jans

Alla inlägg under september 2012

Av Jan Sandström - 30 september 2012 12:30

Det är tur att jag har bra kraft i datorn.

Det är min dators batteri som ersätter atomkraftverken när dessa står stilla.

Man kan nästan tro det när man får det här meddelandet.

 

Av Jan Sandström - 30 september 2012 10:48

Sitter och rippar ljudböckerna Inger kom hem med från biblioteket, ett evighetsgöra.

Men jag har stött på två böcker som verkar skyddade mot att köra i dator.

Idag kan jag inte förstå varför, för ingen kan väl lyssna på en ljudbok om den inte är i formatet MP3.

Så egentligen borde biblioteken antingen bifoga en skiva i MP3 eller enbart ha ljudböcker i det formatet.

CD är väl utgånget vid det här laget och ljudböcker vill man ju oftast inte lyssna sittande i rumssoffan med ljudet från musikanläggningen utan i hörlurar.

Då är det en bärbar CD-spelare som gäller men dessa är inte aktuella idag.


Jag ids inte leta på nätet efter en omkodare som klarar spärren av skivorna, då får det hellre vara som det är.

Av Jan Sandström - 29 september 2012 17:59

Jag har varit ute och handlat med Erik och Inger, till Eriks lägenhet.

Det är jobbigt när barnen flyttar ut.

Nu har han i alla fall fått upp gardiner i lägenheten så det börjar bli riktigt snyggt där.

Men jag är så slut, ska försöka få i mig lite mat och sedan blir det film i kväll.

Av Jan Sandström - 29 september 2012 09:50

Finns det inget företag idag som utökar sin verksamhet, överallt hör man bara talas om att det ska sparas si och så många miljoner.

Men vart tar egentligen pengarna vägen?

När har man sparat sig själva tills man kommit till 0 (noll)?

För det går väl ändå inte att spara hur mycket som helst och VART TAR PENGARNA VÄGEN?

Är det i någons fickor utomlands alla kronor till slut hamnar.


Vi kanske skulle börja spara på själva livet. Vi drar ned 15% av vår livstid. Det kanske skulle vara en bra besparing för samhället för det verkar vara något som inte lönar sig det att människan blir äldre.

Vi kanske skulle införa ättestupan som man måste besöka den dagen man fyller 60 år.

Tänk vilken besparing att inte behöva ha några äldreboenden.

Men då skulle det väl knorras över det också, knorras från alla privata företagare som bedriver äldreomsorg för då skulle dem vara tvugna att spara på en massa då det inte blev några inkomster betalade av oss skattebetalare.


Varför startar man egentligen privata vårdföretag eller skolor?

Det måste ju generera vinster från skattemedel så då måste det ju vara billigare att sådant derivs offentligt.

Då skulle ju överskottet gå tillbaks till skattebetalarna och inte i någons fickor utomlands.


Jag har aldrig fått den ekvationen att gå ihop, att det skulle bli billigare att driva något i privat regi.


Av Jan Sandström - 28 september 2012 15:55

Fint varmt väder, har suttit ute en stor del av dagen förutom då jag åkte iväg för att hämta paket och min medicin.

Inne på apoteket ringde Anders och undrade om han fick hjälp med att hämta sitt paket, en stor skrivare.

Han ringde för övrigt förra gången jag var på apoteket och då ville han ha transport för att lämna tillbaks en skrivare.

Nästa gång jag åker till apoteket stänger jag av mobilen   

Sedan ville han låna hela bilen för att åka någonstans (skulle paddla kanot eller nått sådant) innan ungdomarna skulle ses hemma hos Erik i nya lägenheten.

Så det blev inga fågelfrön köpta idag, iddes inte ränna runt med och Anders ville iväg.

Nu börjar det bli dags att dra sig inåt, solen dalar fort den här tiden på året och jag har mycket datorarbete framför mig.

Inger besökte ju biblioteket och kom hem med 17 ljudböcker tror jag, som nu ska rippas till MP3 innan hon får dem till sin spelare. Några böcker är redan klara i det formatet så där går det lätt att bara kopiera.

Men ljudböcker är en fin uppfinning för att inte tala om MP3-spelarna.

Körde MC till Kiruna för några år sedan och då använde jag en portabel CD i kartfodralet på tankväskan.

Körde jag i ett gupp så hoppade den och då fick jag stanna och leta reda på var jag var på skivan.

Då lyssnade jag på Dan Browns bok Gåtornas palats (Digital Fortress)

Nu är det bara att lägga spelaren i fickan så kan man köra hela boken, behöver bara stanna för att tanka.


Katten är rastlös och vill att någon kommer och kliar han, Maria kommer väl snart hem från skolan så då blir han nöjd.


Elektrikern packar ihop och det gör jag med om en stund, njuter bara av solens sista strålar innan jag går in och ser film medans datorn rippar ljudböcker.


Ha en skön helg och sköt om dig.

Av Jan Sandström - 28 september 2012 13:31

Som jag skrev sitter jag ute i solen och det är en elektriker hos grannen över gatan.

"Arbete fascinerar mig, jag kan sitta i timmar och se någon annan arbeta".

Kommer inte ihåg vem som myntade det eller om jag citerat ordagrant.


Nu måste jag i alla fall snart gå in, behöver fylla kaffekoppen och tömma resterna av de tidigare i toan.

Måste komma ihåg att ta på mig kepan för solen är så stark i ögonen nu när den är på gränsen av takbalken på altantaket. Ser dåligt på skärmen.


Sökte lite på nätet.

Det verkar finnas lite olika versoner av detta men det är nog Jerome K Jerome som en gång sa det.

“Arbete fascinerar mig. Jag kan stå i timmar och se på när andra arbetar.”

av Jerome Klapka Jerome (1859-1927)




Av Jan Sandström - 28 september 2012 13:29

Jag har suttit ute i solen över en timme utan att någon ringt.   


Av Jan Sandström - 28 september 2012 09:54

Det är alltså fredag och dags för helg igen, jag tycker veckorna går så fort.

Du har väl börjat handla julklappar till barnen (och pappa   )

Det är hög tid att köra hojen till sitt vinteride men det blir tidigast först nästa helg då ideägaren är bortrest just nu.

Dagens planering är hämtning av medicin, köpa fågelfrö för det är hög tid att börja stödmata de små liven så att dem har ett riktigt fettlager inför vintern.

Det är otroligt vad fåglarna äter nu på hösten, jag brukar få fylla automaten två och ibland tre gånger varje dag och då räcker inte en säck solrosfrö långt.


Du har sett rätt, alla meningar börjar med ett D.



Sköt om dig.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards