jans

Alla inlägg under augusti 2015

Av Jan Sandström - 31 augusti 2015 16:38

Åskvädret drog bort lika fort som det kom men än regnar det lite men hårda droppar.


Jag sitter här ute och NU kom solen tillbaks men vet inte om det syns på bilden att det regnar.

 


Men det var Maria s skola jag tänkte länka om.

Home


Sedan har Maria och tjejerna skaffat en blogg de tänker skriva i under läsåret.

Den ser ut så här och hittas med länken i rubriken.

Jag måste kolla om google kört omkring där så jag kan se hur det är där borta i den Kanadensiska vildmarken.
Jag har bett Maria ta hem ett sånt där jätteträd som lär växa i området.
Av Jan Sandström - 31 augusti 2015 16:06

Det kommer fort hitåt.

Men det blir kortvarigt för det ljusnar upp där borta.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2015 15:59

Han bara släcka TV:n så pe telefonen till.

ÅSKA och nu sydväst om mig och nu tror jag att den är på väg hitåt.

 

Så jag har stängt av datorerna men än får nätverket vara igång en stund till.


Maria är ute på vift någonstans men jag har stängt hennes dator också.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2015 14:58

Eller filmkatt.

Och jag är förkyld.

Tristan blev less på att bli kliad.
Eller om det var jag som tröttnade.

Ska ta en höneblund när filmen är slut.

Av Jan Sandström - 31 augusti 2015 09:27

SVT 1, 14:00--15:40 Driver dagg faller regn (1946)

En småtrevlig film väl värd att se om, om man inte har annat för sig men den har sänts flera gånger tidigare under åren.

 

Handling:
Jon spelman sitter på en klippa vid forsen och spelar på sin fiol. Naturen runt omkring honom är underbart vacker och helt tom på andra människor. De enda som lyssnar på hans musik är djuren i skogen, bl a en stor björn och en älg. På vägen kommer prästen förbi på häst och vagn. När prästen hör tonerna förstår han att det är Jon som sitter och spelar. Jon arbetar som dräng på prästgården och prästen har förbjudit honom att spela. Jon är en s k oäkting och bland befolkningen i byn tror man att ...Mer
 
Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 31 augusti 2015 09:05

Måndag den 31/8


Igår var en dag.

En dag jag kunde hoppat över och så även idag.


Vaknade småförkyld men inget allvarligt, frukost ute, hissade flaggan då Inger fyllde år, Inger åkte till jobbet, åskan gick en stund.

Så bröt förkylningen ut och jag låg på soffan mest hela eftermiddag och kvällen med ljudboken i lurarna.

Men lyckades både ta ned flaggan och hämta in tvätten som inte var torr så jag hände den här inne, nej det kom inget regn under åskan som gick straxt norr om stan.

Inte ens kaffe smakade under gårdagen/lvällen.


Gick isäng med ljudboken och hade pappersrullen utmed mig för att torka näsan som rann.

Ledvärken hade gett med sig lite så nu var det som vanligt igen med den.

Men jag har ändå lyckats sova då jag sov, inte därimellan men i det stora hela har jag nog sovit ändå, mer sittande än liggandes.


I morse blev det frukost ute på altan, Inger jobbar kväll idag med, det bör hon göra för hon är hemma nu. Nu för tiden har jag noll koll på hennes jobbschema, jag märker oftast när hon är hemma.


Idag bör jag ta mig ut och lämna in det punkterade däcket för lagning och egentligen borde jag byta reservhjulet till ett riktigt däck, men så långt orkar jag bara inte.

I alla fall måste bilen vara körbar på torsdag förmiddag för då ska Maria till flyget för att åka till Kanada och skolan där borta bland björnar och skunkar.


Eljest har jag inga andra plander än att överleva förkylningen, för håll med att vi män kan det här med att vara förkylda.   

Bara jag inte hade så ont i huvudet, det sprängs snart känns det så och så orkeslösheten.


Ser på kameran från berget Mannen i Norge, det som höll på att rasa i fjol, det har inte rasat ännu och det är ganska tyst därifrån men två kameror är ständigt riktade upp mot berget, en vanlig dagkamera och en termisk nattkamera.

Som det står på deras sida "At fjellpartiet fell ned før eller seinare, er ekspertane samde om. Spørsmålet er berre når det skjer."

För du som inte kan norska står det att fjällpartiet faller ned förr eller senare är experterna enade om, frågan är bara när det sker.

 

Vädret där borta ser fint ut med sol från en inte helt blå himmel.

Då har vi mer sol här hos oss och en temperatur på 14,8° utanför fönstret.

Väderstationen visar.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-08-31 09:15:05

Temperatur: 16,8 °C
Lufttryck: 1002,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 72 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från SW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 16,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 20,7 mm
Året: 464,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,8 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
23,6 °C
Klockan:
16:08
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
05:43
Lufttryck - Max:
1002,5 hPa
Klockan:
07:59
Lufttryck - Max:
1001,6 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
1001,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
998,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:25
Sol upp: 05:18
Sol ned: 19:59
Skymning: 20:52
Dagsljus: 16:27 tim:min
Dag längd: 14:41 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:17
Månfas:
Avtagande gubbe
Moon
Måne ned: 07:41

och så här ser det ut.

 


Nu måste jag få ihop ett inlägg om dagens film.


Godmorgon.


 

Av Jan Sandström - 31 augusti 2015 08:41

Det är skönt i solen efter en natt ute.

Jag har druckit upp kaffet, snorat och harklat mig så då ska jag gå in och skriva morgoninlägget.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2015 19:47

Känner mig heldassig, slö,ont i huvudet, näsan rinner, ont i halsen. Och säkert något mer jag för tillfället inte kommer på.

Har ätit lite grönsakssoppa Maria gick och köpte, jag fick det som blev över.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards