jans

Alla inlägg den 25 januari 2019

Av Jan Sandström - 25 januari 2019 18:25

Sitter och kollar in vk.se och ser det här

 

Hur blir det nu, blir det varmare eller fortsatt kallt?

Men hur som helst är det ju ingen som kan göra något åt saken.

Bara att fylla på vinglaset och vänta på våren, med pollen och myggor.

Skål.

Av Jan Sandström - 25 januari 2019 12:44

Jag var ut och fyllde fröautomaterna när jag stoppade in motorvärmaren i min bil, jag hade lite tidigare stoppat in Eriks och nu satte jag mig i bilen, vred om startnyckeln och motorn startade, för att stanna igen.

Men något sa mig att den gick lite bättre så vid nästa försök gick bilen igång.

Och den gick skapligt fint, framförallt på lite högre varvtal.


Men vid kontroll bakom när jag senare skottade snö var det ganska svart på marken så jag tror Erik tankat diesel eller råolja sista gången för snön var inte direkt vit.

MEN å andra sidan finns det säkert en hel del skit i avloppssystemet (avgasröret) efter alla startförsök.
Tre gånger startade jag motorn och den gick igång även om den är lite svårflörtad men va 17

Vem skulle inte vara det efter 28 000 mil och lite till.

Av Jan Sandström - 25 januari 2019 10:36

Fast ska jag vara uppriktig begrep jag inte mycket av det.


"Jag är avskedad att resa. Jag kommer från Irland. I 2019 ska jag resa till Skandinavien. För närvarande är jag på Island. Jag planerar att komma till Sverige i februari. Om du vill visa mig din omgivning, kontakta mig på nxxxxxtravelgirls.com/amber. Jag gillar att dricka varmt te i snön "


Vad menar hon med "avskedad att resa" och att "dricka varmt te i snön"? Det finns ju kaffe.


Nä ingen risk, jag har tagit bort mejlet och länken är borta och texten ändrad så ingen annan klickar sig dit.

Av Jan Sandström - 25 januari 2019 09:06

Fredag den 25/1


Igår, slutförde det sista på ljudböckerna, Erik kom förbi och pratade, Maria kom och hämtade bilen, Anders ringde och ville ha kaffesällskap.

Fullt upp alltså.  


Erik cyklade hem och jag klädde på mig, lastade ryggsäcken med böckerna

  och gick till biblioteket där jag lämnade och hämtade.

 

Det var två nya böcker på tur.

Boken jag lyssnade på tog slut

 och jag började på en ny    



Väl hemma blev det kaffe och datorjobb, MEN   


Mitt mejlprogram slocknade, Jag gick ju över till Windows E-post som funkade fint när jag väl fick in mina adresser och konton.

Nu slocknar programmet efter någon sekund.

Det är ett problem som förekommer men jag kommer inte tillrätta med problemet fast jag förstår inte allt som skrivs om det.

Epost appen stänger ner sig själv

Så jag fick starta min gamla Mozilla Thunderbird som fungerar men inte visar bilder.

Det ska alltid vara något som strular


Ute på gatan höll de på att rensa avloppsrören och det bubblade i avloppen här inne.

Tur att man har toalocken nedfällda för det bubblade ordentligt.

 

Hos en granne hade det sprutat ut i ventilationsröret uppe på taket. Det sitter ju där för att det inte ska bli undertryck när man spolar i toaletten.

 

Inger kom hem och vi åt middag medan vi såg Mandelmans Gård, det blev två avsnitt innan Inger gick till köket och jag såg ett nytt avsnitt av Star Trek Discovery som finns på Netflix.

Sedan blev det sängen och efter lite ljudbok så sov jag gott inatt.


Upp vid åtta och jag fotade en gammal ljudmixer vi tänkt slänga men jag tänkte att det kanske finns någon som vill ha den.

Kan vara kul att leka med för någon pulare.

   

Dammig men den fungerade sist jag använde den, men det var för flertalet år sedan.

Den här använde jag då jag spelade musik på barnens klassfester då de gicl på skolan.

Då hade jag två kassettdäck ansslutna och en ljusanläggning, det var kul men jag hängde nog inte riktigt med i barnens musiksmak   

Nu ger jag bort den och ska lägga ut på Facebook, såg nyss en annan som sålde mixeranläggning av bättre modell så det var ett sammanträffande.

Hon heter Tilda Strandqvist och anläggningen en Autostudio CXA-5 som finns på Sandbacka här i Umeå


Det har snöat lite men ska fortsätta snöa ett dygn till så det blir nog snöskottning idag och imorgon, inte mycket snö men tillräckligt.

Eljest har vi funderat på att åka till stugan men i kväll ville Erik låna bilen så vi får ändra våra planer lite.


Angående Eriks bil har jag börjat fundera på om det kan vara en ispropp i bränsleledningen så jag ska pyttsa i lite medel i tanken och se om det går att värma upp på något sätt.


Men det är kallt ute, fryskallt men inte som tidigare, nu bara -6,2°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2019-01-25 10:15:09

Temperatur: -6,2 °C
Lufttryck: 1014,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från NE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -9,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 27 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 12,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-6,1 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
-9,1 °C
Klockan:
23:51
Temp - Min:
-9,2 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
-13,7 °C
Klockan:
07:58
Lufttryck - Max:
1016,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1020,3 hPa
Klockan:
11:45
Lufttryck - Min:
1014,4 hPa
Klockan:
07:08
Lufttryck - Min:
1015,5 hPa
Klockan:
00:11


Dagens sol och måntider. 

Gryning: 07:38
Sol upp: 08:38
Sol ned: 15:05
Skymning: 16:05
Dagsljus: 08:27 tim:min
Dag längd: 06:27 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 55s more daylight tomorrow
Måne upp: 22:08
Månfas:
Waning Gibbous
 Moon
Måne ned: 10:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några bilder, bland annat på ryssen som är här och städar bland jordnötterna på marken.

         



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards