jans

Direktlänk till inlägg 6 maj 2024

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - Måndag 6 maj 07:55

Måndag den 6/5


Igår gick jag ut till husvagnen och med skoteroverallen på mig för det var inte så varmt, ett par grader över noll.

Hissade upp vagnen och ställde två pallbockar under, bort med hjulet och så undersöka.

Lossade stötdämparen och den kändes fin då jag tryckte ihop och drog isär så den behöver inte bytas såvida inte den är dålig på andra sidan, då byter man båda.

 


Har letat på nätet och tror jag hittat rätt axel som är som den jag har, det finns ett antal varianter på hjulaxlar och den jag har bör bara vara mutter och låsskruven mitt i bilden som ska lossas.


 


Enligt en sprängskiss så behöver jag byta bussningarna nummer 2 men kan även byta en distansbricka 12 och kanske låsskruv 9 låsbmutter 10 och bricka 11


 


Allt till en kostnad på ett par tusen men får jag isär axeln?

Får jag bort nylonbussningarna?

FÅR JAG DIT nya bussningarna?

Om inte så blir vagnen ett hönshus där den står. Det går ju alltid att skruva ihop så att man kan dra den en liten bit men inte efter vägen.


Men jag har ont i höger knä och händerna så det blev mest fotografering av undersidan och så leta på nätet efter information och delar.

En helt ny axel har jag inte hittat, inte med samma fästen men axlar finns för runt 10 000:- vilket jag inte tror är lönt att kosta på och den måste i så fall byggas om och bli godkänd.


Det blev lite tid i soffan med bok och katt och så skulle Inger till Vindeln där det var musik i kyrkan, jag åkte till lägenheten där jag skruvade isär köksbordet och lade skivorna i bilen.

Sedan en skön dusch, har ju en pall och så är duschplatsen större än här i stugan så lättare att genomföra med ont knä, och så billigare då varmvattnet ingår i hyran.  

Kaffe och smörgås i soffan medan jag tittade på serie från Netflix tills Inger ringde och ville ha hämtning.

Så vid halv åtta hämtade jag upp henne och vi åkte tillbaks hit till stugan.


Här blev det mer kaffe och mer TV, Frostbiten och Scott & Bailey, båda serierna på SVTplay.

Gick isäng och katten som legat och sovit i mitt knä vaknade, rev ned från översängen, gick på toa 10 gånger tror jag och krafsade krafsade och krafsade.

Men hon jagade då inga möss (tår) under täcket eller kom in med möss då hon inte får gå ut ännu.


Jag har sovit skapligt och innan sex gick jag upp och kollade kattoan men inget konstigt där som skulle medföra onödigt grävande i sanden.

Men hon var hungrig så det blev lite mat åt henne.

Själv gick jag isäng nån halvtimme till.


Upp drygt halv sju och blodsockertest m.m avklarat, även kliat katt som legat i mitt knä men nu skickade jag henne till Inger.


Så idag skruva i husvagnen, Inger ska slipa köksbord så att vi senare kan lacka det.

Alice ska få komma ut och vi ska se om vi kan lära henne gå runt stugan så att hon vet var hon bor och senare kan springa fritt här ute.

Det har ju fungerat med tidigare katter så varför inte hon.


I eftermiddag kommer Anders förbi så då får Alice kanske träffa Atho, Anders hund som är en Sibirian Huskey

 


Mat, Kaffe och TV blir det nog också samt en massa annat liksom "planer som spricker".


Det har varit småkallt inatt med -2,2° vid klockan fem i morse.

Nu halv nio har jag +2.3° här i stugan och -3,6° i Vindeln.

Väderstationen här visar +4,0° och 2,0 m/s nordlig vind men solen skiner och det ska bli skap0ligt varmt med +8° enligt yr.no

Men med sol blir det nog varmare mot söderväggen.


Morgonbilderna ser ut så här.

           

Snösmältningen, ovan idag och nedan från torsdag till söndag.

       


Alice har hittat fönsterplatsen och kanske ser fram emot att få gå ut.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 22:18

Inger ville först inte men hon ändrade visst sig när hon såg Svanen fick sällskap tidigare i kväll men är nu ensam igen. Och månen lyser där uppe. Det kliar så i mina ögon så jag måste ta ögondroppar och piller när jag badat klart. ...

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 21:13

Men det blev ändå ganska bra.   Lackat på bord och pallar blev det då   Inger och Emil har ladat ved till vedboden      Jag tömde varmförrådet på färgburkar och annat frostkänsligt.   Av de gamla hyllorna byggde jag en ny hylla som ...

Av Jan Sandström - Lördag 18 maj 09:12

Lördag den 18/5   Nu är det sommar säger SMHI Jag säger att eländet har brutit ut eller slagit ut, björken hade musöron men nu fullt utslagen med allt vad det innebär som pollenallergiker. Men det är skönt med värmen så jag klagar inte fast ö...

Av Jan Sandström - Fredag 17 maj 08:59

Fredag den 17/5 och syttende mai     Igår så finslipade jag bord och pallar, flyttade över till husvagnens ide där jag drog på ett lager lack.       Och det kommer nog att bli fint efter andra och kanske tredje lagret.       ...

Av Jan Sandström - Torsdag 16 maj 07:56

Torsdag den 16/5   Igår åkte Inger in till Vindeln och jag stannade här med kisse. Kånkade och bar, drog på lilla kärran mellan förråden och fick undan lite. Letade en planslip jag har men inte hittade, tänkte till slut att den kanske var hem...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards