jans

Alla inlägg under juni 2017

Av Jan Sandström - 30 juni 2017 16:04

Detta är livet.

Jag bara vilar i 5 minuter då jag skottat grus hela eftermiddagen.

Av Jan Sandström - 30 juni 2017 08:57

Fredag den 30/6


Igår kom brorsan förbi med ett verktyg jag efterlyst, ska skruva i eriks bil imorgon lördag. Sedan "gränslade" jag hojen och åkte upp till Backens kyrka där Hans hade övernattat i sin husvagn, som för övrigt är till salu.

 

               

Hans prisidé är ungefär 22000:- men det går att diskutera.

Telefonnummret står i ett fönster på en bild och jag tror att det är en Solifer 530.

Köp den innan jag gör det.


Efter besöket hos Hans blev det Biltema där jag köpte lite smått o gott, skruvbits bl.s De är ju små.

Hem med grejor och slängde i mig en macka och vidare ut på andra sidan älven, Expo och sedan IKEA och Kjelle ute på Söderslätt.

Jag fick tag på det jag var ute efter och åkte hem arm och svettig så av med kläderna och in i duschen.

Lastade bilen och släpvagnen fulla med grejor som skulle hit till stugan och då kom Inger hem.


Katterna ute och svansade när vi skulle åka men med lockrop så kom de lommande hem i sin egen takt.


Vi åkte hit och här var det lugnt och skönt, lastade av och bar in, åt restmiddag ute och eldade i badtunnan.

Igår blev det bad men jag tål inte värmen, får bara huvudvärk och så måste vi städa ur tunnan och kanske byta vatten men det är ingen panik med utan kan tas senare någon dag.


Jag försökte få igång ett externt tangentbord till min bärbara men det gick bara inte, kanske gjorde jag något fel då jag skruvade ihop det hemma efter rengörnngen.


Lite slötittande på tredje filmen av Tillbaka till Framtiden innan vi gick isäng.


Jag har sovit ritigt gott och Gunnar har varit kelsjuk inatt där han legat mean oss i den 120 cm breda sängen.


Upp före åtta och idag stannade vågen på 74,7 kg.


Solen skiner idag så det blev frukost ute men här på altnen, det var skugga på frukostplatsen.


Idag blir det fortsatt jobb på gäststugebygget, köra grus, ut med lekablocken och kanske få hop lite av limträbalkarna.


Det är sol men vita tussar har börjat komma fram på himlen.17,8 grader nu men bara 4,2 någon gång inatt.


Så här ser det ut här ute.

 

för en stund sedan och nu så här

 

Flugsnapparna föyger i skyteltrafik med mat in till ungarna som det nu är full fart på i holken.

 

Av Jan Sandström - 29 juni 2017 09:09

Torsdag den 29/6


Igår tog jag hojen och åkte söderut, först kika in till Anders i Stöcksjö där Mirabell2 betade på ängen.

 

Hon gör det med bra resultat, jämt och fint gräs är det.


Sedan tänkte jag väcka Hans som låg i husvagnen en bit söderut så E4 mot Nordmaling.

Men det var vägarbeten och jag fastnade i ett trafilklus med väglots så upp på centralstödet där jag satt och lyssnade på ljudboken i hjälmen, då ringde Hans, han var hemma hos oss och hade nog passerat den klorta stund jag kikade in till Anders.

Då kom den mötande trafiken så jag gjorde en fräckis och vände, vägräcket var laggt på marken så lotsen kunde vända och där vände jag också. Hem och träffade Hans, lunch och kaffe innan vi åkte iväg ut.

Kikade in på några affärer och så bjöd han på en räkmacka på Café Victoria innan vi åkte hem igen.


Hans drog vidare med sin husvagn till sitt nattläger någonstans och jag åkte sedan ut till Skeppsvik där jag träffade Maria och hade trevligt.

Hon gillade skarpt mitt senaste inköp och fotade mig.


Men det känns så dumt att vara "fotomodell".

 

    Men den känns skön och är fin, innehållet kan du bortse ifrån   


Efter kaffe och fikabröd samt regnskurar ute, vi fick gå ut och in några gånger då det kom korta skurar men det fungerade det också.

En sydlig vind drog in från havet så det var ingen sommarvärme direkt.

I vattnet var det 17° sa Maria.


Hem igen och vägarbeten efter E4 men jag hade inte bråttom.

Hemma blev det dator jobb och plockande med grejor, Ska hjälpa Erik renovera bromsarna på hans bil i helgen och behöver verktyg som inte använts på många år.


Inger kom hem och jag såg slutet på Morden i Midsomer, jag somnade ju en stund i förrgår men faktiskt sov jag nog inte så mycket för jag mörkte inte att jag missat något.

Måste bara ha nickat till. Kaffe och en ostmacka blev det också.


Gick isäng med min trista ljudbok men det är en bok och då läser man klart när man börjat, den kan ju bli bättre.

Mycket mat och gott igår, ingen speciell promenad men en del traskande runt runt så det blev lite bengympa i sängen med Mirabell utmed mig.


Låg ganska länge med boken med sedan sov jag gott inatt, Gunnar kom in och gjorde mig sällskap mellan benen. Han ville väl värma sig då det bara var +5,5° ute vid 3-tiden.


Steg upp ½8, vägde mig och vågen stannade på 74,4 kg, tydligen bra att äta en jätteräkmacka och fika på kvällen om man vill gå ned i vikt.

Frukost ute med tidningen och löste 2 korsord.

Men jag har inte tid att sitta här då jag måste ut och hämta grejor och handla på några olika affärer.

Småsaker som ska till stugan dit vi ska åka i helgen.


Vädret är fint idag, solen skiner från en blå himmel, svag vind och inget regn så jag tar min MC när jag åker runt.

Just nu 19,5° i skuggan utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-29 09:30:10

Temperatur: 19,6 °C
Lufttryck: 1020,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 62 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från SE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 19,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 46 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 48,3 mm
Året: 187,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
15:24
Temp - Min:
5,3 °C
Klockan:
03:11
Temp - Min:
10,0 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1021,1 hPa
Klockan:
07:06
Lufttryck - Max:
1019,5 hPa
Klockan:
23:31
Lufttryck - Min:
1019,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:21
Sol ned: 23:03
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:42 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:39
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 00:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut, egentligen skulle jag bara vilja sitta på altanen och njuta idag men det kan jag göra i eftermiddag.

 

Nu klä på mig efter att ha programmerat min GPS om optimal rutt mellan affärer och ställen.


 

Av Jan Sandström - 28 juni 2017 23:15

Jag har haft en intressant och rolig dag idag men mer om den imorgon.

Kanske blir det någon bild från idag, jag får se i morgon bitti vad jag känner för.


Nu tar jag och går isäng med min ljudbok som bara är så trist, men skam den som ger sig.

Lyssnar på Glasjungrun av Catherine Cookson och den är från 1969.

Uppläsningen låter som de gamla skolfilmerna man såg på 60-talet, tror hon sitter i en plåtburk och läser :-)


Nattinatti.

Av Jan Sandström - 28 juni 2017 09:10

Onsdag den 28/6


Igår vaknade vi i stugan dit vi åkt med ett lass isolering och skulle klippa gräset m.m

Solen sken när vi åkte men det regnade då vi kom dit i förrgår men nu var det då uppehållsväder så det blev frukost ute på altanen.

Sedan kunde Inger klippa gräset och jag lastade av släpvagnen och fick in isoleringen under tak i carporten och det var inte så jobbigt.


Däremot att flytta på 765 kg lekablock eller murblock som de heter var jobbigt men jag fick ut dem på ungefärliga platser.

 

Men vi måste ut med mer grus på sidorna runt hela grunden och jag orkade köra tre kärrlass, orkade? Det började regna så jag sökte skydd under altantaket.

Där upptäckte jag ett hål i plasttaket och jag har mina misstankar om orsak och verkan. Ska prata med personer om det.

Nu tätade jag med smältlim och får se hur länge det håller tätt. Men det kan hålla länge eller takets livslängd.

Däremot gav jag katterna vatten ute och när jag hukat mig ner och ställde mig upp igen fick jag hjärnblödning.

Trodde faktiskt det då allt snurrade, fick en hemsk huvudvärk och illamående så det var nära att jag...

Men jag sjönk ned i dubbelsoffan på altanen och efter en stund lättade det, då gick/stapplade jag in och stoppade i mig lite socker.

En mandelkubb och en marsmallow fick duga.

Det kom mer regn men sedan drog det förbi och vi gick över till grannen.

Inger ville ha

 

och det fick hon, hon ska koka mer saft eller nån dricka hon kommit på att göra.

 


Sedan lasstade vi grejor och katterna så vi kunde åka hem till stan igen.

Väl hemma fick kisse kolla av sina revir och vi körde till BYGGmax där vi köpte brädor jag inte gjort tidigare.

 

De ska sitta under limträbalkarna och hålla upp skivorna för isoleringen så nu bör allt vara inhandlat för att bygga ihop underredet till gäststugan.


Pratade med kompisen Hans som nu var på väg norrut och jag funderar på att ta min MC och åka en bit söderut och väcka han i husvagnen, fast en 70-åring är väl ganska morgonpigg av sig.

Eller så tittar han in här senare idag.


En lätt middag ute på altanen och klockan 9 började ett nytt avsnitt av Morden i Midsomer.

En smörgås och kaffe så satt jag i rummet och såg på det, men somnade under slutet efter att jag tagit min 22-medicin.

Tur jag satt på datorn och spelade in så jag kan se om sista halvtimmen.


Gick isäng men det blev inte länge med ljudboken men Mirabell sov skönt på Ingers sänghalva och jag somnade utan gymnastik.

Orkade bara inte.

Har sovit gott och tungt inatt.


Idag så åker jag på en MC-tur och det blir nog söderut till Hans som är nere vid Nordmaling (5 mil ungefär) och sedan kan det bli ut till Skeppsvik och dit är det bara 3 mil.


Plocka här hemma om jag får tid och alltid finns det arbete att göra. För mycket tycker jag ibland.

Vågen stannade idag på 74,9 kg.


Vädret ska bli hyfsat idag men inte det dom sa igår, då skulle det bli varmt och bara sol, nu är det imorgon det sägs bli det.

De skjuter bara finvädret framför sig men huvudsaken är att det inte blåser och regnar, eller snöar för den delen.


15,5° utanför fönstret är skapligt och solen skiner just nu.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-28 09:30:10

Temperatur: 14,7 °C
Lufttryck: 1016,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från WNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 14,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 45 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 48,3 mm
Året: 187,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,7 °C
Klockan:
09:26
Temp - Max:
19,5 °C
Klockan:
12:02
Temp - Min:
11,2 °C
Klockan:
04:23
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
03:25
Lufttryck - Max:
1016,1 hPa
Klockan:
09:02
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1011,6 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:19
Sol ned: 23:04
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:45 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 7s less daylight tomorrow
Måne upp: 09:12
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här såg det ut lite tidigare då solen inte kommit fram.

 

Nu ser det ut såhär.

 

 


Av Jan Sandström - 27 juni 2017 11:34

Nu är det bara några mindre stenar kvar.

Skönt att bonden har harvat och sått för jag var lite orolig då det bara var den plöjda svarta jorden och att det skulle ligga i träda.

Nu kommer det lite regnstänk.

Och i fågelholkarna kvittrar det.
Mysigt.

Av Jan Sandström - 27 juni 2017 08:34

Tisdag den 27/6


Igår skulle det enligt tidigare prognoser vara en solig fin dag, men det regnade då jag steg upp och det regnde under förmiddan.

Men jag lyckades ändå ta bort kniven på Anders gräsklippare och slipa den, och det behövdes.

Nu kan jag köra tillbaks den till Stöcksjö så att det blir klippt på andra ställen än där Mirabell 2 klipper, jo Anders döpte klipparen till det.


Men sedan klarnade det upp och blev fint, Maria och Mona kom förbi och lånade bilen för att handla, då passade jag på att rulla över släpvagnen och lasta på isoleringen jag köpt tidigare då vi skulle till stugan med den och klippa gräset m.m här uppe.

Efter det gick jag en promenad då mitt paket kommit  Det blev svängen VK och snurren. Ungefär 3 km blev det.

 


Inger kom hem och vi lasstade in grejor i bilen, även kisse fick följa med upp för det var osäkert på om vi skulle stanna eller inte och då kunde de få några timmars frihet.

När vi åkte från stan var det varmt och soligt, i alla fall soligt men vi kom in under mörka moln och regn.

Här uppe regnade det också så det blev varken gräsklippning eller bad.

Jag hade haveri med reningsverket. En slang hade gått hål på så att det sög in luft men sedan var halva tunnan tom så jag fyllde den.

Då blev klockan mycket så vi orkade inte bada.


Sent gick vi isäng och jag somnade men innan dess blev Gunnar som låg hos mig intresserad av något där ute.

Han satte sig i fönstret och tittade konsentrerat på ett ställe så jag fick stiga upp och kolla vad det var han såg.

En av hararna satt och mumsade gräs vid sandfiltret, till slut smög gunnar ut och jag gick isäng, ingen risk att han skulle kunna ta den haren. Då var risken större att han blev uppäten av haren.


Vaknade i morse och nu regnade det då inte men ingen sommarvärm, det blev ändå frukost ute på altanen.

En nordlig vind så vi har ganska lä här och katterna mår fint och trivs.


Fågelungar i holken här utmed, ett saligt kvittrande när föräldrarna kommer med insekter, det är ju en flugsnapparfamilj.


Idag ska jag lasta av släpvagnen men även försöka hinna med lite på stugbygget, åtminsone hinna lägga ut lekablocken och kanske limma ihop de som ska sitta ihop.

Det behövs även köras ut lite mer grus som ska ut så nog finns det göra.


Just nu 13,2 grader ute i skuggan, ibland skiner solen mellan molnen, nordlig vind och uppehållsväder.

I morse vägde jag 75,2 kg.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-27 09:00:10

Temperatur: 14,8 °C
Lufttryck: 1003,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 82 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från WNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 14,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 48,3 mm
Året: 187,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,6 °C
Klockan:
08:36
Temp - Max:
18,6 °C
Klockan:
18:11
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
03:25
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
03:26
Lufttryck - Max:
1003,2 hPa
Klockan:
08:58
Lufttryck - Max:
999,4 hPa
Klockan:
23:57
Lufttryck - Min:
999,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
993,8 hPa
Klockan:
05:37


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:18
Sol ned: 23:05
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:47 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 48s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:43
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här såg det ut för en stund sedan.

   


Av Jan Sandström - 26 juni 2017 08:56

Måndag härliga måndag den 26/6, måndag är härlig och dessutom den här då det är dags att betala sina räkningar.  

Kan det bli bättre, lite mer sol kanske och värme.


Igår regnade det en hel del och dessutom tog Inger bilen till jobbet och det är klart att hon får göra, att jag inte kom iväg ut till Skeppsvik för kaffe spelade ingen roll, kunde dessutom inte det då jag väntade besök på eftermiddan.


Ut i garaget och bytte olja på gräsklipparen, ett snabbt jobb när man kan suga upp från påfyllningsröret och så hälla i ny olja, tyvärr skule det varit lättare om jag varmkört den innan men regn ute och den stod inne så det blev inte så.

Ska lossa och slipa kniven men det får bli senare när jag kan ta ut den.


Jag fick besök av en TS-tjej på snart 50 och från Storuman, men nu bor hon här i Umeå och håller på med utredningen för att rätta till sin könsidentitet, könsbyte kallas det också.

Ett intressant besök med kaffe och restbit av tårtan och man får lära sig mycket som man inte fisste fast jag vet allt sedan tidigare.   


Regnet upphörde till slut och jag tog en promenad på några kilometer.

 

Avslappnande att promenera och lyssna på ljudboken, bara att sätta ena foten framför den andra och så låta det gå automatiskt.


Jag kom hem och gjorde kaffe som jag tog ut på altanen men hann bara sätta mig så kom Inger hem från jobbet, i samma veva ringde telefonen och svägerskan Margareta sa att de kunde komma och hade med efterrätt. Det passade fint för då kunde jag dricka kaffet och läsa lite i boken. Fast jag somnade där jag satt och fick sova en kort höneblund. Skönt det med.


De kom och vi åt god mat av rester och sedan en smarrig efterrätt med jordgubbar och annat gott i.

Timmarna gick och det blev prat med Harry om Norgeresan jag gjorde 2011 då jag vurpade och trodde jag brutit benet samt regnade ut. Ingen trevlig resa men intressant ändå, början var skön och rolig.

Sedan var vi sociala och satt med mobilerna, vi pratade om mobilproblem och annat trevligt innan de åkte hem till Vännäsby.


Jag gick till slut isäng med bengympa fast det var tungt igår. Somnade och Gunnar lade sig hos mig under natten.

Steg upp ½8 och måndag, då är det blodsockermätning och

idag fick jag 6,0 mmol, vågen stannade på 75,4 kg.


Prognosen igår var sol och varmt idag men inte då, nu visar de regn mest hela dagen.

Jag som hade tänkt ut och lasta på isolering och maskiner på släpvagnen och sedan ta en MC-tur ut till Skeppsvik och träffa Maria och döttrar, vilka som nu är där OM de nu är där. och så en promenad där jag förhoppningsvis kan hämta ut mitt paket jag väntar på.


Nu får släpvagnen vänta till i eftermiddag liksom promenaden då det regnar och ska göra det fram mot 12-13-14-tiden.

Jag ska se om jag kan ta gräsklipparen fast det regnar, lossa kniven och slipa upp den.

Sedan ska vi köra upp grejor till stugan i eftermiddag när Inger slutat jobbet, gräsmattan där behöver klippas och lite annan tillsyn.


11,6° utanför fönstret, nu regnar det ganska ordentligt så det hörs här inne men det blåser inte så mycket.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-26 09:30:10

Temperatur: 11,6 °C
Lufttryck: 994,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från E,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 11,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 9,3 mm
Månaden: 44,4 mm
Året: 183,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
08:13
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
20:37
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
03:26
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
04:52
Lufttryck - Max:
994,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1001,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
993,8 hPa
Klockan:
05:37
Lufttryck - Min:
994,4 hPa
Klockan:
10:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:49 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 31s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:16
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute.

 

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards