa och byta bult kanske såvida den inte är fastsvetsad men det ser ut att vara en lös bult på en plåtvinge.


Antingen hände något då jag bröt och bände för att få ut/i batteriet eller så kan det ha varit det som felade tidigare.

Jag har då kvar mitt originalbatteri så länge, kan fungera som en hjälpstart.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards