jans

Direktlänk till inlägg 26 juni 2017

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 26 juni 2017 08:56

Måndag härliga måndag den 26/6, måndag är härlig och dessutom den här då det är dags att betala sina räkningar.  

Kan det bli bättre, lite mer sol kanske och värme.


Igår regnade det en hel del och dessutom tog Inger bilen till jobbet och det är klart att hon får göra, att jag inte kom iväg ut till Skeppsvik för kaffe spelade ingen roll, kunde dessutom inte det då jag väntade besök på eftermiddan.


Ut i garaget och bytte olja på gräsklipparen, ett snabbt jobb när man kan suga upp från påfyllningsröret och så hälla i ny olja, tyvärr skule det varit lättare om jag varmkört den innan men regn ute och den stod inne så det blev inte så.

Ska lossa och slipa kniven men det får bli senare när jag kan ta ut den.


Jag fick besök av en TS-tjej på snart 50 och från Storuman, men nu bor hon här i Umeå och håller på med utredningen för att rätta till sin könsidentitet, könsbyte kallas det också.

Ett intressant besök med kaffe och restbit av tårtan och man får lära sig mycket som man inte fisste fast jag vet allt sedan tidigare.   


Regnet upphörde till slut och jag tog en promenad på några kilometer.

 

Avslappnande att promenera och lyssna på ljudboken, bara att sätta ena foten framför den andra och så låta det gå automatiskt.


Jag kom hem och gjorde kaffe som jag tog ut på altanen men hann bara sätta mig så kom Inger hem från jobbet, i samma veva ringde telefonen och svägerskan Margareta sa att de kunde komma och hade med efterrätt. Det passade fint för då kunde jag dricka kaffet och läsa lite i boken. Fast jag somnade där jag satt och fick sova en kort höneblund. Skönt det med.


De kom och vi åt god mat av rester och sedan en smarrig efterrätt med jordgubbar och annat gott i.

Timmarna gick och det blev prat med Harry om Norgeresan jag gjorde 2011 då jag vurpade och trodde jag brutit benet samt regnade ut. Ingen trevlig resa men intressant ändå, början var skön och rolig.

Sedan var vi sociala och satt med mobilerna, vi pratade om mobilproblem och annat trevligt innan de åkte hem till Vännäsby.


Jag gick till slut isäng med bengympa fast det var tungt igår. Somnade och Gunnar lade sig hos mig under natten.

Steg upp ½8 och måndag, då är det blodsockermätning och

idag fick jag 6,0 mmol, vågen stannade på 75,4 kg.


Prognosen igår var sol och varmt idag men inte då, nu visar de regn mest hela dagen.

Jag som hade tänkt ut och lasta på isolering och maskiner på släpvagnen och sedan ta en MC-tur ut till Skeppsvik och träffa Maria och döttrar, vilka som nu är där OM de nu är där. och så en promenad där jag förhoppningsvis kan hämta ut mitt paket jag väntar på.


Nu får släpvagnen vänta till i eftermiddag liksom promenaden då det regnar och ska göra det fram mot 12-13-14-tiden.

Jag ska se om jag kan ta gräsklipparen fast det regnar, lossa kniven och slipa upp den.

Sedan ska vi köra upp grejor till stugan i eftermiddag när Inger slutat jobbet, gräsmattan där behöver klippas och lite annan tillsyn.


11,6° utanför fönstret, nu regnar det ganska ordentligt så det hörs här inne men det blåser inte så mycket.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2017-06-26 09:30:10

Temperatur: 11,6 °C
Lufttryck: 994,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från E,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 11,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 9,3 mm
Månaden: 44,4 mm
Året: 183,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
08:13
Temp - Max:
16,1 °C
Klockan:
20:37
Temp - Min:
6,4 °C
Klockan:
03:26
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
04:52
Lufttryck - Max:
994,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1001,3 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
993,8 hPa
Klockan:
05:37
Lufttryck - Min:
994,4 hPa
Klockan:
10:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:17
Sol ned: 23:06
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:49 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 31s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:16
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:29


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där ute.

 

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 19 mars 07:24

Tisdag den 19/3 Deklarationsdagen. Idag är alltså första dagen att kunna skriva under sin deklaration, inte som förr då man väntade till sista minuten innan den lades i lådan.   Men igår så åkte vi till Vindeln och där fick vi se något fint. ...

Av Jan Sandström - Måndag 18 mars 08:20

Jo måndag den 18/3   Igår var det en solig söndag och jag hade Inger här i stugan. Hämtade ju henne i lördags och när det väl blev lite varmare ute så gick då jag ut, slipade på skärbrädan jag håller på med men när jag skulle sätta fast listern...

Av Jan Sandström - Söndag 17 mars 07:32

Söndag den 17/3   Igår grejade jag som vanligt på lite här och där, lackade andra varvet på gravskyltarna jag gjort.   Så när det väl blir vår och tjälen gått ur jorden ska Gunnar få komma till ro men jag har inte riktigt kommit på hur jag s...

Av Jan Sandström - Lördag 16 mars 08:04

Lördag den 16/3   Igår blev det en härlig dag här på Rengård, men säkert på många andra ställen också. Sol och varmt så den snö som föll tinade fort bort och överallt droppade och rann det. Efter att ha varit uppe på taket och frilagt stegen ...

Av Jan Sandström - Fredag 15 mars 09:04

Fredag den 15/3 Ja då är strax halva mars avklarad   Igår, tja jag gjorde väl som vanligt nästan ingenting men lite pyssel här och där. Lackade då de där gravskyltarna jag gjort så när de torkat blir det ett lager till och de ligger i gäststu...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards