jans

Alla inlägg under april 2022

Av Jan Sandström - 30 april 2022 21:21

Då har jag varit ute med familjen vid Stöcksjö bygdegård.


Jag började med att köpa kaffe och en bulle samtidigt som det blev chokladboll och festis till barnbarnen Alex och Harry.
Sedan titta runt och prata innan kören kom och sjöng några sånger.

     


Räcket var roligt att klättra på och Alex före Emil

 

  

 

Av Jan Sandström - 30 april 2022 20:02

Nu tänds brasan i Stöcksjö

Av Jan Sandström - 30 april 2022 08:43

Lördag den 30/4


Först min påminnelse inför kvällen.

       


Igår gjorde jag inte så mycket, det blev i alla fall inget därckbyte på bilen.

Barnen kom förbi på snabba ärenden och så blev det en stund på soffan med ljudboken.

Ont i kroppen men inte i knoppen,

Datorpyssel och lite plock av ett och annar här hemma.


Det drog ihop till middag vid 19-tiden och TV där vi såg det vanliga, Norge och uppfinningen av kaffe men även två snuttar om sverigefinland. Men hittar inte igen var vi såg det på den här datorn.

Jo nu hittade jag det.

Svenskfinland runt, Finlandssvensk programserie

Fick gå bakvägen via Norge   


Sedan såg vi en dansk deckarserie, Kastanjemannen.


Det blev sängdags och efter en stund med ljudboken har jag sovit gott.

Klockan ställd på 07:00 men jag vaknade en timme innan.

Steg upp lite drygt 6 efter att ha konstaterat att trafikverkets sida inte fungerade,


Morgonsysslor avklarade i tid och 08:18 skulle jag vara på Umeå C

Men redan 8 fick jag mess från Tomas att man var framme så bara ut i bilen och hämta Tomas och barnen.

 


Så nu är det slut oå lugn och ro en vecka men trevligt att ha dem här hos oss.

Inger har semester och kommer bara att leka med barnbarnen.

Jag får se vad som blir gjort idag men i kväll blir det kanske att åka iväg till någon brasa.


Solen skiner men det blåser och tempen är i skuggan +8,3°

Men det blåste kallt tidigare.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-30 09:00:18

Temperatur: 8,5 °C
Lufttryck: 1011,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från NW,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: 5,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 30,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
08:51
Temp - Max:
8,3 °C
Klockan:
17:50
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
00:14
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
03:41
Lufttryck - Max:
1015,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1019,0 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
08:41
Lufttryck - Min:
1014,9 hPa
Klockan:
23:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:11
Sol upp: 04:18
Sol ned: 20:57
Skymning: 22:05
Dagsljus: 18:54 tim:min
Dag längd: 16:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:51
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:15


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

           

Av Jan Sandström - 29 april 2022 08:57

Fredag den 29/4


       

Vi måste värna om våra små vänner som går omkring och äter upp skadedjur och insekter.

Roliga att se är de också.


Men igår tog jag bilen till Jula där det blev lite inköp, mest till Anders som jag bistår med lite hjälp i köksrenoveringen.

Lite senare efter att ha ätit min lunch på fil m.m så hamnade jag i en virvelvind på Ridvägen en bit från vårdcentralen.


 

Det yrde en hel del skräp runt bilen men kameran verkar inte ha registrerat allt smått.


Jag hade släpvagnen med mig med begagnade köksskåp och bänkskivor som Anders kan ha användning för.

Det blir ju till att plocka ihop grejorna och se till att allt passar, tanken är att inte köpa så mycket nytt.


Efter några timmars snickrande och grejande så åkte jag hem igen utan virvelvind men under dagen var det kallt och det kom några ordentliga snöbyar fast det tinade fort på marken.


Hemma blev det middag och vi såg två avsnitt om Norge och sedan uppfinningen av Jeans

Efter det såg jag klart ett avsnitt på St Aidans sjukhus som finns på SVTplay


Det blev sängen och jag har sovit gott och tungt.

Steg upp först efter 7, närmare ½8.


Idag måste jag montera bilbarnstolarna jag hyrt och jag borde skifta till sommardäck på bil och släp.

Men kroppen säger att jag väl kan vänta ett tag till.

I övrigt inte mycket mer på dagordningen men det dyker säkert upp något att göra.

Om inte annat fortsätta avveckla e-postadresserna med vasterslatt.se


Kallt är det då ute, ser då så ut och igår var det isande kalla vindar.

Nu +3,7° och inte klar himmel men ändå ljust, blåser en aning gör det också.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-29 09:15:17

Temperatur: 4,7 °C
Lufttryck: 1018,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,9 m/s från WNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 2,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 30,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,7 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
9,2 °C
Klockan:
17:30
Temp - Min:
-4,9 °C
Klockan:
03:41
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
04:11
Lufttryck - Max:
1019,0 hPa
Klockan:
08:50
Lufttryck - Max:
1017,7 hPa
Klockan:
23:40
Lufttryck - Min:
1017,5 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1011,0 hPa
Klockan:
09:35


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:16
Sol upp: 04:21
Sol ned: 20:54
Skymning: 22:00
Dagsljus: 18:44 tim:min
Dag längd: 16:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:56
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilderna jag sparade tidigare i morse.

       


Den här kameran envisas fortfarande med att inte visa rätt tid.

   

Av Jan Sandström - 28 april 2022 22:20

Idag körde jag ut till Anders efter att ha gjort lite inköp på Jula.

På Ridvägen passerade jag polisstationen, vårdcentralen med Ingers längre åt höger och så höghusen på "Rynkeby".

Något rör sig till vänster och en massa skräp virvlar upp och kommer mot vägen där jag kör, hamnar mitt i virveln och i verkligheten tyckte jag det var mycket mer än på bilens videokamera.


 

Mer om övrigt under dagen kommer i morgon förmiddag, nu blir det straxt sängen och sova.
Klass F8 på en tromb finns inte, det går bara till F5 och det är nästan total förstörelse. den här virvelvinden var väl -F5 kanske, en bagatell       

Godnatt.

Av Jan Sandström - 28 april 2022 08:17

Torsdag den 28/4


Igår var det den stora räknardagen, alltså den 27:e i månaden då löner kommer och räkningar ska betalas.

Och det gick lite + även den här månaden.


 

Eljest gjorde jag inte så mycket igår heller, satt mest här vid datorn och flyttade siffror men det blir en del kaffe under dagarna.

Anders kom förbi och visade upp golvvärmen som han ska installera i köket, ganska smidigt med den tunna folien som ska läggas under trägolvet.

Posten kom och ett brev från Umeå Energi som sa att jag var berättigad till Elpriskompensation.
Förutom de 1900:- Vattenfall dragit av på elräkningen i stugan så ska UE betala ut 5000:-

Inte så dumt för en fattig pensionär.

Det låg även ett brev från Vakin (vatten och renhållning) som meddelade att man nu ska byta vattenmätaren här och till en modern digital med fjärravläsning.

Men jag funderar på att byta tiden då de tänker komma den 13/5, vilket är en fredag     

Nä dom får komma när det passar dem och datum spelar ingen roll.


Inger kom hem och set blev middag, den vanliga maträtten rester. Eller det kanske var något nytt från frysen.

I alla fall gott och vi åt medan vi såg på TV, det vanliga Norgesnuttar och efter det uppfinningen av krockdockan man främst använder i biltester.

Idag är det ganska mycket elektronik och annat i dessa människokopior som får leva ett hårt liv men det hårdaste av alla lever nog Buster, alltså han i Mythbusters   

Men visste ni att från början använde man levande grisar som spändes fast sittande i sätet, tills allmänheten fick nys om det hela och det förbjöds direkt.

Även en människa ställde upp och rekordet var visst 48 G vid en inbromsning i raketsläde, men då blev han tillfälligt blind då alla blodkärl i ögonen brast men han överlevde och det var sista testen han ställde upp i.


Se avsnittet här 22. Krockdockan


Efter det slog jag över till kanal 11 där det blev

Body Bizarre, 2014Storbritannien
Kanal 11 • Igår 21:00 - 22:00
En tonåring med en transsexuell flickvän påbörjar sin könskorrigering. En kinesisk kvinna tvingas leva med sina händer och fötter åt fel håll

   

Sedan snabbkoll i datorn och vad som hänt i Ukraina innan det blev sängen.

Och inatt somnade jag och har sovit gott.


Vaknade och steg upp halv sju då Inger gick till jobbet, jo jag hade vaknat tidigare men låg kvar en stund.


Frukost nästan avklarad och tidningen läst samt TT om Ukraina.

Idag MÅSTE jag göra något nyttigt, ska ut och handla några småsaker som måste till här i huset och hos Anders.

Kanske även måste upp till stugan och hämta några verktyg men får se om det ändå inte är billigare att köpa nytt på Jula då jag inte har något egentligt behov att åka de 9 mil det är fram och åter till stugan bara för att hämta det där.

Ska över till han senare idag och hjälpa till med lite handräckning och kanske rådgivning.

 

 


Tur jag inte lagt om till sommardäck för det snöade hos älgarna i morse, alltså älgvandringen som sänds

https://www.svtplay.se/video/34674999/den-stora-algvandringen/den-stora-algvandringen-sasong-4-28-apr-00-00?id=e2a55zB


Men här hemma skiner solen lite svagt mellan lätta moln och en temp som nu stigit till +3,3°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-28 08:45:18

Temperatur: 7,6 °C
Lufttryck: 1011,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från NNE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 7,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,6 °C
Klockan:
08:44
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
18:56
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
04:11
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
03:40
Lufttryck - Max:
1015,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1018,6 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
1011,2 hPa
Klockan:
08:23
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:20
Sol upp: 04:24
Sol ned: 20:51
Skymning: 21:56
Dagsljus: 18:36 tim:min
Dag längd: 16:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:01
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

       


Inte mycket snö kvar nu men vi behöver vara två då vi inventerar de tre travarna med virke vi har.

   

Av Jan Sandström - 27 april 2022 08:35

Onsdag den 27/4


Ja då är det hög tid att ta hand om räkningarna m.m


Igår tog jag inte hand om någonting mer än mig själv och kisse.

Har liksom besvär efter för mycket jobb så några större saker har det inte blivit, däremot har jag suttit och ändrat E-adresser på en massa ställen.

Olika företag och affärer man har registrerat sin användare hos och liknande.

Sedan återstår alla vänner man har ute i världen. Fast det är inte så många som mejlar idag utan det blir mest Facebook, WatsApp och liknande sidor som man har kontakt på.


Försökte sitta ute en stund men det blåste för kallt så det var skönast här inne.

Maria kom förbi och hämtade balkongnäten jag köpte tidigare och en del verktyg och buntband.

Det gick tydligen fint att få upp det första nätet, det fanns inte tillräckligt långt nät så det fick bli två så får dem skarva.

 


Jag satt även och kollade webbhotell och eget domännamn, men är det smart eller dumt att ha å i namnet?

Det blir väl svårt för alla som inte har svenskt tangentbord men å (      ) andra sidan svårare för ryska hackare.


Värmde några rester till middag med broccoli och vitkålssallad, nu måste Inger köpa mer av det gröna och göra mer av det vita.

Försökte se en film, nån fransk komedi men somnade nog en stund så jag släckte och gjorde annat här vid datorn istället.


Inger kom hem och det blev sängen men ont i händer och knän samt att det gick runt i huvudet gjorde det svårt att somna.

Men någon gång efter halv ett då jag lade mig sista gången måste jag ändå ha somnat och sovit tungt till jag steg upp runt 7.

Jo jag var nog upp och kissa men kommer inte ihåg vad klockan var då. Klappade i alla fall Gunnar som låg utmed mig då.


Inger har cyklat till jobbet och hon sa att hon ska handla så det blir sen middag idag, det kanske innebär närmare åtta då för normalt äter vi middag vid 7 och när vi ser något på TV eller från nätet. Nu är det mest om Norge, Island och uppfinningar.


Idag räkningarna som jag tar hand om bara jag slutar blogga.

Borde köra iväg det som ligger på släpvagnen, köksskåp m.m som ska till Anders men det ligger bra där det ligger så länge det inte regnar.

Borde lägga om till sommardäck men DET får vara så länge, nu klarar jag nog inte av att ligga på knä och hissa ut domkraften.

Har ju dubbfritt så ska jag ut kör jag ju inte olagligt men bilen står bra där den står.


Ingen nederbörd fram till fredag enligt yr.no.

Nu har jag +1,5° utanför fönstret, blå himmel och svag vind enligt vimpeln.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-04-27 09:00:18

Temperatur: 3,6 °C
Lufttryck: 1018,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NNW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,9 mm
Året: 30,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
08:55
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
11:52
Temp - Min:
-4,6 °C
Klockan:
03:40
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
23:48
Lufttryck - Max:
1018,6 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Max:
1014,9 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1003,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:25
Sol upp: 04:28
Sol ned: 20:48
Skymning: 21:52
Dagsljus: 18:27 tim:min
Dag längd: 16:20 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 33s more daylight tomorrow
Måne upp: 05:07
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är dagens bilder.

       


Nu är det inte mycket snö kvar så då borde vi kunna inventera vad vi har för virke till förrådsbygget.

   

Av Jan Sandström - 26 april 2022 15:54

Skulle ju säga 

 

till vår svåger Jan-Erik som har födelsedag idag.

Det glömde jag totalt bort i morse fast jag skulle komma ihåg det,

fanns även en notering om det.

 

Så GRATTIS på födelsedagen från jag och Inger


Sedan så glömmer du väl inte det här i år.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards